Świeca zapłonowa to urządzenie stosowane w silniku spalinowym — to znaczy silniku, który czerpie moc z wybuchających gazów w komorze spalania — do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej.
Samochody zazwyczaj mają czterosuwowe silniki benzynowe, co oznacza, że ruchome części silnika mają cztery suwy lub ruchy na obrót. Wewnątrz każdego cylindra znajduje się tłok, który porusza się w cylindrze w górę iw dół, sprężając gaz do spalania i wypychając spaliny po spaleniu. Tłok jest uruchamiany przez ramię przymocowane do wału korbowego, wału przechodzącego przez spód silnika. Tłok porusza się dwa razy w górę iw dół przy każdym obrocie, stąd cztery suwy – góra, dół, góra, dół.
Świeca zapłonowa znajduje się w górnej części cylindra, gdzie sprężany jest stosunek powietrza do paliwa. Końcówka świecy znajduje się wewnątrz silnika, wpuszczona w bok ściany cylindra. Drugi koniec pozostaje na zewnątrz silnika i łączy się z kablem, który również łączy się z dystrybutorem.
Kiedy tłok po raz pierwszy porusza się w górę i spręża mieszankę powietrzno-paliwową w komorze spalania, dystrybutor wysyła impuls energii w dół przewodu świecy zapłonowej. Kiedy wstrząs dotrze do świecy, zapala się, zapalając mieszankę powietrzno-paliwową. Eksplozja w komorze spalania popycha tłok z powrotem w dół i utrzymuje obroty silnika, podczas gdy ten sam proces zachodzi kolejno we wszystkich pozostałych cylindrach. Gdy tłok porusza się po raz drugi w górę, zawór wydechowy otwiera się, a spalone gazy są uwalniane do rur wydechowych.
Jak widać, świeca zapłonowa jest bardzo ważną częścią silnika. Dlatego, aby uzyskać jak najlepsze osiągi samochodu, należy zadbać o terminowe przeprowadzenie właściwej, zaplanowanej konserwacji. Większość starszych samochodów ma miedziane świece zapłonowe, które wymagają corocznej konserwacji, która jest zwykle wykonywana przy każdym tuningu.
Najlepszą praktyką jest wymiana każdej świecy zapłonowej podczas strojenia. Jednak miedziane korki można również czyścić papierem ściernym, bardzo drobnym papierem ściernym, który usuwa brud z końcówki korka. Niezależnie od tego, czy świece zapłonowe są wymieniane, czy czyszczone, każda świeca zapłonowa powinna spełniać odpowiednią specyfikację, którą zazwyczaj można znaleźć w instrukcji obsługi lub instrukcji serwisowej. nie będzie działać poprawnie, jeśli między końcówką złącza a metalowym palcem, który się nad nim kręci, będzie za dużo lub za mało miejsca.
Z drugiej strony platynowa świeca zapłonowa wymaga znacznie mniej konserwacji. Niektóre świece platynowe mogą trwać 100 000 mil (160934 km); W przypadku rozbieżności między zaleceniami zawartymi w instrukcji obsługi a zaleceniami producenta, należy trzymać się bardziej konserwatywnej oceny przebiegu. Wersje platynowe, takie jak miedziane świece zapłonowe, muszą być podzielone zgodnie ze specyfikacją producenta samochodu. Jednak papier ścierny nigdy nie powinien być używany z platynowymi świecami zapłonowymi; Jeśli wtyczka jest brudna, wystarczy ją wymienić. Z tego powodu, niezależnie od harmonogramu konserwacji, każdą zaślepkę należy wyjmować i sprawdzać przy każdej regulacji.