Zawór PCV jest ważną częścią systemu kontroli emisji w samochodzie. Skrót oznacza pozytywną wentylację skrzyni korbowej. Zawór pobiera niespalone „przedmuchane” gazy – gazy, które uciekły z komór spalania poprzez prześlizgiwanie się przez tłoki do skrzyni korbowej – i kieruje je z powrotem do kolektora dolotowego, gdzie ostatecznie ponownie wchodzą do strumienia mieszanki paliwowo-powietrznej i zostać ponownie spalony. Zawór PCV zasadniczo przetwarza te uciekające gazy, zmniejszając zanieczyszczenie powietrza i zapobiegając gromadzeniu się wilgoci w silniku.
Oprócz ochrony środowiska zawór PCV jest również ważnym elementem profilaktyki silnika samochodowego. Ponieważ zapobiega tworzeniu się wilgoci w silniku, zmniejsza się również tworzenie się szlamu w oleju, co oznacza, że olej silnikowy ma dłuższą żywotność, a wewnętrzne działanie silnika jest chronione. Zawór, który należy wymienić, może powodować nierówną pracę na biegu jałowym z powodu wzrostu ciśnienia w skrzyni korbowej.
Ze względu na swoją rolę w regulacji emisji samochodu, zawór PCV, który należy wymienić, może negatywnie wpłynąć na wyniki kontroli samochodu. Wielu mechaników zaleca jego wymianę po przejechaniu około 30 000 do 50 000 mil (48 280 do 80 467 km). Niektórzy producenci samochodów mogą mieć inne zasady, więc właściciele samochodów powinni zapoznać się z instrukcją obsługi i/lub instrukcją warsztatową. Zawór PCV jest zwykle niedrogi i stosunkowo łatwy w wymianie, co znacząco wpływa na osiągi samochodu, dlatego warto wymieniać zawór przy każdym przeglądzie.
Zawór PCV zwykle znajduje się na kolektorze dolotowym lub w jego pobliżu. Do zaworu prowadzi duży gumowy wąż; Wąż pasuje do PCV więc ludzie chyba nie widzą zaworu bez wyjmowania węża. Aby zdjąć wąż, należy odkręcić zacisk węża i poluzować wąż. Po wyjęciu węża z PCV, do podstawy sześciokątnej można przymocować klucz płaski i odkręcić zawór od rozdzielacza. Zwróć uwagę, że im bardziej zabrudzony zawór PCV, tym mniej zauważalne grzechotanie wewnętrznego zaworu podczas potrząsania.