Rozrusznik to urządzenie elektryczne służące do uruchamiania silnika spalinowego. Ten silnik jest zwykle urządzeniem z bardzo niskimi przełożeniami, a dzięki ekstremalnej przekładni może obracać znacznie większy silnik. Rozrusznik jest częścią układu rozruchowego składającego się z rozrusznika, magnesu rozrusznika i akumulatora. Po przekręceniu wyłącznika zapłonu wysyła ładunek elektryczny do elektromagnesu rozrusznika. To z kolei wysyła ładunek do silnika, który obraca go aż do uruchomienia. Gdy silnik ożyje, rozrusznik kliknie i zwolni pierścień rozrusznika.
Typowy rozrusznik składa się z grubego drutu miedzianego owiniętego wokół twornika. To urządzenie jest umieszczone w ciężkiej stalowej lub aluminiowej obudowie wyposażonej w szczotki elektryczne, które dotykają twornika i przekazują ładunek elektryczny do grubego drutu. Kiedy prąd przepływa przez drut, powoduje obrót zwory. Małe koło zębate jest przymocowane do wału wyjściowego twornika i jest wysuwane i wsuwane za pomocą wygięcia. Bendix sprzęga małe koło zębate z pierścieniem rozrusznika, który obraca silnik podczas obracania twornika.
Typowe obszary problematyczne w starterze to bendix i szczotki. Często szczotki palą się i nie przenoszą ładunku elektrycznego na armaturę. Bendix może się również kleić i nie włączać rozruszników. Test na hamowni, wykonywany przez przepuszczenie ładunku elektrycznego przez rozrusznik, gdy znajduje się on poza komorą silnika, zazwyczaj pozwala zdiagnozować problem. Rozrusznik, który nie działa po naładowaniu, zwykle wskazuje na awarię szczotki. Rozrusznik, który się obraca, ale nie wysyła rozrusznika na zewnątrz, często ma uszkodzony lub uszkodzony bendix.
Podczas wymiany rozrusznika prawie zawsze konieczne jest odesłanie starego urządzenia z powrotem do sklepu z częściami jako rdzenia, ponieważ stare rozruszniki są odbudowywane i sprzedawane jako rozruszniki regenerowane. To często ułamek ceny nowego rozrusznika, a większość rozruszników regenerowanych jest objęta gwarancją. W przypadku rozrusznika do silników wysokoprężnych rozrusznik może często kosztować nawet kilka rozruszników do silników benzynowych. Przed wymianą silnika należy zauważyć, że wiele problemów z rozrusznikiem to w rzeczywistości problemy elektryczne spowodowane wadliwym okablowaniem i brudnymi połączeniami przewodów. Często czyszczenie przewodów i wykonywanie lepszych połączeń może wyleczyć wadliwy rozrusznik lub trudne właściwości rozruchowe.