To, co dwadzieścia lat temu było tylko drogim opcjonalnym dodatkiem do luksusowych samochodów, już dawno stało się częścią codziennej jazdy. Komputer pokładowy łączy w jednym urządzeniu moduł wyświetlacza, ustawienia operatora i diagnostykę błędów.
Rozwój komputerów pokładowych
W Europie trudno uwierzyć, ale komputer pokładowy do samochodów istnieje od lat 70. XX wieku. Został wynaleziony i opracowany w USA i przez wiele lat był szczególnie szlachetnym i odpowiednio kosztownym wyposażeniem dla wyższych klas pojazdów. Pierwsze komputery pokładowe nie były w żaden sposób porównywalne z dzisiejszymi modelami. W większości miały bardzo proste czarno-białe ekrany i oferowały jedynie bardzo ograniczony zakres danych dotyczących zużycia paliwa, temperatury zewnętrznej, obliczeń prędkości i czasów przyspieszenia.
W Europie komputery były początkowo dostępne tylko dla samochodów luksusowych i na specjalne zamówienie. Dopiero pod koniec lat 80-tych francuscy producenci samochodów Citroen i Citroën zaczęli je standardowo montować w pojazdach od klasy średniej w górę. W Niemczech komputery pojawiły się jeszcze później, około lat 90. XX wieku. Dziś prawie wszystkie nowe samochody największych producentów są standardowo wyposażone w komputer.
Różne typy komputerów pokładowych
Podczas gdy technologia komputera kierowcy różni się znacznie w zależności od modelu, komputer wewnątrz pojazdu od dawna steruje istotnymi elementami technologii pojazdu. Każdy, kto posiada samochód zbudowany po 2000 roku, raz po raz doświadczy, że usterek nie szuka się już w warsztacie, tylko odczytuje komputerem. Oszczędza to czas i jest dodatkowym zabezpieczeniem.
Liczba opcji obsługi i ustawień dostępnych dla sterownika różni się znacznie w zależności od modelu. Minimalne wersje są nadal ograniczone do
- Data i godzina
- temperatura na zewnątrz
- poziom paliwa i zasięg
- lampki kontrolne
- zużycie paliwa
- średnie prędkości
Wielu producentów pojazdów oferuje modułowe komputery pokładowe z różnymi funkcjami. Nieco droższe modele pozwalają na znacznie większą eksploatację i łączą kilka urządzeń technicznych w niezwykle wygodny dla kierowcy sposób.
- automatyczna regulacja siedzeń
- Parowanie z systemem nawigacji
- zapisywalne programy do ogrzewania i klimatyzacji
- wyświetla aktualną pogodę
- Działanie pomocy w parkowaniu i pomiary odległości
- Zestaw głośnomówiący do telefonu komórkowego
- Sterowanie centralnym zamkiem i bezpieczeństwem dzieci
- różne tryby pracy pojazdu
- sterowanie silnikiem
i wiele więcej.
Jak wygląda komputer pokładowy i gdzie można go znaleźć?
Istnieją dziesiątki różnych typów komputerów pokładowych i nie zawsze znajdują się one w tym samym miejscu. Niektóre proste modele znajdują się tuż za kierownicą przy prędkościomierzu i obrotomierzu. W międzyczasie komputer pokładowy coraz częściej staje się swoim własnym małym modułem, który jest instalowany pośrodku deski rozdzielczej lub w konsoli. Podczas gdy starsze modele były nadal obsługiwane za pomocą zewnętrznych przełączników lub dźwigni sterujących, ekrany dotykowe stają się coraz bardziej popularne w komputerach pokładowych.
Krytyka komputera pokładowego
Wiele osób postrzega postęp technologiczny w samochodach jako główną zaletę. Inni natomiast są raczej zdenerwowani i chcieliby pozbyć się komputera pokładowego i wielu sygnałów ostrzegawczych. W rzeczywistości, w zależności od opcji ustawień, taka część może również nie trafić w cel. Zamiast być pomocą i wsparciem dla kierowcy, komputer pokładowy za bardzo odwraca uwagę od tego, co dzieje się na drodze. W międzyczasie rośnie liczba wypadków, które miały miejsce w wyniku sztuczek komputerowych podczas jazdy.
Jeśli chodzi o technologię, wiele osób dostrzega również postęp w diagnostyce usterek i przekazywaniu danych w celu poprawy technologii i bezpieczeństwa pojazdów. Jednak ma to również pewien haczyk. Im więcej funkcji samochodu jest podłączonych i zależnych od komputera, tym bardziej pojazd może stać się narażony na katastrofalną awarię. Nawet w XXI wieku komputery wciąż są czasami podstępnymi małymi urządzeniami, a drobne zakłócenia mogą sparaliżować cały system w ciągu kilku sekund.