W sensie motoryzacyjnym martwy punkt to obszar poza normalnym polem widzenia, którego nie można zobaczyć bez odwrócenia lub odwrócenia głowy. Martwe pola na ogół wynikają z tego, że lusterka boczne i tylne nie są w stanie pokazać wszystkiego z boku iz tyłu pojazdu. Większe pojazdy, takie jak półciężarówki i kampery, mają zwykle większe martwe punkty, ale samochody, ciężarówki, SUV-y i łodzie również mają zwykle martwe punkty.
Aby być jak najbardziej bezpiecznym na drodze, ważne jest, aby przed rozpoczęciem jazdy ustalić, gdzie znajdują się martwe pola danego pojazdu. Najłatwiej to zrobić, usiąść na miejscu kierowcy, spojrzeć w lustro, a następnie odwrócić się i porównać oba widoki. Wszystko, co jest widoczne po odwróceniu się, ale nie pojawia się w lustrze, jest uważane za martwy punkt.
Martwy punkt może być szczególnie niebezpieczny podczas zmiany pasa lub parkowania równoległego. Gdy po obu stronach pojazdu znajduje się martwy punkt, istnieje ryzyko przypadkowego wjechania na miejsce już zajęte przez inny pojazd, co wiąże się z kosztownymi, a czasem niebezpiecznymi konsekwencjami. Jeśli znany jest martwy punkt, szybkie spojrzenie przez ramię może zmniejszyć ewentualne ryzyko wypadku. Podobnie martwe punkty mogą utrudnić lub uniemożliwić parkowanie równoległe bez zderzenia z innymi pojazdami. Odwrócenie się w celu oceny sytuacji może uzupełnić brakujące informacje z martwych punktów i umożliwić bezpieczny proces parkowania.
Ważne jest również, aby wziąć pod uwagę martwe pola innych kierowców na drodze. Wiele osób nie pamięta o patrzeniu przez ramię podczas skręcania lub zmiany pasa. Więc jeśli jedziesz w martwym polu innego kierowcy, zawsze najbezpieczniej jest założyć, że nikogo nie znają. Jest to szczególnie ważne w przypadku większych pojazdów, ponieważ ich martwe pola mogą spowodować, że cały pojazd praktycznie zniknie obok niego. Ogólnie rzecz biorąc, jeśli nie widać lusterek dużego pojazdu, można założyć, że kierowca nie jest świadomy obecności innego pojazdu. Jeśli jednak ich lusterka są nierówne, mogą nie widzieć, nawet jeśli ich lusterka są widoczne dla innych kierowców.
Prowadzenie dużych pojazdów wiąże się również z kilkoma unikalnymi problemami. W przypadku ciężarówek przegubowych i niektórych większych kamperów po prostu niemożliwe jest zobaczenie wszystkiego w martwym punkcie jednym ruchem głowy. Duże lusterka mogą czasami zminimalizować martwe pola, a tylne i boczne kamery pozwalają kierowcom bardzo długich pojazdów zajrzeć w ich martwe pola. Takie działania mogą sprawić, że drogi będą znacznie bezpieczniejsze dla wszystkich, praktycznie eliminując martwe pola.