Podwozie samolotu to element wyposażenia, który spełnia dwie główne funkcje. Po pierwsze, umożliwia bezpieczne i pomyślne lądowanie samolotu. Po drugie, podtrzymuje samolot w stanie spoczynku.
Podwozie wszystkich typów samolotów nie jest takie samo. Na koła często wpływają różne czynniki. Różne samoloty mogą mieć różną liczbę kół. Koła można również ustawić w różnych miejscach.
Powszechnie stosuje się koła w układzie trójkątnym. Na przykład lądowniki z kołami ogonowymi mogą mieć jedno koło pod ogonem i jedno pod każdym skrzydłem. W innych samolotach trójkąt można odwrócić tak, aby jedno koło znajdowało się pod nosem zamiast pod ogonem.
Im większy samolot, tym prawdopodobnie będzie miał więcej kół. Niektóre duże samoloty mogą mieć dziesiątki kół. Zostaną one prawdopodobnie umieszczone pod kadłubem, pod skrzydłami i pod nosem.
Chowanie może również spowodować, że podwozie jednego samolotu będzie się różnić od drugiego. Niektóre samoloty mają stałe podwozie. Oznacza to, że nawet po wystrzeleniu i locie takiego samolotu jego koła są nadal widoczne. Może to jednak być wadą, ponieważ ten odsłonięty sprzęt może spowodować, że samolot będzie wolniejszy, niż byłby w innym przypadku.
Inne samoloty mają chowane podwozie. Oznacza to, że sprzęt można wyjąć w razie potrzeby. Jednak po starcie samolotu sprzęt ten jest wciągany do przedziałów na samolocie, które uniemożliwiają jego widoczność.
Niektóre samoloty nie mają kół jako części podwozia. Zamiast tego mogą mieć pływaki. Dzieje się tak, ponieważ tego typu samoloty nie są przeznaczone do odpoczynku na lądzie. Są zaprojektowane tak, aby zanurzać się w wodzie. Podwozie tego typu statków również może się różnić.
W niektórych pływających samolotach, tak zwanych łodziach latających, kadłub jest częścią podwozia. Podobnie jak w przypadku zwykłej łodzi, ciało zapobiega zatonięciu samolotu. Statki te mogą również mieć pływaki, zwykle przymocowane do skrzydeł.
Istnieje kilka pływających samolotów, które mają pływaki wystające z korpusu samolotu. Zwykle istnieją długie struktury przypominające pręty łączące korpus samolotu z pływakami. Zapobiega to kontaktowi ciała samolotu z wodą.
Istnieją inne samoloty znane jako płazy. Statki te mogą być rozmieszczone na wodzie lub na lądzie. Oznacza to, że potrzebują pływaków i kół. Koła są często chowane i przechowywane w pływakach.