DSG (Direct-Shift Gearbox) to półmanualna, sekwencyjna lub w pełni automatyczna skrzynia biegów, która nie jest wyposażona w klasyczny system suchego sprzęgła. Odpowiada za kontrolowanie prędkości i momentu obrotowego pojazdu w zależności od warunków drogowych. Dzięki zaawansowanemu elektrohydraulicznemu modułowi sterującemu do sterowania zmianą biegów, DSG oferuje wygodę w pełni zautomatyzowanego samochodu przy zachowaniu zwiększonej wydajności manualnej skrzyni biegów.
Ponadto jest wyposażony w podwójny zespół sprzęgła, przy czym jedno sprzęgło odpowiada za prędkości parzyste, a drugie za nieparzyste, kategoryzację zwiększającą wydajność i nie tylko. DSG jest używany przez wiele marek samochodów, takich jak Audi, Volkswagen, Skoda i inne.
DSG to jednak dość charyzmatyczny mechanizm, więc problemy techniczne nie są wyjątkiem. Następnie porozmawiamy o najczęstszych problemach, które możesz napotkać, gdy Twój samochód jest wyposażony w ten system.
Typowe problemy z 6-biegową DSG
1. Wibracje / drżenie
Zanim przejdziemy do ewentualnego problemu DSG, należy najpierw zbadać inną przyczynę wibracji silnika, ponieważ jest ona znacznie bardziej powszechna: sama skrzynia biegów.Jeśli zauważysz wibracje, szczególnie podczas uruchamiania silnika i gdy samochód ma silnik na biegu jałowym , któremu towarzyszą grzechotanie i podobne odgłosy, najprawdopodobniej jest to problem.
Dwumasowe koło zamachowe umieszczone między skrzynią biegów a silnikiem. Koło zamachowe składa się z dwóch płyt, które poruszają się stosunkowo mało. Zapewnia to efekt buforowania, gdy moment obrotowy jest przenoszony z silnika na skrzynię biegów. Kiedy koło zamachowe się zużywa, ruch staje się zbyt duży i powstają wibracje.
Jeśli sprawdziłeś koło zamachowe, jest w porządku, a wibracje przy zmianie biegów (szczególnie przy niższych prędkościach) są bardziej zauważalne, to najprawdopodobniej problem dotyczy urządzenia z podwójnym sprzęgłem. Niestety to tylko zwykłe zużycie, a rozwiązaniem jest jedno: wymiana.
Na rynku dostępne są zestawy zawierające wiele elementów
Zespół podwójnego sprzęgła można wymienić. W większości sytuacji rozwiąże to problem. Jednak czasami na elementach niewymiennych występuje zużycie eksploatacyjne, co wymaga wymiany całego zespołu. Z naszego doświadczenia wynika, że ta opcja jest znacznie bardziej praktyczna. Chociaż możesz zaoszczędzić pieniądze, korzystając z zestawu naprawczego, jeśli dojdzie do uszkodzenia niezastąpionych komponentów, nadal musisz kupić pełny zestaw, więc tracisz pieniądze.
2. Wada mechatroniczna / wada mekatroniczna
Tryb bezwładności transmisji (tryb domyślny/bezwładności) to stan awarii transmisji, w którym awaria jest wykrywana i jest ograniczona do jednej prędkości (zwykle trzeciej lub drugiej) w celu ograniczenia błędów transmisji. Zwykle temu stanowi towarzyszy lampka ostrzegawcza „PRNDS”, SPRAWDŹ SILNIK lub WSTECZ NIEDOSTĘPNY na pokładzie. Jeśli Twój samochód cierpi na tę usterkę, istnieją kody, które wyjaśnią, dlaczego tak się stało. Będziesz musiał zawieźć samochód do centrum serwisowego z narzędziem diagnostycznym, aby dowiedzieć się, jakie są kody.
Jeśli kody mówią „osiągnięto limit sprzęgła” lub coś podobnego, istnieje duża szansa, że sprzęgło jest naruszone. Zwykle (ale nie zawsze) pojawia się dopiero po wcześniej opisanym problemie (wibracje). Jeśli kod mówi „Korekty”, potwierdzenie korekty może rozwiązać problem.
Jeśli kody wspominają o czujnikach, przełożeniach biegów lub nieoczekiwanej awarii mechanicznej, problem jest najprawdopodobniej związany z mechatroniką. Mechatronika to nazwa elektrohydraulicznej jednostki sterującej do sterowania skrzynią biegów i jest bardzo kosztownym komponentem. Na szczęście można to naprawić.
Duże skupienie! Dostawcy usług są dość ograniczeni pod względem tego, co mogą testować i naprawiać na urządzeniach mechatronicznych. Było wiele sytuacji, w których test wykazał, że mechatronika jest w porządku, ale ostatecznie jedynym środkiem zaradczym była pełna wymiana.
3. Głośne obozy
Mechaniczne elementy DSG rzadko zawodzą. Jednak zdarzają się dość częste sytuacje, w których łożyska się zużywają. Powoduje to metaliczny dźwięk, który usłyszysz podczas jazdy.
Ten problem nie jest najpilniejszy i można go odłożyć, ale nie na długo. Jeśli elementy mechaniczne ulegną awarii, może to oznaczać katastrofę dla transmisji. Łożyska należy wymienić w serwisie lub w warsztacie.
4. Inne problemy
Warto zauważyć, że w niektórych przypadkach proste potwierdzenie regulacji może rozwiązać wiele drobnych problemów, takich jak wadliwa zmiana biegów. Potwierdzenie regulacji wiąże się z niewielkimi zmianami, które system mechatroniczny wprowadza, na przykład w zakresie nacisku wywieranego na sprzęgło w celu skompensowania zużycia lub stylu jazdy.
Innym problemem występującym w pojazdach z DSG jest utrata zdolności do rozruchu pojazdu, której towarzyszy kod błędu dotyczący przełącznika postojowego/neutralnego. Problem w tym przypadku polega na tym, że system mechatroniczny otrzymuje nieprawidłową informację o położeniu skrzyni biegów i nie pozwoli odpalić auta, bo nie ma pewności, czy jest na postoju, czy na neutralnym. W tym przypadku wadliwym elementem jest sama przerzutka, a nie skrzynia biegów, chociaż w niektórych przypadkach przyczyną mogą być linki.
Wniosek
Niezależnie od problemu z DSG, zalecamy zajęcie się nim w odpowiednim czasie. Każde opóźnienie może kosztować Cię zarówno pieniądze, jak i spowodować poważne uszkodzenie samochodu.