Punkt poboru opłat to niewielka konstrukcja na niektórych autostradach i mostach, która służy do pobierania opłat za przejazd. Nazywa się to płatną drogą lub mostem. Każda budka poboru opłat zwykle ma kilka struktur poboru opłat, z których każda jest obsługiwana przez osobę lub bankomat.
Większość dróg płatnych wykorzystuje szereg struktur płatnych na każdym placu poboru opłat, aby zmaksymalizować przepływ ruchu. Często istnieją pasy samopłatne dla użytkowników z dokładnymi taryfami, zwykle pobieranymi w walucie monety. Kabiny te są bezobsługowe, a po otrzymaniu odpowiedniej kwoty pieniędzy otworzy się szlaban, przez który pojazd przejedzie. W budce z obsługą znajduje się pracownik, który pobiera opłatę i w razie potrzeby może wydać resztę i pokwitowanie. Niektóre płatne drogi lub mosty wykorzystują technologię szybkiego skanowania, która pozwala na jazdę samochodem z czujnikiem bez zatrzymywania się. Ten kierowca albo płaci opłatę za przejazd z góry, albo płaci później. Inne budki poboru opłat korzystają ze skanerów tablic rejestracyjnych,
W Stanach Zjednoczonych wiele płatnych dróg jest własnością państwa. Dlatego ci płatni pracownicy są pracownikami rządowymi. To samo dotyczy mostów płatnych. Pracownicy ci zazwyczaj przyjeżdżają w określone miejsce, a następnie są przewożeni autobusem lub furgonetką do punktu poboru opłat. Dzięki temu pojazdy pracowników nie muszą parkować przy punkcie poboru opłat i powodować korków. Pod koniec zmiany roboczej pracownicy są odbierani i przewożeni z powrotem do swoich pojazdów.
Droga płatna lub most płatny ma być samonośny. Zebrane fundusze zostaną wykorzystane na utrzymanie drogi lub mostu, wyrównanie początkowego kosztu projektu i opłacenie opłat drogowych. Większość projektów dróg płatnych ma teoretyczny termin na to, jak długo opłata będzie pobierana przed wygenerowaniem wystarczającej ilości pieniędzy na opłacenie projektu. Jednak w większości przypadków koniec nigdy nie nadchodzi, a budka pobiera opłatę, wydłużając termin.
Punkt poboru opłat jest mały, a pracownikowi wystarczy tylko tyle miejsca, aby mógł wykonać zadanie. Większość jest wyposażona w mały grzejnik i siedzenie i nic nie stoi na przeszkodzie, aby zapewnić komfort. Podczas gdy niektóre jednostki mają okna w skrzydłach, które chronią przed zimnem, typowa kabina nie ma okna w skrzydłach, ponieważ pracownicy często pobierają opłaty za przejazd przejeżdżającymi pojazdami.