Ssanie automatyczne to urządzenie montowane na gaźniku silnika benzynowego. Po przekręceniu kluczyka zapłonu do pozycji startowej urządzenie to jest aktywowane, a silnik otrzymuje znacznie bogatszą mieszankę paliwową, co ułatwia uruchomienie silnika. Gdy silnik osiągnie temperaturę roboczą, ssanie zostaje wyłączone i silnik pracuje bez ssania.
Gaźnik miesza powietrze z paliwem i rozprowadza tę mieszankę do silnika. Silnik następnie zapala tę mieszankę i dostarczana jest moc. W chłodne dni silnik potrzebuje więcej paliwa niż powietrza do prawidłowego uruchomienia. Mechanizm ssania zapobiega przedostawaniu się części wchodzącego powietrza do gaźnika. Gdy silnik się nagrzewa, może pracować na większej ilości powietrza i mniejszej ilości paliwa, eliminując potrzebę ssania.
Wczesne silniki benzynowe wykorzystywały ręczny mechanizm ssania. To ręczne ssanie było obsługiwane przez naciśnięcie przycisku w kabinie kierowcy. Po uruchomieniu silnika operator wcisnął przycisk i ssanie zostało wyłączone. Automatyczne ssanie wykorzystuje energię akumulatora pojazdu do samoczynnego załączania i odłączania. Pomoże to wyeliminować problem pozostawiania ssania, co powoduje niską oszczędność paliwa.
Automatyczne ssanie znajduje się tylko w gaźnikowych silnikach benzynowych. Silniki z wtryskiem paliwa nie korzystają z układu ssania, który pomaga przy zimnym rozruchu. Podobnie jak w przypadku automatycznego ssania, system wtrysku paliwa podczas rozruchu wtryskuje więcej paliwa do komory spalania. Dzięki temu silnik pracuje znacznie bogatszy i pomaga przy zimnym rozruchu.
Serwisowanie automatycznego ssania jest stosunkowo łatwe. Odrobina silikonu w sprayu na wałku płytki ssania i sprężynie w odstępach między wymianami oleju zapewni prawidłowe działanie automatycznego ssania. Brud i zanieczyszczenia można usunąć z zespołu ssania za pomocą sprężonego powietrza lub puszki środka do czyszczenia gaźnika.
Częstym problemem związanym z automatycznymi mechanizmami ssania jest brak odłączenia podczas rozgrzewania się silnika. Ten problem może łatwo rozwiązać specjalista od naprawy gaźników. W większości przypadków wystarczy prosta regulacja, aby ssanie znów działało. W niektórych skrajnych przypadkach mechanizm ssania może wymagać wymiany, aby zapewnić prawidłowe działanie.
Oddaj ssanie do naprawy przez kompetentnego mechanika co najmniej raz w roku, aby uniknąć problemów. Zapoznaj się z instrukcją obsługi pojazdu, aby uzyskać informacje na temat właściwych instrukcji obsługi i technik zimnego rozruchu.