Przemieszczenie jest miarą objętości silnika spalinowego. Chociaż nie jest wprost proporcjonalna do całkowitej generowanej mocy, jest zwykle silnie skorelowana z mocą wyjściową. Gdy cylindry poruszają się w silniku, wypierają pewną objętość powietrza. Wszystkie silniki spalinowe mają określoną objętość, która jest wypierana przez cylindry. Duże przemieszczenie zazwyczaj przekłada się na niskie zużycie paliwa, a różne rządy wykorzystały tę liczbę jako podstawę opodatkowania.
Silnik spalinowy spala paliwo w cylindrach, aby wytworzyć moc. Tłok spręża powietrze w cylindrze, podczas gdy paliwo, zazwyczaj benzyna, jest wtryskiwane do powietrza. Świeca zapłonowa zapala paliwo w sprężonym powietrzu, dodatkowo zwiększając ciśnienie powietrza w cylindrze. Ten gaz o wysokiej temperaturze i wysokim ciśnieniu popycha tłok w dół na odległość zwaną skokiem. Tłok jest bezpośrednio połączony z przekładnią pojazdu, która z kolei może kręcić kołami.
Przemieszczenie odnosi się do objętości omiatanej przez wszystkie tłoki w silniku. Nie obejmuje objętości powietrza nad tłokiem, gdzie zapala się pierwsza iskra. Można go obliczyć za pomocą następującego wzoru:
Przemieszczenie = p/4 * (średnica cylindra)2 * skok * liczba cylindrów
Zasadniczo jest to całkowita objętość, którą mogą zmienić wszystkie cylindry. Specyfikacja dotyczy tylko objętości przemieszczonej przez tłok, dlatego do obliczeń należy użyć wewnętrznej średnicy cylindra. Jednak cylindry silnika spalinowego nigdy nie mają jednocześnie maksymalnej objętości. Ich pozycje są przesunięte, dzięki czemu można generować więcej ciągłej mocy, a nie impulsy mocy.
Przemieszczenie jest zwykle podawane w litrach, ale może być również podane w centymetrach sześciennych (cc) lub calach sześciennych. Wiele silników w motocyklach i sprzęcie do trawników ma całkowitą pojemność skokową mniejszą niż jeden litr, dlatego preferowany jest cm3. Samochody klasy ekonomicznej mają zazwyczaj cztery cylindry o łącznej pojemności od jednego do dwóch litrów. Z kolei ośmiocylindrowe SUV-y mogą mieć pojemność sześciu litrów. Całkowita pojemność skokowa silnika jest często podana w nazwie pojazdu.
W niektórych krajach kubatura ma znaczenie prawne. Sprzedaż silników jest często opodatkowana na podstawie pojemności, a nie całkowitej produkcji. Z tego powodu często zdarza się, że zmiany są nieco poniżej pewnego progu. Jednak wiele krajów, takich jak Szwecja, zaczyna opodatkowywać pojazdy na podstawie całkowitej emisji dwutlenku węgla zamiast przemieszczenia.