Katalizator utleniający diesla lub DOC to rodzaj filtra cząstek stałych zaprojektowany do usuwania szkodliwych emisji ze spalin diesla. Filtr kabinowy ma kształt plastra miodu i jest pokryty katalizatorem, takim jak platyna lub pallad, który utlenia szkodliwe spaliny. Zmniejsza to emisję spalin i powoduje mniejsze szkody dla środowiska. Urządzenie jest montowane na tłumiku pojazdu z silnikiem Diesla i zwykle wytrzymuje około dziesięciu lat.
Instalacja katalizatora utleniania oleju napędowego jest łatwa. Urządzenie mocuje się do tłumika pojazdu i rzadko wymaga konserwacji. Ponieważ część jest przykręcona do pojazdu i nie jest częścią oryginalnego projektu, należy do kategorii znanej jako wyposażenie do silników Diesla na rynku wtórnym. Inne urządzenia filtrujące olej napędowy dostępne na rynku wtórnym obejmują filtry cząstek stałych (DPF) i recyrkulację spalin (EGR).
Spaliny najpierw przepływają przez tłumik i warstwę katalizatora. W tym miejscu zachodzi reakcja chemiczna mająca na celu rozbicie cząstek spalin. Po przejściu przez warstwę katalizatora spaliny opuszczają pojazd i są uwalniane do powietrza.
Gdy gazy spalinowe przechodzą przez katalizator utleniania oleju napędowego, zachodzi reakcja chemiczna. Szkodliwe cząsteczki spalin są przekształcane w nieszkodliwą mieszaninę dwutlenku węgla i wody. Zazwyczaj celem jest zmniejszenie szkodliwego wpływu tlenku węgla, cząstek SOF i węglowodorów gazowych. Niestety nie ma możliwości całkowitego zneutralizowania tych cząstek. Ilość zanieczyszczeń utlenianych przez katalizator utleniania oleju napędowego zależy między innymi od pojazdu i filtra.
Katalizator utleniający do silników wysokoprężnych może przetwarzać średnio od 20 do 40% szkodliwych emisji spalin. Węglowodory mają najwyższy współczynnik konwersji, a pyły – najniższy. Ilość skutecznie przefiltrowanych spalin zależy od temperatury spalin. Wraz ze wzrostem temperatury spalin eliminowane są większe ilości szkodliwych cząstek spalin.
Filtry cząstek stałych do silników wysokoprężnych są podobne do katalizatorów utleniających do silników wysokoprężnych, z tą różnicą, że filtr cząstek stałych do silników wysokoprężnych wykorzystuje inne niekatalityczne filtry do usuwania cząstek stałych. Drobny pył osadza się na filtrze podczas przechodzenia przez niego, zapobiegając przedostawaniu się jego części do powietrza. Filtr musi sam się czyścić, aby był skuteczny w więcej niż kilku zastosowaniach. Do czyszczenia filtra i utrzymania jego sprawności można użyć katalizatora.