„Rear Cross-Traffic Collision Warning to system wspomagania jazdy, który informuje kierowcę, jeśli inny pojazd zbliża się z dowolnego kierunku, gdy pojazd cofa i wyjeżdża z miejsca parkingowego”.
Definicja i zasady działania ostrzeżenia o kolizji z tylnym ruchem poprzecznym
Co to jest ostrzeżenie o kolizji z tyłu pojazdu krzyżowego?
Rear Cross-Traffic Collision Warning to zaawansowany system wspomagania jazdy, który informuje kierowcę, jeśli pojazd zbliża się z lewej lub prawej strony, gdy kierowca cofa i wyjeżdża z miejsca parkingowego. W przypadku tego konkretnego systemu ikona ostrzeżenia zwykle pojawia się na odpowiednim lusterku bocznym z ostrzeżeniem dźwiękowym, a w zależności od modelu, ostrzeżenie pojawia się również na desce rozdzielczej.
Jak działa ostrzeżenie o kolizji z tyłu?
Podobnie jak system wspomagania jazdy ostrzegający o kolizji w martwym polu, Twój pojazd ma 2 czujniki po lewej i prawej stronie tylnego zderzaka, które wykorzystują fale radarowe lub ultradźwiękowe, aby dowiedzieć się, czy jakikolwiek pojazd zbliża się z dowolnego kierunku. Zwykle oba te systemy wykorzystują te same czujniki, jednak jedyną różnicą byłyby przypadki ich użycia. Podobnie jak w przypadku innych zaawansowanych systemów wspomagania jazdy, należy sprawdzić w instrukcji obsługi, czy ostrzeżenie o kolizji z tylnym ruchem poprzecznym jest dostępne z Twoim modelem. Jeśli tak, najlepiej zapoznać się z systemem i sposobem wyświetlania alertów wizualnych i dźwiękowych.
W takim przypadku, gdy ostrzeżenie o kolizji z tyłu pojazdu poprzecznego jest aktywowane, a pojazd jest na biegu wstecznym, sprawdza, czy pojazd znajduje się w pobliżu lub w zasięgu. Jeśli inny pojazd jedzie z prędkością powyżej 5 km/h (około 3 mil/h), system powiadomi kierowcę za pomocą ikony ostrzegawczej na lusterku bocznym. Następnie na zestawie wskaźników pojawi się obraz, a po nim ostrzeżenie dźwiękowe i wibrująca kierownica, aby ostrzec kierowcę.
Jak korzystać z ostrzeżenia o kolizji z tyłu i środków ostrożności podczas użytkowania
Jak korzystać z ostrzeżenia o kolizji z tyłu?
Aby aktywować ostrzeżenie o kolizji z tyłu pojazdu poprzecznego, wybierz „Ustawienia użytkownika” w zestawie wskaźników samochodu. Następnie wybierz „Wspomaganie kierowcy” i „Ostrzeżenie o kolizji z tylnym ruchem poprzecznym”. Po kliknięciu „Ostrzeżenie o kolizji z tylnym ruchem poprzecznym” system jest włączony i gotowy do użycia.
Ponadto, podobnie jak w przypadku systemu ostrzegania o kolizji w martwym punkcie i asystenta unikania kolizji w martwym punkcie, opracowano nowy rodzaj technologii, który ma działać równolegle z ostrzeżeniem o kolizji z tyłu pojazdu poprzecznego. System ten nosi nazwę „Rear Cross-Traffic Collision Avoidance Assist” (RCCA). Jego radar może wykrywać nadjeżdżające pojazdy z odległości 25 m od lewej i prawej strony oraz 6 m od tyłu. Identycznie jak w przypadku asystenta unikania kolizji w martwym punkcie, jeśli kierowca kontynuuje cofanie pojazdu, gdy włączone są zarówno podświetlone ostrzeżenia wizualne, jak i dźwiękowe, system Rear Cross-Traffic Collision Avoidance Assist uruchomi hamulce, aby uniknąć potencjalnej kolizji. Należy pamiętać, że przed użyciem należy również aktywować asystenta unikania kolizji z tyłu.
Środki ostrożności dotyczące użytkowania
- Podobnie jak w przypadku każdego zaawansowanego systemu wspomagania jazdy, podczas korzystania z funkcji Rear Cross-Traffic Collision Warning i Rear Cross-Traffic Collision Avoidance Assist należy pamiętać, że technologia bezpiecznego wspomagania kierowcy nigdy nie zastępuje ani nie zastępuje bezpiecznych praktyk jazdy.
- Przed włączeniem systemu ostrzegania o kolizji z tyłu lub jakiegokolwiek innego zaawansowanego systemu wspomagania jazdy należy zapoznać się z instrukcją obsługi, aby uzyskać ważne informacje, takie jak sposób obsługi systemu, rodzaje ostrzeżeń lub alertów, które będą się pojawiać itp.
- Przed wejściem do pojazdu należy sprawdzić, czy czujniki nie są pokryte brudem lub śniegiem. Należy również pamiętać, że system może mieć problemy z działaniem podczas intensywnych opadów deszczu lub śniegu.
- Należy pamiętać, że ten system wspomagania jazdy został stworzony, aby pomóc w wycofywaniu się z prostych miejsc parkingowych w strefie T. Dlatego też, jeśli parkujesz na parkingu pod kątem, system może nie działać tak dobrze, jak powinien.
- Na koniec należy pamiętać, że ten system bezpieczeństwa jest zaprogramowany do identyfikacji innych pojazdów poruszających się z określoną prędkością i nie jest zoptymalizowany do wykrywania motocykli, motorowerów, rowerów, skuterów i pieszych.