Klocek hamulcowy to materiał cierny, który jest przyklejony do stalowych klocków lub klocków hamulcowych. Większość klocków i szczęk hamulcowych do samochodów ma klocek hamulcowy przynitowany do metalowego klocka lub klocka. W miarę zużywania się klocka hamulcowego hamulce mogą stukać, piszczeć lub piszczeć. Pozostawiony bez nadzoru klocek hamulcowy zużyje się do punktu, w którym nity wbiją się w tarczę lub bęben, co wymaga kosztownej naprawy hamulca. Klocki hamulcowe i szczęki hamulcowe są zwykle wymieniane jako całość, w przeciwieństwie do poprzednich prac związanych z hamowaniem, które wymagały zastosowania nowego klocka do klocków hamulcowych pojazdu.
Decydując się na nowe elementy hamulcowe do pojazdu, często istnieje wiele możliwości wyboru, jeśli chodzi o rodzaj zastosowanego klocka hamulcowego. Wykładzina z gwarantowaną dożywotnią gwarancją jest zwykle bardzo twardym materiałem ciernym. Materiał ten jest zaprojektowany tak, aby zużywał się przez długi czas i wymaga rzadszych wymian hamulców. Minusem jest to, że ta bardzo ścierna substancja ma tendencję do zużywania tarcz i klocków hamulcowych znacznie szybciej niż oryginalne hamulce. Przy wyborze klocka hamulcowego na całe życie warto kierować się zaleceniami producenta pojazdu.
Kiedy przychodzi czas na wymianę klocków hamulcowych w pojeździe, zawsze ważne jest, aby wymienić obie strony osi jednocześnie. Chociaż może być kuszące, aby zmienić głośną stronę, w warunkach hamowania nierówna powierzchnia hamowania może spowodować złe prowadzenie pojazdu. Zmiana lewego i prawego klocka hamulcowego zapewnia równe ciśnienie hamowania po naciśnięciu pedału hamulca. Nie zawsze jest to zauważalne podczas normalnej codziennej jazdy; jednak w warunkach hamowania awaryjnego skuteczne zatrzymanie pojazdu lub wpadnięcie w poślizg może mieć znaczenie.
Podczas gdy najwcześniejsze klocki hamulcowe były wykonane z azbestu i innych niebezpiecznych materiałów, w klockach produkowanych od lat siedemdziesiątych nie używano żadnych materiałów zawierających azbest. Postępy w technologii doprowadziły do powstania trwalszych, lepiej zatrzymujących się elementów hamulców. Dzięki technologii ery kosmicznej klocek hamulcowy często wytrzymuje dwa lata lub dłużej, w zależności od stylu jazdy. Nigdy nie należy montować nowego klocka hamulcowego na starej tarczy lub bębnie hamulcowym. Zawsze zaleca się wymianę tarcz i klocków podczas wymiany klocków.
Wykończenie wirników i butów zapewnia świeżą i gładką powierzchnię do chwytania klocków. Tworzy również równą powierzchnię, dzięki czemu klocki zużywają się równomiernie. Jeśli wirnik lub bęben są zbyt cienkie, należy je wymienić ze względów bezpieczeństwa.