Dym z układu wydechowego samochodu nigdy nie jest dobrą rzeczą. Może mieć wiele kolorów i oznaczać, że w zależności od powagi sytuacji, będziesz musiał wydawać więcej lub mniej pieniędzy na naprawy.
W tym artykule porozmawiamy tylko o czarnym dymie, jakie są przyczyny jego pojawienia się na wydechu i ewentualnych naprawach.
Co to znaczy, że Twój samochód emituje czarny dym?
Czarny dym oznacza, że mieszanka paliwowo-powietrzna nie jest już prawidłowo wytwarzana, a samochód zużywa zbyt dużo paliwa. Pierwszą rzeczą do sprawdzenia jest filtr powietrza ale też czujniki na wlocie. Winne mogą być również wtryskiwacze, podobnie jak regulator ciśnienia paliwa.
Problem czarnego dymu jest łatwy do naprawienia i nie zwiastuje poważnego problemu dla silnika jak w przypadku niebieskiego i białego dymu. Ale nie jedź w ten sposób, po pierwsze auto nadmiernie zanieczyszcza środowisko, a po drugie niepotrzebnie zużyjesz więcej paliwa.
Zwróć szczególną uwagę na kolor dymu. Jeśli jest bardziej szary niż czarny, oznacza to, że masz problemy z turbosprężarką lub wąż turbosprężarki mógł pęknąć. W każdym razie należy to zbadać.
Jakie są najczęstsze przyczyny czarnego dymu ze spalin samochodowych?
1. Wadliwe wtryskiwacze
Wtryskiwacze są bezpośrednio odpowiedzialne za ilość paliwa, która dociera do cylindrów. Rozpylają paliwo i wytwarzają je praktycznie jak mgiełkę (opary paliwa). Nie wyobrażaj sobie, że paliwo faktycznie wpływa do cylindra.
Jeśli wtryskiwacz przecieka, jest uszkodzony. Dogodnie, jeśli wtryskiwacz nie rozpyli prawidłowo paliwa, samochód będzie emitował czarny dym.
Jeśli wtryskiwacze są wadliwe, mogą nie zamknąć się w odpowiednim czasie, a to oznacza, że do mieszanki dostaje się więcej paliwa, tworząc zbyt bogatą mieszankę, a jej nadmiar ostatecznie ulatnia się w postaci czarnego dymu.
2. Zatkany filtr powietrza
Mówimy teraz o drugiej części mieszanki paliwowo-powietrznej. Jeśli do cylindra dotrze za mało powietrza, paliwo uzupełnia brakujące powietrze i znów osiągnęliśmy zbyt bogatą mieszankę, gdzie spalane jest za dużo paliwa i ponownie pojawia się czarny dym na wydechu. Filtr powietrza może się łatwo zatkać. Sprawdź to, gdy z samochodu zacznie wydobywać się czarny dym.
Wszyscy widzieliśmy, jak co najmniej jeden samochód w ruchu nagle wydziela czarny dym na wydechu podczas przyspieszania. Dzieje się tak podczas pracy z obciążeniem lub podczas gwałtownych przyspieszeń, ponieważ mieszanka nie jest prawidłowo przygotowywana przez 1-2 sekundy i paliwo nie jest wtryskiwane na czas.
3. Uszkodzony czujnik MAF
Czujnik MAF decyduje o tym, ile powietrza dociera do silnika. Jeśli zdecyduje, ile powietrza dotrze domyślnie, wpłynie to na to, ile paliwa zostanie wtryśnięte. Czujnik MAF jest niezwykle ważny. Wadliwy czujnik znacząco wpływa na osiągi silnika.
4. Uszkodzone pierścienie tłokowe (pierścienie zgarniające olej)
Pierścienie zgarniające olej odgrywają kilka ważnych ról w prawidłowym funkcjonowaniu silnika, jedną z nich jest zapobieganie przedostawaniu się oleju do komory spalania. Jeśli pierścienie tłokowe są uszkodzone, olej dostanie się do komory spalania i samochód będzie wydzielał dym na wydechu.
5. Uszkodzony zawór EGR
Zawór EGR recyrkuluje część spalin i kieruje je z powrotem do silnika. Gdy EGR jest uszkodzony, samochód będzie emitował czarny dym.
6. Złoża węgla
Przy pierwszym uruchomieniu samochodu (nowego) nie ma osadów w silniku. Ze względu na miliony cykli spalania w okresie eksploatacji silnika, osady węgla stopniowo gromadzą się i osadzają się w całym wnętrzu poprzez wtryskiwacze, świece zapłonowe, pierścienie tłokowe, zawory itp. Te osady zmniejszają wydajność silnika i ostatecznie powodują powstawanie czarnego dymu.
Inne możliwe przyczyny emisji czarnego dymu z Twojego samochodu:
• straty podciśnienia;
• problemy PCM ze sterowaniem wtryskiwaczem;
• ogólne problemy PCM;
• nieskalibrowany czujnik MAF lub MAP;
• problem z obwodem powrotnym wtryskiwacza;
• W przypadku oleju napędowego samochód może wykonać regenerację na DPF.
• Zawór EGR utknął w pozycji otwartej.
Jak rozwiązać problem czarnego dymu wydobywającego się z samochodu?
Jeśli dopisze Ci szczęście, samochód wyemituje czarny dym i zapali się lampka kontrolna check engine. Korzystanie ze skanera OBD2 to dość szybki sposób na ustalenie, czy masz problemy z czujnikiem MAF lub PCM.
Jeśli na skanerze pojawia się P0101 – Usterka, oznacza to, że masz problem z czujnikiem MAF. P0116 – Usterka odnosi się do problemu z obwodem chłodzenia. Jeśli termostat jest zły, spowoduje to znacznie bogatszą mieszankę paliwową.
Jeśli nie masz szczęścia, aby być tak prostym, weź powyższe elementy i sprawdź je jeden po drugim. Wymień filtr powietrza, sprawdź szczelność, wyczyść zawór EGR, a do wtryskiwaczy możesz użyć środków czyszczących, które znajdziesz na stacjach benzynowych.
Jeśli nawet po tym wszystkim nadal nie rozwiązałeś problemu czarnego dymu, oznacza to, że usterkę należy dokładniej zbadać w serwisie samochodowym.