W idealnym przypadku silnik samochodu powinien przestać działać, gdy tylko kierowca wyłączy zapłon. Surowe paliwo nie powinno już dostawać się do komór, a świece zapłonowe nie powinny go już zapalać. Jednak w przypadku silnika spalinowego sytuacja nie zawsze przebiega tak płynnie, zwłaszcza gdy obecne są również inne źródła zapłonu i surowe paliwo. Jeśli silnik samochodu nadal pracuje po wyłączeniu zapłonu, mówi się, że jest to silnik wysokoprężny.
Powstawanie oleju napędowego występuje, gdy paliwo jest zapalane przez źródło ciepła inne niż świeca zapłonowa. Może to potrwać kilka sekund lub kilka minut w zależności od ilości paliwa pozostałego w komorze spalania i czasu potrzebnego na schłodzenie źródła zapłonu.
To samo dotyczy procesu stosowanego w silnikach wysokoprężnych do zapłonu paliwa i utrzymywania pracy silnika. Zamiast serii wybuchów spowodowanych przez świece zapłonowe z zapłonem czasowym, w silniku wysokoprężnym paliwo jest zapalane przez wysokie ciśnienie w komorze tłoka, czasami wspomagane przez pojedynczą „świecę żarową”, która podgrzewa blok silnika. W przeciwieństwie do tradycyjnych silników spalinowych, silnik wysokoprężny może wymagać pracy na biegu jałowym, aby prawidłowo zakończyć proces zapłonu. Jednak w przypadku konwencjonalnego silnika zasilanego gazem taka praktyka, aby silnik pracował, nie jest konieczna. Kiedy silnik benzynowy zaczyna pracować na oleju napędowym, zwykle coś jest nie tak.
Możliwą przyczyną oleju napędowego jest stosowanie tańszego paliwa i oleju. Gdy silnik spala paliwo gorszej jakości, na zaworach i tłokach często tworzą się osady węgla, które szybko poruszają się w komorach spalania. Gdy tłok ociera się o metal z powodu nagaru, łatwo może powstać gorący punkt. Po wyłączeniu zapłonu świece zapłonowe nie będą już dostarczać iskry wystarczająco gorącej, aby zapalić pozostałe paliwo w komorze spalania. Jednak rozżarzone złoże węgla może nadal powodować wybuch, jeśli wejdzie w kontakt z niespalonym paliwem. Ten zapłon surowego paliwa jest często powodem, dla którego samochód uruchamia się na oleju napędowym. Nie zatrzyma się, dopóki pozostałe paliwo nie zniknie lub osad węglowy nie ostygnie.
Inną możliwą przyczyną oleju napędowego może być wadliwe połączenie między gaźnikiem a blokiem silnika. Wiele starszych samochodów ma system dławienia paliwa zaprojektowany tak, aby odciąć cały gaz do silnika. Czasami ten system dławienia nie działa prawidłowo, umożliwiając przepływ gazu do komory spalania. Jeśli ta benzyna wejdzie w kontakt z gorącym kawałkiem metalu lub węgla, eksploduje i tworzy olej napędowy. Bardziej nowoczesne silniki mają układ wtrysku paliwa zaprojektowany tak, aby przestać podawać paliwo do komory spalania po wyłączeniu zapłonu, więc olej napędowy nie jest tak powszechny, ale nadal możliwy, jeśli paliwo pozostaje w komorze.
Jednym z najlepszych sposobów na zmniejszenie ryzyka wystąpienia oleju napędowego jest odpowiednie zaopatrzenie samochodu w olej i płyn chłodzący silnik. Gdy silniki samochodowe się przegrzewają, mogą tworzyć gorące punkty, które prowadzą do uderzenia oleju napędowego. Może być konieczne sprawdzenie tłoków i zaworów pod kątem ostrych krawędzi, które mogłyby się przegrzać. Przejście na paliwo wyższej jakości lub stosowanie dodatków wychwytujących węgiel może również pomóc w zapobieganiu przyszłym dieslom.
Niektórzy eksperci twierdzą, że olej napędowy może się zapalić przez złej jakości lub nieprawidłowe świece zapłonowe, więc możesz również poprosić mechanika o upewnienie się, że masz świece zapłonowe odpowiedniego rozmiaru do silnika Twojego samochodu. Wiele problemów z silnikiem Diesla można rozwiązać podczas regularnego strojenia silnika. Dlatego poinformuj mechanika o wszelkich nieprawidłowościach, które zauważyłeś po wyłączeniu zapłonu.