W wielu nowszych samochodach spotkasz się ze światłem EPC. Ponieważ jednak system lamp EPC nie jest jeszcze rozpowszechniony, znaczenie EPC nie jest jeszcze powszechnie znane.
Ale jakie jest znaczenie światła EPC?
EPC to skrót od Electronic Power Control, w skrócie opisuje elektroniczny pedał przyspieszenia. Elektroniczny pedał gazu jest powszechnie znany jako e-gaz.
Zwykle pomiędzy silnikiem a pedałem przyspieszenia znajduje się jakiś rodzaj linki, która przenosi transmisję pedału przyspieszenia do silnika. Natomiast w przypadku e-gazu aktualna pozycja gazu jest określana za pomocą czujnika elektronicznego, a następnie przesyłana do silnika. Jednostka sterująca silnika analizuje i przetwarza przesyłane dane i przesyła je do pokrywy przepustnicy, która następnie odpowiednio się otwiera.
Dlaczego zapala się lampka EPC?
Jeśli lampka EPC miga, może to wskazywać na różne przyczyny. Z reguły podświetlenie wskazuje na problem z transmisją czujników. Albo ma to wpływ na tempomat, albo układ hamulcowy nie działa prawidłowo.
Jeśli jednak kontrolka EPC miga razem z kontrolką check engine, oznacza to problem z emisją.
Jednak kontrolka EPC jest dostępna tylko dla silników, które muszą być zasilane benzyną. W pojazdach z silnikiem Diesla producenci często nie mają lampki EPC. W tym przypadku jednak istnieje tak zwana lampa świecy żarowej, która zastępuje lampę EPC.
Jakie mogą być inne powody, jeśli zapali się kontrolka EPC?
Zasadniczo kontrolka zapala się tylko w celu wskazania usterek występujących w pojeździe.
Gdy lampka się zaświeci, oznacza to, że można przystąpić do szczegółowego rozwiązywania problemów.
W najlepszym przypadku jedziesz do warsztatu, ponieważ mogą oni odczytać układ elektroniczny za pomocą specjalnie zaprojektowanego oprogramowania, a tym samym szybciej ustalić błąd. Oprogramowanie diagnostyczne pokazuje również, jakie problemy występują obecnie w pojeździe i które kody błędów powodują zapalenie się lampki EPC.
W większości przypadków jest problem z włącznikiem pedału sprzęgła. Jeśli ten sygnał nie może być już prawidłowo przesyłany, pojazd ma usterkę, którą należy jak najszybciej usunąć.
Nawet jeśli nasadki przepustnicy wykazują awarie, można to zauważyć za pomocą lampki EPC. Przepustnica otwiera się, aby umożliwić kontrolę prędkości. Jeśli nie otwiera się już wystarczająco szeroko i nie przekazuje poprawnie sygnałów, pojazd nie może już prawidłowo regulować prędkości.
Może również wystąpić usterka czujnika pedału przyspieszenia. Czujnik pedału gazu odpowiada za elektroniczny pomiar położenia gazu, a następnie przekazanie go do sterownika silnika. Jeśli jednak tych danych nie można już przesłać, występuje problem z przesyłaniem wartości prędkości. W rezultacie korek przepustnicy nie może się już prawidłowo otwierać. Pojazd nie może już prawidłowo określić, jaka prędkość jest mierzona przez czujnik pedału przyspieszenia.
Kolejnym problemem może być usterka włącznika świateł hamowania. Jeśli obawiasz się, że jest z tym problem, powinieneś udać się prosto do warsztatu. Gdy pedał hamulca jest wciśnięty, elektryczność jest zwalniana ze świateł hamowania. Zapalają się i stanowią ważny sygnał w ruchu drogowym.Jeśli wystąpi usterka w transmisji włącznika świateł hamowania, może to doprowadzić do całkowitej awarii świateł. W związku z tym pójście na warsztaty jest niezbędne, szczególnie w ciemniejszych miesiącach roku.