Elektroniczny wtrysk paliwa to rodzaj technologii i konstrukcji mechanicznej, która dostarcza paliwo do silnika. Systemy te są najczęściej spotykane w samochodach osobowych i ciężarowych. Wszystkie samochody sprzedawane obecnie w Stanach Zjednoczonych muszą być wyposażone w elektroniczne układy wtrysku paliwa, w dużej mierze ze względu na ogólną wydajność i niezawodność tych układów, a większość nowych samochodów produkowanych na całym świecie opiera się na modelach elektronicznych z podobnych powodów. Pierwsze samochody wykorzystywały gaźniki do przenoszenia paliwa między komorami. Gaźniki są nadal szeroko stosowane w małych urządzeniach i maszynach, ale w miarę jak samochody stawały się coraz bardziej wyrafinowane i złożone, gaźnikom coraz trudniej było nadążyć. Modele elektroniczne wykorzystują szereg obwodów i manometrów do precyzyjnego otwierania i zamykania zaworów paliwa przy dużych prędkościach. Szereg czujników rozmieszczonych w całym silniku pomaga utrzymać płynność procesu, a także może być szybkim sposobem wykrywania problemów i potrzebnych napraw.
Podstawowa mechanika silnika
Inżynieria i nauka stojąca za pracą silników może być dość skomplikowana, ale na bardzo podstawowym poziomie ich głównym celem jest przekształcenie paliwa, zwykle gazu ropopochodnego lub oleju napędowego, w energię, którą można wykorzystać do wytworzenia ruchu. Proces ten składa się z kilku etapów, ale jednym z najważniejszych jest wprowadzenie paliwa ze zbiornika do komory spalania silnika. Elektroniczny wtrysk paliwa (EFI) to nowoczesny standard rynkowy, przynajmniej w samochodach osobowych. To precyzyjna technologia, która jest w stanie dostarczyć odpowiednią ilość paliwa w zależności od preferencji kierowcy i potrzeb silnika.
Postępy w modelu gaźnika
Chociaż obecnie zdecydowana większość samochodów osobowych i ciężarowych na całym świecie korzysta z modelu EFI, wcześniejsze samochody miały mniej wydajne gaźniki. Niektóre inne rodzaje małych silników, takie jak kosiarki do trawy lub glebogryzarki, nadal używają gaźników, podobnie jak wiele starszych samochodów nadal jeżdżących po drogach. Są one bardziej podatne na błędy i ich naprawa może być kosztowna.
Pierwszymi elektronicznymi systemami wtrysku paliwa były systemy korpusu przepustnicy lub systemy jednopunktowe i zawierały elektrycznie sterowany wtryskiwacz paliwa. Później zostały one zastąpione bardziej wydajnymi systemami wieloportowymi, które mają oddzielny wtryskiwacz dla każdego cylindra. Ta ostatnia konstrukcja jest lepsza w precyzyjnym dozowaniu paliwa do każdego cylindra, a także zapewnia szybszą reakcję.
Skup się na wydajności
Chociaż elektroniczny układ wtrysku paliwa jest znacznie bardziej skomplikowany niż gaźnik, jest również znacznie bardziej wydajny. Wtryskiwacz to elektronicznie sterowany zawór, który otwiera się i zamyka, dostarczając rozpylone paliwo do silnika. Rozpyla paliwo bezpośrednio do zaworów dolotowych w postaci drobnej mgiełki. Wtryskiwacz otwiera się i zamyka szybko, a szerokość impulsu lub czas, przez jaki pozostaje otwarty, określa, ile paliwa wpływa do zaworu. Paliwo dostarczane jest do wtryskiwaczy z szyny paliwowej.
rola czujników
W skład układu wchodzi kilka czujników, przede wszystkim po to, by zapewnić dostarczanie odpowiedniej ilości paliwa do wtryskiwaczy, a następnie do zaworów dolotowych. Czujniki te obejmują czujnik prędkości silnika, czujnik napięcia, czujnik temperatury płynu chłodzącego, czujnik położenia przepustnicy, czujnik tlenu i czujnik przepływu powietrza. Ponadto czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze monitoruje ciśnienie powietrza w kolektorze dolotowym w celu określenia wytwarzanej mocy.
W sekwencyjnym układzie wtrysku paliwa wtryskiwacze otwierają się sekwencyjnie w połączeniu z otwarciem każdego cylindra. Niektóre inne układy wtryskowe mogą otwierać wszystkie wtryskiwacze jednocześnie. Opcja sekwencyjna jest korzystna, ponieważ pozwala na szybszą reakcję, gdy kierowca dokonuje szybkiej zmiany.
Cały układ wtryskowy jest kontrolowany przez elektroniczną jednostkę sterującą (ECU), która działa jako centralna wymiana informacji ze wszystkich różnych czujników. ECU wykorzystuje te informacje do określenia długości impulsu, wyprzedzenia iskry i innych elementów. ECU ma kilka wbudowanych funkcji bezpieczeństwa, w tym parametr odcięcia paliwa i parametr maksymalnej prędkości.