Jak mało wiadomo, turbosprężarka jest właściwie rodzajem sprężarki. Pierwotnie turbosprężarka była określana jako „turbodoładowanie”. Podobno nazwa została skrócona dla wygody.
Zadaniem turbosprężarki jest sprężanie tlenu wchodzącego do silnika samochodu, zwiększając ilość tlenu wchodzącego, a tym samym zwiększając moc. W przeciwieństwie do turbosprężarki napędzanej paskiem, o której zwykle myśli się, słysząc słowo „doładowanie”, turbosprężarka jest zasilana spalinami z samochodu. Innymi słowy, turbosprężarka wykorzystuje produkt uboczny silnika, który w innym przypadku byłby bezużyteczny, i wykorzystuje go do zwiększenia osiągów samochodu.
Samochody bez turbosprężarki lub doładowania nazywane są silnikami wolnossącymi. Samochody wolnossące wciągają powietrze do silnika przez filtr powietrza; Powietrze przepływa następnie przez miernik, który monitoruje i reguluje ilość powietrza wchodzącego do systemu. Powietrze jest następnie dostarczane do komór spalania silnika wraz z kontrolowaną ilością paliwa z gaźnika lub wtryskiwaczy paliwa.
Jednak w silniku z doładowaniem powietrze jest sprężane, aby więcej tlenu zmieściło się w komorze spalania, co znacznie zwiększa wydajność spalania silnika. Turbosprężarka składa się z dwóch głównych części: kompresora, który spręża powietrze we wlocie; oraz turbinę, która zasysa spaliny i wykorzystuje je do napędzania sprężarki. Innym powszechnym terminem związanym z turbosprężarkami jest doładowanie, które odnosi się do ciśnienia, któremu poddawane jest powietrze we wlocie; Innymi słowy, im bardziej powietrze jest sprężone, tym wyższe doładowanie.
Choć wzrost mocy jest korzyścią dla auta – i zapewne źródłem radości dla kierowcy – turbosprężarka ma swoje wady. Silnik z doładowaniem musi mieć przede wszystkim niższy stopień sprężania niż silnik wolnossący. Z tego powodu nie można po prostu dodać turbosprężarki do silnika, który był przeznaczony do normalnego zasysania, bez poważnego wpływu na żywotność i osiągi silnika. Niższy stopień sprężania oznacza również, że silnik pracuje mniej wydajnie przy małej mocy.
Inną poważną wadą turbosprężarki jest zjawisko zwane turbo lagiem. Ponieważ turbosprężarka pracuje na gazach spalinowych, turbina musi zebrać spaliny, zanim będzie mogła napędzać sprężarkę; oznacza to, że silnik musi nabrać prędkości, zanim turbosprężarka zadziała. Ponadto podczas sprężania powietrze wlotowe nagrzewa się, co zmniejsza jego gęstość, a tym samym wydajność w komorze spalania; urządzenie przypominające chłodnicę, zwane intercoolerem, jest często używane do przeciwdziałania temu efektowi w silnikach z turbodoładowaniem.