Konwerter momentu obrotowego to urządzenie mechaniczne stosowane głównie w samochodach, które przenosi moment obrotowy generowany przez silnik pojazdu na przekładnię. Należy do rodziny mechanizmów znanych jako sprzęgła hydrauliczne, które wykorzystują płyn hydrauliczny do przenoszenia mocy mechanicznej. Konwerter momentu obrotowego jest montowany w automatycznych skrzyniach biegów i pełni funkcję sprzęgła w manualnej skrzyni biegów, umożliwiając dystrybucję mocy generowanej przez silnik na koła.
Przemiennik momentu obrotowego składa się z trzech części mechanicznych – pompy, turbiny i stojana. Pompa jest podłączona bezpośrednio do silnika i obraca się z taką samą prędkością jak silnik. Wewnątrz pompy znajduje się wiele żeberek, które kierują płyn hydrauliczny do turbiny, gdy pompa się obraca. Turbina obraca się wtedy z prawie taką samą prędkością jak silnik, ale w przeciwnym kierunku. Obracanie turbiny powoduje, że skrzynia biegów obraca się i napędza koła. Płyn hydrauliczny opuszcza środek turbiny i przemieszcza się w przeciwnym kierunku niż został wepchnięty przez pompę.
W tym momencie stojan, który również znajduje się w środku przetwornika, po raz drugi odwraca kierunek płynu. To znacznie zwiększa wydajność całego projektu, ale występuje tylko przy stosunkowo niskich prędkościach. W zależności od dokładnej specyfikacji przekładni hydrokinetycznej, stojan zaczyna się swobodnie obracać z określoną prędkością, ponieważ pompa i turbina poruszają się z prawie taką samą prędkością, a płyn nie zmienia już kierunku.
Szczególną zaletą przemiennika momentu obrotowego w porównaniu z konwencjonalnym sprzęgłem turbodoładowanym – i tym, co czyni go idealnym do stosowania w automatycznych skrzyniach biegów – jest fakt, że może on zwielokrotnić moment obrotowy wytwarzany, gdy silnik wytwarza większą moc. Praktycznym przykładem tego jest porównanie stosunkowo niewielkiego nacisku, jaki trzeba przyłożyć do pedału hamulca, aby utrzymać samochód w bezruchu na biegu jałowym, ze wzrostem ciśnienia potrzebnego do utrzymania go w bezruchu, gdy jest również wciśnięty pedał przyspieszenia. Przy bardzo niskich prędkościach moment obrotowy może zostać pomnożony dwa lub trzy razy przez przemiennik momentu obrotowego.
Jedną z największych wad zmienników momentu obrotowego w porównaniu ze zwykłymi sprzęgłami hydrokinetycznymi jest to, że pompa i turbina nigdy nie obracają się z dokładnie tą samą prędkością, więc część mocy jest zawsze marnowana. To, w połączeniu z zazwyczaj wyższą masą, sprawia, że pojazdy z manualną skrzynią biegów osiągają lepsze oszczędności paliwa niż pojazdy z automatyczną skrzynią biegów.