To ciągnie za włosy. W końcu jesteś na autostradzie, ciesząc się wyjątkowo pustymi ulicami i BING, zapala się lampka check engine. Niestety podczas naszej ostatniej podróży po prostu nie potrafiliśmy wyjaśnić, co to znaczy.
Zapytany, zaufany mechanik samochodowy wyjaśnił nam, że takie kody błędów można łatwo odczytać samodzielnie przez interfejs OBD2. Ale zadaliśmy sobie pytanie: co to jest OBD2?
Czym więc jest OBD2? OBD2 oznacza drugą generację tzw. systemu diagnostyki pokładowej. Ten interfejs do sprawdzania wartości pojazdu jest obowiązkowy w Europie dla wszystkich pojazdów benzynowych od 2001 roku i dla wszystkich pojazdów z silnikiem Diesla od 2004 roku. Interfejs OBD2 został wprowadzony w USA w 1996 roku.
Dokładniej, OBD2 to dostęp do „zdrowia” Twojego samochodu. Mechanicy samochodowi otrzymują natychmiastowy przegląd naprawy, a TÜV może sprawdzić wartości istotne dla emisji. Ale możesz też regularnie to sprawdzać, wprowadzać zmiany lub samodzielnie przeprowadzać kontrolę.
Dziś wyjaśniamy dla Was czym dokładnie jest interfejs OBD2 , co potrafi i jakie wartości można o nim przeczytać . Ponadto wyjaśniamy, dlaczego wymieniono OBD1 i czy OBD3 jest już w dziurach.
ODB2 – druga generacja pokładowego systemu diagnostycznego
Zacznijmy od początku: OBD to skrót od Diagnostyki pokładowej . Chodzi o system diagnostyki pojazdów zintegrowany z samochodem, który został wprowadzony w 1988 roku ze względu na rosnące zanieczyszczenie powietrza. Po opracowaniu drugiej wersji interfejsu pokładowego kilka lat później, tak zwany interfejs OBD2 pojawił się również w europejskich samochodach. W końcu jest ona obowiązkowa dla wszystkich nowo zarejestrowanych silników benzynowych od 2001 roku i dla wszystkich nowo zarejestrowanych silników Diesla od 2004 roku .
Co potrafi interfejs OBD2?
Cechą szczególną OBD2 jest to, że odczytywane wartości można nie tylko monitorować, ale także zapisywać . Długotrwałe przechowywanie w aplikacjach adaptera OBD2 z powiązaną aplikacją , oznacza , że błędy można wykryć wcześnie i można ich uniknąć w odpowiednim czasie . W ten sposób można uniknąć kosztownych napraw w warsztacie.
Jednak w przypadku wykrycia błędu kierowca jest informowany przez lampkę kontrolną silnika. Te specjalne kody błędów można odczytać za pomocą adapterów OBD2. Pokazują one dokładnie, gdzie wykryto błąd. Więcej informacji na temat dokładnego składu standardowych kodów błędów można znaleźć w dalszej części tekstu.
Diagnostyka za pośrednictwem interfejsu OBD2 umożliwia również dostęp do dużej liczby nowych wartości. Oprócz sprawdzania systemów istotnych dla emisji, można również monitorować systemy elektroniczne .
Jakie wartości mogę odczytać przez interfejs OBD2?
Musisz być bardzo jasny: to zależy od Twojego samochodu. Ponieważ oprócz prawnie określonych kodów błędów związanych z emisją, producenci samochodów mogą swobodnie decydować, jakie inne wartości udostępniają.
Tak więc, podczas gdy niektórzy producenci podają informacje o prawie wszystkich wartościach, wyniki innych producentów są bardzo ograniczone. Na przykład możesz przeczytać następujące wartości od producenta, który chce udzielić informacji:
- wydajność katalizatora
- Funkcja sondy lambda
- wartości spalania
- prędkość w kilometrach na godzinę
- Zużycie paliwa w litrach na 100 km
- Obciążenie silnika w procentach
- Temperatura wody chłodzącej w stopniach Celsjusza
- Prędkość w obrotach na minutę
- Napięcie w woltach
- Aktualna temperatura zewnętrzna w stopniach Celsjusza
- Aktualnie używany sprzęt
- Aktualna lokalizacja
- Aktualne ograniczenie prędkości
W przypadku obsługi otrzymasz również informacje o:
- recyrkulacja spalin
- system powietrza wtórnego
- system wentylacji zbiornika
Jak odczytać kody usterek OBD2?
Interfejs OBD2 umożliwia odczyt wielu wartościi kodów błędów. Pisownia i znaczenie dużej liczby kodów błędów są zdefiniowane zgodnie ze specjalnym standardem OBD2 i dlatego są uniwersalne.
Pierwsza litera oznacza najwyższy personel
Pochodzenie błędu można określić za pomocą litery podanej na pierwszej pozycji odpowiedniego 5-cyfrowego kodu błędu :
- P dla silnika i skrzyni biegów (układ napędowy)
- B dla ciała
- C dla podwozia
- U dla sieci
Następna cyfra określa pochodzenie w najwyższym systemie
Po literze „P” oznaczającej kategorię „Silnik i skrzynia biegów” na drugim miejscu znajduje się kolejna liczba . To charakteryzuje podsystem . Odnosząc się do kategorii „Silnik i skrzynia biegów” literą P, byłoby to:
- 0/1/2 dla kontroli dozowania powietrza-paliwa
- 3 dla układu zapłonowego
- 4 dla dodatkowej kontroli emisji
- 5 dla kontroli biegu jałowego silnika
- 6 dla komputera pokładowego i dodatkowych wyjść
- 7 / 8 / 9: do skrzyni biegów (sterowanie skrzynią biegów)
Ta gra trwa i trwa. Aż w końcu znalazłeś dokładną przyczynę i konkretne pochodzenie błędu poprzez 5. cyfrę.
Które samochody mają interfejs OBD2?
Dziś można powiedzieć, że większość samochodów na europejskich drogach posiada interfejs OBD2. Przecież od 2001 roku obowiązuje dla wszystkich nowo rejestrowanych silników benzynowych, a od 2004 roku dla wszystkich nowo rejestrowanych silników Diesla.
Dlaczego opracowano interfejs OBD2?
Powodem, dla którego opracowano interfejs OBD2 jest obserwacja, że samochody po pewnym czasie przestają być „czyste”. W większości przypadków wynika to z wieku pojazdu i związanego z nim zużycia.
Szczególnie w czasach skandali spalinowych interfejs OBD2 nabiera coraz większego znaczenia . Ponieważ jeśli samochód jest zarejestrowany z określoną wartością emisji, nadal ta wartość musi być regularnie sprawdzana. Obecnie wartość tę można zmierzyć tylko podczas testu emisji spalin przez TÜV za pośrednictwem interfejsu OBD2, a nie na rurze wydechowej .
Z własnego doświadczenia lub z raportów z ostatnich lat wiemy wystarczająco dobrze, że często wychodzi inna wartość niż ta podana przy aprobacie.
A kiedy można się spodziewać OBD3?
Podobno sequel jest już w blokach startowych, a jednak nie jest pewne, czy kiedykolwiek nadejdzie. Interfejs OBD3 uwewnętrznia zupełnie nową podstawową ideę, która zrewolucjonizuje rynek inteligentnych samochodów.
OBD3 powinien nie tylko zapisywać błędy, ale także przesyłać je do właściwego organu za pośrednictwem satelity. Monitoruje eliminację błędów w określonym czasie. Oznacza to, że jeśli nie naprawisz błędu w określonym czasie, na koniec tego okresu otrzymasz grzywnę.
Problemy, z którymi deweloperzy muszą się jeszcze w tej chwili uporać, są poważne. Ze względu na zbyt wysokie koszty, częściowo niewystarczający odbiór i zagrożenia związane z bezpieczeństwem nadal znajdują się między produktem a jego dojrzałością rynkową. Nie ma więc potrzeby dyskutowania w tym momencie, czy może to skończyć się problemem ochrony danych.
Podsumowując, można powiedzieć, że OBD3 jest mniej lub bardziej logiczną konsekwencją interfejsów OBD1 (rejestracja wszystkich wartości związanych z emisją i elektronicznych) oraz OBD2 (odczyt i zapis zarejestrowanych wartości).
Przeczytaj i zrozum kody usterek za pomocą OBD2
W Internecie istnieje cała gama różnych urządzeń diagnostycznych, z których wszystkie mają swoje wady i zalety. Jednak aplikacje wielofunkcyjne najlepiej współpracują z powiązanymi adapterami OBD2, które oprócz diagnozy umożliwiają bieżące i długoterminowe monitorowanie pojazdu .
Na co zwrócić uwagę w dobrym adapterze OBD2?
Dobry adapter OBD2 ma kilka warstw zabezpieczeń, które optymalnie chronią Twoje dane. Ponadto adapter powinien być certyfikowany, zatwierdzony zgodnie z StVZO i nie powinien być związany z producentem. Zdecydowanie zalecamy zwrócenie uwagi na znak jakości „Made in Germany”, aby Twoje dane pozostały również w Niemczech.
Oprócz niezawodnych jednorazowych lub wyraźnych kosztów subskrypcji producent powinien również oferować rzetelną obsługę klienta i udostępniać na bieżąco aktualizacje oprogramowania.
Niezawodny adapter zmienia Cię w mechanika samochodowego
Opis dobrego adaptera OBD2 brzmi prawie jak opis adaptera. Dzięki adapterowi OBD2 oferuje naprawdę przydatnego, osobistego asystenta samochodowego, który udostępnia wiele przydatnych funkcji.
Dzięki OBD możesz nie tylko odczytywać wartości pojazdów i kody błędów, ale także monitorować historię w pamięci długotrwałej w aplikacji i tym samym zapobiegać kosztownym naprawom.
Ale adapter nie działa tylko w jednym kierunku. Dzięki prostej, ale wysoce profesjonalnej aplikacji za pośrednictwem funkcjonalnej aplikacji, możesz z łatwością samodzielnie zakodować swój samochód!
Czytanie i kodowanie – przetwarzanie w dwóch kierunkach
Ponieważ adaptery OBD2 umożliwiają przetwarzanie w dwóch kierunkach. Możesz odczytywać i zapisywać wartości pojazdu, a także kodować określone funkcje, czyli je pisać.
Ale to ostatnie jest często krytyczne i może szybko spowodować wysokie koszty w przypadku błędów. W niektórych przypadkach staje się to nawet nielegalne. Jednak dzięki Adapterowi możesz mieć pewność, że zawsze działasz w ramach prawnych i że optymalizujesz bezpiecznie, a przede wszystkim poprawnie.