Kiedy ktoś kupuje samochód, zwykle oczekuje, że będzie dobrze jeździł przez długi czas. W tym celu producenci samochodów opracowali zaawansowane systemy komputerowe, które utrzymują samochód pod kontrolą i przyczyniają się do płynnej pracy. Systemy te również zapalają kontrolkę check engine, jeśli coś jest nie tak z samochodem. Autodiagnostyka to test, który mówi osobie, co powoduje zapalenie się kontrolki silnika. Po zidentyfikowaniu problemu z tym systemem mechanik może przystąpić do jego naprawy.
Wiele samochodów ma teraz system komputerowy, który utrzymuje to w ryzach. Ten system komputerowy stale otrzymuje informacje z różnych czujników w silniku i dostosowuje te systemy, aby samochód działał płynnie. To właśnie ten system komputerowy steruje również kontrolką check engine. Gdy pojawia się problem, którego komputer nie może sam naprawić, włącza światło, aby mechanik mógł zidentyfikować i naprawić problem. System generuje również kod, który można wykorzystać do identyfikacji obszaru i charakteru problemu.
Aby ułatwić przeprowadzenie diagnostyki samochodowej, wiele samochodów ma interfejs komputerowy On-Board Diagnostic Version II (OBDII). Ten interfejs pozwala mechanikowi na użycie jednego narzędzia do identyfikacji problemów w praktycznie każdej marce i modelu samochodu. Aby wykonać test, do portu, który zwykle znajduje się pod deską rozdzielczą po stronie kierowcy, podłącza się skaner. Po wprowadzeniu do skanera informacji o modelu pojazdu, numerze identyfikacyjnym pojazdu (VIN) i typie silnika, skaner może zidentyfikować i zarejestrować kod diagnostyczny. Ten kod pomoże mechanikowi wiedzieć, gdzie szukać problemu.
Przykładowy kod diagnostyczny samochodu to P0131. Każda sekcja tego kodu odnosi się do czegoś konkretnego. Pierwsza sekcja kodu to litera, która odnosi się do ogólnego obszaru. P odnosi się do układu napędowego, B do nadwozia, C do podwozia, a U do niezidentyfikowanego. Kolejna sekcja, numer, to kod producenta. Często jest to uogólnione 0, ale czasami może to być 1. Kolejna liczba, która się pojawia, dotyczy obszaru problemu. Każda liczba od jednego do ośmiu odnosi się do innego obszaru. Na przykład 1 odnosi się do problemu z powietrzem lub paliwem, 2 do problemu z obwodem wtryskiwacza, a 7 lub 8 do problemu z przekładnią. Dwie ostatnie cyfry w kodzie wskazują dokładniej, gdzie w zlokalizowanym obszarze leży problem. Liczby te mogą się różnić w zależności od producenta samochodu, więc mechanik może potrzebować zadzwonić do producenta w celu ustalenia dokładnej lokalizacji.
Diagnostyka samochodowa może znacznie ułatwić znalezienie problemu z samochodem. Zamiast kazać mechanikowi sprawdzać cały silnik, może to zrobić za niego maszyna. Ponadto konsumenci mogą zakupić kilka skanerów diagnostycznych. Z jednym w ręku konsument może dowiedzieć się więcej o tym, co dzieje się w jego samochodzie. Skaner konsumencki może również przechowywać kody problemów, które mogą nie pojawić się, gdy samochód zostanie zabrany do mechanika.