Rozstaw osi pojazdu to pomiar od środka przedniego koła do środka tylnego koła. Aby zwiększyć rozstaw osi, a następnie poprawić prowadzenie, niektórzy producenci pojazdów zaprojektowali podwozie, które umieszcza koła bliżej końców pojazdu. Projektanci i inżynierowie generalnie zgadzają się, że dłuższy rozstaw osi zapewnia płynniejszą jazdę. W pojazdach o krótkim rozstawie osi, takich jak Jeep CJ5, jazda jest niestabilna ze względu na niezdolność krótkiego podwozia do indywidualnego pokonywania nierównego terenu. W pojazdach o krótkim rozstawie osi obie osie niemal jednocześnie uderzają w nierówne miejsce na drodze, co powoduje nierówną jazdę.
W luksusowych pojazdach, takich jak sedany, czasami stosuje się bardzo długi rozstaw osi, aby zapewnić płynniejszą i bardziej miękką jazdę niż w przypadku pojazdu krótszego. Dłuższy pojazd może przeciwdziałać wybojom na drodze, najeżdżając na nie. Dodatkowy prześwit między osiami pozwala podwoziu w pełni amortyzować wyboistą drogę za pomocą jednego amortyzatora, zanim druga oś uderzy w wyboj. Rezultatem jest prawie bezwstrząsowa jazda dla pasażerów pojazdu z dłuższym rozstawem osi.
Inne aspekty pojazdu, na które bezpośrednio wpływa rozstaw osi pojazdu, to kierowanie pojazdem, pokonywanie zakrętów oraz zdolność pojazdu do pokonywania podjazdów i wjazdów na parking. Czas reakcji bardzo długiego pojazdu na ruchy kierownicy jest długi. Gdy kierowca skręca kierownicą, tył pojazdu zaczyna się obracać znacznie dłużej niż w przypadku pojazdu o krótszym rozstawie osi. Kiedy kierowca długiego pojazdu skręca pojazdem w zakręt o 90 stopni, musi minąć zakręt przed rozpoczęciem zakrętu, aby tył pojazdu mógł pokonać zakręt bez wchodzenia i przejeżdżania przez krawężnik.
Gdyby kierowca zaczął skręcać w nową drogę, gdy przód pojazdu znalazł się na linii zakrętu, środek pojazdu mógłby faktycznie uderzyć w drogowskaz umieszczony na rogu. Przejeżdżając przez zakręt, kierowca pozwala tyłowi pojazdu wjechać w zakręt i lepiej podążać za przodem pojazdu przez zakręt. W ten sam sposób naczepa z przyczepą pokonuje zakręt.