Przekładnia bezstopniowa, zwana również CVT, wykorzystuje pasek, aby zapewnić pojazdowi dostęp do nieograniczonej liczby biegów. Ma to kilka zalet, takich jak zmniejszenie zużycia paliwa przez pojazd. Aby zrozumieć tę transmisję, ważne jest, aby najpierw zrozumieć, jak działa manualna lub automatyczna skrzynia biegów.
Skrzynia biegów w większości samochodów, zarówno automatyczna, jak i manualna, ma stałą liczbę biegów, między którymi może się przełączać. W pojeździe automatycznym samochód wykonuje całą pracę, a kierowca nie musi zmieniać biegów podczas jazdy. W samochodzie ręcznym kierowca musi używać dźwigni zmiany biegów i sprzęgła do zmiany biegów w miarę wzrostu lub spadku prędkości jazdy. Włącza i wyłącza biegi o różnych rozmiarach.
Zmiana na inny bieg jest ważna, aby samochód mógł pracować z maksymalną mocą, zużywając jak najmniej energii. Ciągła jazda na niewłaściwym biegu przy dużych prędkościach może spowodować uszkodzenie samochodu. Skrzynia biegów szybko się zużywa, jeśli koła zębate nie działają prawidłowo.
Jednak wady wynikają ze zwykłej przekładni samochodowej. Samochód nadal ma ustaloną liczbę pozycji do zmiany i nie zawsze może znaleźć najbardziej efektywny bieg dla prędkości pojazdu. Niektóre maszyny, takie jak skuter śnieżny, rozwiązały ten problem dzięki zastosowaniu przekładni bezstopniowej. Ponieważ przekładnia bezstopniowa wykorzystuje pasek, przekładnia może zmieniać nieograniczoną liczbę biegów i dostosowywać swoje położenie do rytmu pojazdu.
Ten rodzaj przekładni zapewnia bardziej oszczędny pojazd. Nieograniczona liczba pozycji zapewnia, że zawsze wykorzystywana jest odpowiednia ilość mocy. W rezultacie pojazd emituje również mniej spalin, ponieważ ogólnie zużywa mniej paliwa. Przekładnia bezstopniowa ma inne zalety. Pojazd nie musi zmieniać biegów, ponieważ zmienia biegi w sposób ciągły iz tego powodu pojazd nie szarpie podczas zmiany biegów, w przeciwieństwie do niektórych samochodów.
Jak w przypadku każdej maszyny, przekładnia bezstopniowa ma pewne wady. W zależności od siły pasa pojazd może nie otrzymać wystarczającej mocy. Jego moc i prędkość jest ograniczona przez to, jak mocne są części przekładni. Transfer może również zakończyć się niepowodzeniem wcześniej niż normalny transfer. Wszystko zależy od jakości transmisji i użytkowania pojazdu.