Wspomaganie kierownicy, znane również jako wspomaganie kierownicy, to mechanizm, który pomaga kierowcy samochodu kierować pojazdem. W większości samochodów opiera się na układzie hydraulicznym, który pomaga w skręcaniu kół pojazdu. To standard w prawie każdym nowoczesnym samochodzie i ciężarówce.
Istnieją głównie dwa rodzaje wspomagania kierownicy, zębatka i kula recyrkulacyjna. Zębatka i zębatka to system występujący w większości pojazdów. Recyrkulacja kulek jest znana jako jeden z pierwszych systemów stosowanych w samochodach. Chociaż nie jest tak powszechnie stosowana, kula recyrkulacyjna jest nadal używana w niektórych nowoczesnych ciężarówkach.
System zębatkowy składa się z dwóch głównych elementów: samej zębatki i zębatki oraz pompy wspomagania kierownicy. Umieszczony pionowo za kołami pojazdu, drążek kierowniczy jest zwykle długością metalowej rury o średnicy około trzech cali i długości trzech stóp. Wewnątrz tuby znajduje się płaski kawałek metalu, który został wycięty tak, aby zawierał zęby u góry. Na środku zębatki i zębnika znajduje się okrągła uszczelka, która indywidualnie uszczelnia każdą stronę zębatki.
W tych systemach dwa węże wysokociśnieniowe z układu kierowniczego są podłączone po obu stronach uszczelki środkowej. Jeden kieruje płyn hydrauliczny pod wysokim ciśnieniem z pompy wspomagania kierownicy do mechanizmu kierowniczego, podczas gdy drugi zwraca płyn do pompy. Gdy kierownica jest obracana w lewo lub w prawo, mechanizm kierowniczy umożliwia przepływ płynu hydraulicznego na tę stronę przekładni kierowniczej. To ciśnienie wspomaga moc pojazdu, popychając uszczelkę i drążek kierowniczy w jedną lub drugą stronę.
Recyrkulacja kulek to mniejsze wspomaganie kierownicy, które jest przymocowane do ramy pojazdu po stronie kierowcy. Ten system składa się z gwintowanego wału o długości około 12 cali i wału wejściowego, który łączy się z nim i kolumną kierownicy. Poza konstrukcją system działa niemal identycznie jak napęd zębatkowy. Płyn wspomagania układu kierowniczego przepływa przez mechanizm kierowniczy, co pomaga kierowcy wykonywać skręty w lewo lub w prawo.
Ponieważ pojawiły się nowe typy wspomagania kierownicy, sercem większości systemów jest pompa, uzupełniona paskiem napędzanym przez silnik pojazdu. Nawet starszy system z kulą recyrkulacyjną dziedziczy koncepcję pompy, polegającą na przemieszczaniu płynu pod wysokim ciśnieniem tam iz powrotem. Ponieważ węże doprowadzające płyny są podatne na przecieki, zaleca się, aby kierowca zlecił sprawdzenie ich mechanikowi przy każdej wymianie oleju.