Mówiąc o hybrydach, możemy spotkać się z określeniem: samochód hybrydowy, silnik hybrydowy i napęd hybrydowy. O ile każde z nich może dotyczyć czegoś innego, to przyjmijmy ogólnie, że pojęcie hybrdy w motoryzacji dotyczy głównie samochodu posiadającego podwójny napęd.
Samochód hybrydowy to pojazd wyposażony w dwa rodzaje silników, a najczęściej będzie to silnik spalinowy połączony z silnikiem elektrycznym.
O ile pojazd elektryczny opiera się o konstrukcji silnika elektrycznego, a co za tym idzie akumulatorów ładowanych z zewnętrznego źródła, to hybrydy możemy uznać za pojazdy samowystarczalne. Ładowanie akumulatorów w hybrydzie odbywa się podczas pracy silnika spalinowego. Bez względu na typ napędu hybrydowego, producenci samochodów stosują system ładowania baterii za pomocą odzyskiwania energii podczas hamowania lub niewielkim kosztem mocy silnika (zwykle poprzez, np. podniesienie obrotów).
Silnik elektryczny może działać równolegle z silnikiem spalinowym (silnik elektryczny wspomaga pracę silnika spalinowego, dodając mu mocy, zmniejszając spalanie). Może stanowić główny napęd (silnik spalinowy ładuje akumulatory silnika elektrycznego, a ten napędza pojazd). Silniki mogą te pracować też w układzie mieszanym, czerpiąc z każdej jednostki to co najlepsze. Niezależnie od typu kooperacji, jest ona w pełni zautomatyzowana.
Hybryda to moc i niskie spalanie
Kluczowym zadaniem układu hybrydowego jest zwiększenie mocy silnika lub/i obniżenie spalania. Układy hybrydowe najlepiej dostosowane do wysokich prędkości posiada Honda, podczas gdy Toyota skupia się przede wszystkim pracy jednostki przy mniejszych prędkościach (większa moc na starcie, mniejsze spalanie).
Bezobsługowa jazda
Największą zalet hybryd nad samochodami elektrycznymi jest ich uniwersalność oraz brak dodatkowej obsługi. Samochody elektryczne chociaż nie emitują spalin, są przyjazne środowisku (oczywiście w kontekście eksploatacji a nie produkcji i utylizacji) wymagają ładowania. Oznacza to, że bez odpowiedniej infrastruktury, dostępu do stacji ładujących, itp. nadal korzystanie z takich pojazdów może być utrudnione. Największym problemem jest też sam fakt posiadania akumulatorów, a co za tym idzie czas ich ładowania. Jest on nieporównywalnie dłuższy od tankowania.
M.in. z tego powodu samochody elektrycznie nie podbiły jeszcze naszych ulic, ale nie oznacza to, że ich sprzedaż spada. Jednak to jednostki hybrydowe osiągnęły sukces. Posiadanie jednostki hybrydowej jest dla jej użytkownika nieodczuwalne i niczym nie różni się od posiadania samochodu spalinowego z jednym układem.
Niekończące się oszczędności
Pomimo zastosowania silnika benzynowego, udało się osiągnąć spalanie na poziomie oszczędnego silnika diesla. Co ważne, na przykładzie jednostki Toyoty, okazuje się, że zastosowany w tym przypadku układ hybrydowy, generuje dodatkowe zyski proporcjonalne do czasu spędzonego w mieście. A więc im więcej poruszamy się w mieście, stoimy w korkach, toczymy się, tym oszczędności rosną. Decydując się na hybrydę, od samego początku oszczędzamy!
Jednak to nie koniec ciekawostek. Okazuje się dodatkowo, że silniki stosowane w układach hybrydowych, np. Toyoty, idealnie nadają się do gazu. Tu muszę przyznać, że ogromne wrażenie zrobiła na mnie informacja uzyskana od jednego z taksówkarzy, który pochwalił się wynikami: 4-5 litrów LPG w mieście, na taksówce Toyota Prius. Nawet zakładając dodatkowe spalanie benzyny wynikające z rozruchu jednostki, to oszczędności sięgają 65%.
Miasto daje profity
Ponieważ problem smogu pogłębia się, w coraz większej ilości miast w kraju możemy spotkać się ze strefami zielonymi. Wstęp na nie mają wyłącznie pojazdy elektryczne lub hybrydowe. W wielu miastach możemy także napotkać na dodatkowe korzyści wynikające z posiadania samochodu hybrydowego lub elektrycznego, np. bezpłatne parkingi w centrum miasta.