Ciśnienie w kolektorze, zwane również próżnią w kolektorze, odnosi się do niższego ciśnienia wewnątrz kolektora dolotowego w porównaniu z ciśnieniem atmosferycznym otoczenia na zewnątrz. W zastosowaniach motoryzacyjnych kolektor dolotowy jest elementem przykręcanym do otworów wlotowych silnika z hermetycznym uszczelnieniem, co pozwala na precyzyjnie kontrolowany dopływ powietrza do komory spalania. Kiedy zawory dolotowe otwierają się podczas suwu dolotowego silnika spalinowego, to hermetyczne uszczelnienie i zamknięta lub częściowo zamknięta przepustnica wytwarzają podciśnienie w kolektorze.
Ta próżnia w kolektorze ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego działania silnika spalinowego. Na przykład optymalną wydajność paliwową uzyskuje się za pomocą czujnika masowego przepływu powietrza (MAF) lub podobnego urządzenia do dokładnego monitorowania, ile powietrza przepustnica wpuszcza do kolektora. Czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze (MAP) może być również używany do monitorowania rzeczywistego ciśnienia w kolektorze. Umożliwia to śledzenie ilości powietrza wprowadzanego, gdy zawory wlotowe każdego cylindra otwierają się, a tym samym odpowiednie dostosowanie mieszanki paliwowej.
Wiele można określić na podstawie ciśnienia w kolektorze dolotowym w silniku, od optymalnego zachowania podczas jazdy, przez zużyte podzespoły, po nieprawidłowe rozrządy zaworowe. Ciśnienie w kolektorze jest najczęściej mierzone za pomocą wakuometru podłączonego do portu w kolektorze w celu bezpośredniego pomiaru ciśnienia. Wskaźniki te są podane w calach słupa rtęci (Hg) lub milimetrach słupa rtęci (mmHG). Ciśnienie atmosferyczne na poziomie morza wynosi około 30 Hg (760 mmHg), podczas gdy ciśnienie w kolektorze w większości prawidłowo pracujących silników waha się od 15 do 22 Hg (381 do 559 mmHg).
Odczyty próżni powyżej lub poniżej optymalnego zakresu mogą wskazywać na szereg problemów. Na przykład źle osadzony lub spalony zawór może powodować okresowy spadek podciśnienia o kilka cali lub milimetrów. Z drugiej strony, utrzymujące się niższe podciśnienie może wskazywać na wyciek podciśnienia lub opóźnienie rozrządu zaworowego. Podciśnienie mierzone na dolnym końcu normalnego widma może jedynie wskazywać na opóźnienie zapłonu, co w wielu przypadkach można skorygować po prostu obracając rozdzielaczem.
Oprócz tego, że jest niezbędnym elementem w działaniu silnika spalinowego i doskonałym wskaźnikiem wielu typowych problemów, ciśnienie w kolektorze jest również wykorzystywane jako dodatkowe źródło zasilania. Wykorzystując próżnię kolektora do zasilania różnych urządzeń, możliwe jest odciążenie instalacji elektrycznej. Wielu producentów samochodów stosuje lub stosowało kiedyś w przeszłości podciśnienie do zasilania systemów tak różnych, jak klimatyzacja, siłowniki tempomatu, silniki wycieraczek i pompy płynu do spryskiwaczy.