Kontrola trakcji jest lepiej znana pod nazwą kontrola trakcji lub jako skrót ASR . Ma to zapobiec buksowaniu kół napędowych. Istnieją dwa różne sposoby zapobiegania takiemu zachowaniu kół.
- Z jednej strony kontrola momentu obrotowego, która przebiega przez silnik, może zapobiegać obracaniu się.
- Z drugiej strony, kontrolując moment napędowy za pomocą hamulca, można temu zapobiec.
Kontrola trakcji wspiera kierowcę zarówno podczas ruszania, jak i przyspieszania do dużych prędkości. Szczególnie podczas przyspieszania z dużą prędkością istnieje duże ryzyko, że koła napędowe będą się obracać. Można to nawet wzmocnić śliską powierzchnią, gdy jest zimno lub nawet gdy jest mokro.
Co więcej, nie tylko zapobiega się buksowaniu kół , ale również skręcanie samochodu na boki można zredukować dzięki kontroli trakcji. Dlatego kontrola trakcji jest ważnym elementem bezpieczeństwa drogowego dla Ciebie i innych użytkowników dróg.
Jak to się w ogóle dzieje, że opony się kręcą? A jak działa kontrola trakcji?
Jak już wspomniano, śliska nawierzchnia może zachęcać opony do buksowania. Ale nawet przy bardzo dużych prędkościach wzrasta prawdopodobieństwo, że koła nie będą już w stanie przenieść siły napędowej na drogę lub podłoże.
Kiedy tak się dzieje, opony po prostu się obracają. Mówiąc dokładniej, zwykle dzieje się to tylko z jednym kołem, ale powoduje to również obrót pozostałych. Właśnie tam pomaga kontrola trakcji, która kontroluje elektronikę każdego koła z osobna.
Jeśli zauważy, że siła napędowa nie jest prawidłowo przenoszona na jedno z kół, zmniejsza ją tutaj i zwiększa na drugim kole, które nadal jest stabilne. Odbywa się to za pomocą sterowania hamulcem i oprogramowania układu przeciwblokującego.
Zapobiega to wirowaniu. Jest jednak drugi sposób, w jaki kontrola trakcji zapobiega obracaniu się. Ponieważ może to również regulować moment obrotowy za pomocą zarządzania silnikiem. To jest następnie ponownie zmniejszane, tak jak w przypadku koła z problemami.