Jak wszyscy wiedzą, silnik spalinowy potrzebuje paliwa do działania. Paliwo dostarczane jest do silnika poprzez układ paliwowy. System musi być samowystarczalny i wydajny, aby prawidłowo zasilać silnik i zajmować jak najmniej miejsca dla jego funkcji mechanicznej. Układ paliwowy silnika spalinowego jest dosłownie sercem silnika.
Systemy paliwowe są dziś najczęściej kojarzone z silnikami samochodowymi. Gdy wskaźnik poziomu paliwa w samochodzie jest prawie pusty, kierowca musi się zatrzymać i zatankować benzynę lub olej napędowy. Paliwo jest pompowane przez pompę benzyny/diesla przez rurkę wlewową do zbiornika paliwa samochodu. W tym miejscu magazynowane jest paliwo i rozpoczyna podróż do silnika. Nadajnik zamontowany w lub na zbiorniku paliwa monitoruje ilość paliwa w zbiorniku. Informacje te są przesyłane elektrycznie do wskaźnika poziomu paliwa za pośrednictwem przekaźnika i okablowania.
Po uruchomieniu silnika zasilanie jest dostarczane do układu paliwowego. Paliwo jest pobierane ze zbiornika przez pompę paliwową, która w większości nowszych modeli jest montowana w baku, często obok nadajnika. Pompa jest zwykle zasilana elektrycznie za pośrednictwem akumulatora pojazdu.
Gdy układ paliwowy dostarcza paliwo do silnika, paliwo przechodzi przez jeden, czasem dwa filtry paliwa. Filtry te można montować przed lub za pompą paliwa, aw niektórych pojazdach zarówno przed, jak i za pompą. Filtr paliwa to zasadniczo komora, w której paliwo krąży przez organiczną siatkę lub papier, odfiltrowując wszelkie cząstki brudu. Otwory dyszy wtryskiwacza są małe i dlatego mogą się zatkać lub zakleić, jeśli paliwo nie jest całkowicie pozbawione cząstek.
Z filtra paliwa układ paliwowy kieruje paliwo do wtryskiwaczy paliwa w celu dostarczenia do zaworów wlotowych cylindrów silnika. Wtryskiwacze paliwa w nowoczesnych samochodach wyprodukowanych po 1986 roku zastępują gaźniki jako preferowany sposób wprowadzania paliwa do komory spalania silnika. W nowoczesnych systemach wtryskiwacze paliwa są zasadniczo zaworami sterowanymi komputerowo. Odpowiednio sterowane za pomocą poleceń komputerowych wtryskiwacze paliwa mogą otwierać się i zamykać setki razy na sekundę. Wtryskiwacze wtryskują paliwo bezpośrednio do komory spalania silnika, gdzie jest ono zapalane przez świece zapłonowe, a energia tej detonacji zasila skrzynię korbową, a tym samym samochód.
Właściwa konserwacja układu paliwowego silnika ma kluczowe znaczenie dla ekonomicznej i ekologicznej eksploatacji.