Miska olejowa to element, który zazwyczaj uszczelnia spód czterosuwowych silników spalinowych w samochodach i innych podobnych zastosowaniach. Chociaż w Stanach Zjednoczonych znana jest jako miska olejowa, w innych częściach świata można ją nazywać miską olejową. Jego głównym celem jest uformowanie najniższej części skrzyni korbowej i zatrzymanie oleju silnikowego przed i po jego obiegu przez silnik. Po wyjęciu miski olejowej niektóre elementy zazwyczaj obejmują wał korbowy, zbiornik oleju i dolny koniec bagnetu. Niektóre miski olejowe zawierają również jeden lub więcej magnesów zaprojektowanych do chwytania małych kawałków metalu, zanim zdążą zatkać filtr oleju lub uszkodzić silnik.
Podczas normalnej pracy silnika pompa olejowa pobiera olej z miski i przepuszcza go przez silnik, gdzie jest używany do smarowania wszystkich różnych elementów. Po przejściu oleju przez silnik może wrócić do miski olejowej. W takim systemie mokrej miski olejowej ilość oleju, jaką silnik może pomieścić, jest bezpośrednio związana z rozmiarem miski olejowej. Silnik nie może pobrać więcej oleju niż zmieści się w misce bez dotarcia do wału korbowego, ponieważ zanurzony wał korbowy ma tendencję do napowietrzania oleju, co utrudnia lub uniemożliwia pompie olejowej cyrkulację go przez silnik.
Korek spustowy do wymiany oleju silnikowego zwykle znajduje się gdzieś na misce olejowej. Łatwym sposobem na znalezienie korka spustowego oleju jest znalezienie miski, a następnie poszukanie jej najniższego punktu. Miska może być pochylona, wybrzuszona na jednym końcu lub lekko przechylona ze względu na położenie silnika. Ten niski punkt zwykle znajduje się w miejscu, w którym znajduje się korek spustowy, który umożliwia spuszczenie prawie całego oleju z miski.
Niektóre silniki, na przykład w pojazdach wyścigowych lub wyczynowych, mogą wykorzystywać tak zwany system suchej miski olejowej. Zamiast przechowywać cały olej w skrzyni korbowej, silniki te mają oddzielny zbiornik, do którego i z którego jest pompowany. Miski olejowe w silnikach takich jak te są zwykle znacznie mniejsze niż w układach mokrej miski olejowej, ponieważ olej wraca do zbiornika po smarowaniu.