Ściągacz kół zębatych to narzędzie zaprojektowane specjalnie do usuwania kół zębatych z wałów. Istnieje wiele różnych typów konstrukcji ściągaczy kół zębatych, z których każdy ma służyć określonemu celowi. Niektóre projekty wykorzystują szczęki do chwytania sprzętu, podczas gdy inne używają śrub do mocowania go bezpośrednio do sprzętu. Wspólną cechą tych projektów jest to, że wszystkie typy ściągaczy wykorzystują pręt gwintowany do dociskania wału przekładni i wywierania nacisku, aż do jego odłączenia. Niezależnie od zastosowanej konstrukcji, odpowiedni ściągacz ułatwi demontaż przekładni.
Ściągacz dwuszczękowy, często używany na małych przekładniach w bardzo ciasnych przestrzeniach, jest najczęściej wybieranym ściągaczem. Przy dwóch ramionach lub szczękach chwytających przekładnię, gdy pręt gwintowany styka się z wałem montażowym przekładni, pręt jest dokręcany, wywierając nacisk na dwa ramiona lub szczęki podczas ściągania przekładni z wału. W przypadku upartej skrzyni biegów, często trzeba wywrzeć nacisk na skrzynię biegów, dokręcając ściągacz, a następnie pozostawić ciśnienie na kilka minut. Stopniowe dokręcanie ściągacza koła zębatego poluzuje się i usunie koło zębate.
Być może najprostszym ze wszystkich ściągaczy szczękowych jest ściągacz trójszczękowy. Dzięki zastosowaniu trzech szczęk ściągacz jest lepiej przystosowany do wywierania równomiernego nacisku wokół koła zębatego, gdy gwintowany pręt jest dokręcany do wału koła zębatego. Chociaż ten typ ściągacza do kół zębatych najlepiej nadaje się do większych kół zębatych na otwartych przestrzeniach z łatwym dostępem, czasami mogą potrzebować pomocy przy usuwaniu bardzo ciasnych kół zębatych. W przypadku, gdy ściągacz nie może ściągnąć przekładni z wału, można dokręcić pręt gwintowany, a następnie uderzyć młotkiem w głowę. To zwykle rozwiązuje najwęższe przejścia za jednym razem.
Śruba ściągacza kół zębatych jest stosowana w przekładniach, takich jak harmonijka silnika samochodowego, a nawet w kierownicach, w których koło zębate ma gwintowane otwory na śruby na obwodzie. Ściągacz mocowany jest do skrzyni biegów za pomocą śrub, a pręt gwintowany jest dokręcany do wału skrzyni biegów. Po przyłożeniu nacisku przekładnia odłączy się od wału i można ją łatwo zdjąć. Podczas korzystania ze ściągacza do kół zębatych ważne jest, aby trzymać ściągacz jak najbliżej zębatki, aby zapewnić prosty ciąg.