Diagnostyczne kody usterek, znane jako DTC, to kody alfanumeryczne, które komputer pojazdu generuje po wykryciu usterki. Kody te są przesyłane przez system diagnostyki pokładowej (OBD) pojazdu i można je pobrać za pomocą skanera diagnostycznego podłączanego do portu OBD. Każdy pojazd wyprodukowany po 1996 roku wyposażony jest w komputer OBD II – nowoczesny system OBD.
Dzisiejsze pojazdy są w stanie przekazywać tysiące diagnostycznych kodów usterek każdemu, kto dysponuje odpowiednim sprzętem do ich odczytania. Do kodów tych odwołują się głównie serwisy samochodowe. Jednak wykwalifikowany kierowca może również odnieść się do kodów samochodu, aby zdiagnozować problem, potencjalnie unikając niepotrzebnej podróży do dealera.
Technologia OBD została pierwotnie opracowana pod koniec lat 70. XX wieku w celu lepszej regulacji emisji z silników samochodowych. Jednak te wczesne komputery były dość ograniczone w tym, co widziały. Skok do przodu o 20 lat, komputery OBD zrobiły ogromny skok, dzięki czemu komputery były w stanie odczytywać i diagnozować znacznie większą liczbę funkcji samochodu. W 1996 roku wraz z pojawieniem się komputera OBD-II narodził się nowoczesny system diagnostycznych kodów usterek. Od tego czasu każdy samochód został wyposażony w złącza OBD-II, zwane czasami złączami Diagnostics Link Connectors (DLC) lub złączami J1962.
Systemy OBD-II mogą wydawać tysiące kodów. Kody mogą być odczytane przez osobisty skaner diagnostyczny lub przez certyfikowanego technika w warsztacie samochodowym. Jeśli korzystasz z osobistego skanera diagnostycznego, możesz skorzystać z przewodnika po kodach problemów lub jednej z kilku stron internetowych, które zawierają dokładną listę kodów problemów i ich tłumaczeń. Bez żadnego odniesienia każdy, kto nie jest certyfikowanym technikiem, miałby trudności z dokładnym rozszyfrowaniem kodów usterek.
Diagnostyczne kody usterek komunikują się nie tylko z osobami, ale także z pojazdem. Na przykład niektóre kody informują pojazd, kiedy należy włączyć lampkę Check Engine. Czasami kontrolka „Sprawdź silnik” jest wyzwalana przez kod błędu, który wskazuje na poważne problemy z samochodem. W innych przypadkach kod usterki, który spowodował świecenie się kontrolki „Sprawdź silnik”, może po prostu wskazywać, że bezpiecznik wymaga wymiany. Tak więc osobisty skaner diagnostyczny może bardzo pomóc właścicielowi samochodu w ustaleniu, czy lampka kontrolna silnika rzeczywiście wymaga wizyty w warsztacie samochodowym. Skaner diagnostyczny może również zapewnić właścicielowi samochodu możliwość wyłączenia kontrolki kontrolnej silnika po ocenie kodu usterki diagnostycznej.