Fotel kubełkowy to rodzaj siedzenia w pojazdach silnikowych, który jest przeznaczony dla jednego pasażera i jest zwykle definiowany w przeciwieństwie do siedzenia kanapy, która jest siedzeniem przeznaczonym dla wielu pasażerów. Fotel kubełkowy można traktować jako fotelik samochodowy w porównaniu do siedzenia na ławce, które można traktować jako kanapę samochodową. Większość samochodów sportowych, kompaktowych, średniej wielkości, kombi, minivanów i SUV-ów ma z przodu dwa takie siedzenia: jedno dla kierowcy i jedno dla pasażera. Tylne siedzenia większości tego typu samochodów to zazwyczaj kanapy, z wyjątkiem minivanów. Minivany mogą mieć siedzenia kubełkowe, kanapy lub oba z tyłu.
Kolejną kluczową różnicą między siedzeniem kubełkowym a ławką jest podparcie głowy i szyi. Ławka zwykle sięga tylko do wysokości ramion siedzącej na niej osoby dorosłej. Z kolei wersja kubełkowa jest często wyposażona w zagłówek. W niektórych samochodach, które są wyposażone we wszystkie dzwonki i gwizdki, tył tego typu zagłówka ma wbudowany ekran, którego można używać do odtwarzania filmów i gier wideo.
Chociaż siedzenie kubełkowe jest najczęstszym rodzajem siedzenia kierowcy w opisanych powyżej typach pojazdów, nie zawsze są one używane do siedzeń kierowcy w ciężarówkach. Wiele ciężarówek jest wyposażonych w kanapę z przodu. Wynika to częściowo z faktu, że ciężarówka jest wyposażona tylko w fotele pasażera z przodu, aw wielu przypadkach na kanapie mogą zasiąść trzy osoby. To maksymalizuje przestrzeń, ponieważ dwa kubełkowe fotele mieszczą tylko dwie osoby w przedziale pasażerskim.
Fotel kubełkowy znajduje się nie tylko w różnych typach pojazdów mechanicznych, ale jest również używany jako siedzenie pasażera w nowoczesnych samolotach. Główna różnica między fotelikiem samochodowym a fotelikiem samolotowym zbudowanym dla samolotu polega na tym, że fotel samolotowy jest zwykle wyżej nad ziemią niż fotelik samochodowy. Podobnie jak samochody, kubełkowe siedzenie w ładnie urządzonym samolocie może mieć ekran wbudowany w tył zagłówka.