Układ wydechowy to zestaw metalowych rur, które przenoszą szkodliwe emisje wytwarzane przez spalanie gazu normalnie wytwarzanego przez silnik samochodowy. Aby pojazd jeździł niezawodnie i bezpiecznie, układ wydechowy musi działać prawidłowo. Nowoczesne układy wydechowe zazwyczaj oczyszczają gazy przed ich uwolnieniem do środowiska. Czasami modyfikacja systemu pozwoli na płynniejszy przepływ gazów, zwiększając wydajność i efektywność.
Gdy silnik samochodu pracuje, spala gaz w procesie zwanym spalaniem. Podczas spalania w silniku jako produkty uboczne powstają szkodliwe gazy. Gazy te często opuszczają silnik z niebezpiecznymi substancjami, których nie można uwolnić do otaczającego powietrza w niezmienionej formie. Z tego powodu gazy muszą przejść przez układ wydechowy, który najpierw usuwa większość zanieczyszczeń. System tłumi również większość hałasu pracującego silnika.
Główne elementy układu wydechowego to kolektor wydechowy, rury, katalizator, tłumik i rura wydechowa. Te elementy współpracują ze sobą, aby zbierać i transportować spaliny. Jeśli coś pójdzie nie tak z systemem, gazy mogą nie przepływać prawidłowo. Może to spowodować problemy z wydajnością silnika, jeśli gazy zostaną uwięzione i nie będą w stanie przejść przez układ. Ulatniające się gazy przed usunięciem materiałów niebezpiecznych mogą stanowić potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa, szczególnie jeśli dostaną się do przedziału pasażerskiego pojazdu.
Kolektor wydechowy to pierwsza część układu wydechowego, przez którą przepływają gazy. Kolektor wydechowy zbiera w jednym miejscu gazy z różnych cylindrów silnika i łączy je w rurę przed dalszą jazdą. Gazy w dalszym ciągu przemieszczają się przez rury do tyłu pojazdu i są nieustannie przepychane, gdy do układu dostaje się więcej.
W drodze przez wydech niebezpieczne gazy są oczyszczane w katalizatorze. Katalizator usuwa zanieczyszczenia z gazów, zamieniając pozostały gaz w stosunkowo nieszkodliwą mieszankę, która nie jest szkodliwa dla ludzi ani środowiska. Następnym przystankiem jest tłumik, który wykorzystuje materiały tłumiące dźwięk, aby wytłumić większość hałasu pracującego silnika. Wreszcie wydech wychodzi z układu przez rurę wydechową.
Istnieją modyfikacje, które można wprowadzić do istniejącej rury wydechowej samochodu, aby nieznacznie zwiększyć wydajność silnika. Osiąga się to poprzez zmniejszenie tarcia i oporu w układzie, dzięki czemu wydech jest szybszy i łatwiejszy w transporcie. Pozwala to silnikowi rozwinąć swój maksymalny potencjał. Modyfikacje te mogą obejmować wygładzenie wnętrza rur i wymianę części systemu na specjalnie zaprojektowane części z rynku wtórnego.