zawartość
- Co to jest asystent hamowania awaryjnego w samochodzie?
- Czy asystent hamowania awaryjnego jest obowiązkowy?
- Czy możesz wyłączyć asystenta hamowania awaryjnego?
- Które samochody mają asystenta hamowania awaryjnego?
- Wniosek: Co należy wziąć pod uwagę kupując samochód z asystentem hamowania awaryjnego?
Co robi asystent hamowania awaryjnego?
Asystent hamowania awaryjnego monitoruje drogę, rejestruje na niej przeszkody i analizuje niezbędną bezpieczną odległość od pojazdów, ludzi lub rowerzystów na podstawie danych dotyczących jazdy i otoczenia. Jeśli samochód nie zahamuje na czas przed wykrytą przeszkodą, asystent hamowania awaryjnego ostrzega o nieuchronnej kolizji . Może również wytworzyć dodatkowe ciśnienie w układzie hamulcowym i spowolnić samochód automatycznie uruchamianym procesem hamowania lub zatrzymać go hamowaniem awaryjnym.
Jakie są zalety technologii autonomicznego hamowania?
Dzięki technologiom automatycznego hamowania pojazdów można uniknąć kolizji lub przynajmniej zmniejszyć prędkość uderzenia do tego stopnia, że konsekwencje wypadku są mniej poważne. W idealnym przypadku system hamowania awaryjnego, w ramach autonomicznej jazdy, pomaga całkowicie uniknąć obrażeń ciała i uszkodzenia mienia, tym samym znacznie zwiększając bezpieczeństwo ruchu.
Jak działa automatyczny asystent hamowania awaryjnego?
Układy automatycznego hamowania działają w połączeniu z układem hamulcowym, czujnikami, kamerą i elektroniką. To stale analizuje wartości otoczenia i dane dotyczące jazdy , takie jak prędkość, komendy gazu, pozycja kierownicy i kierownicy. Jednostka sterująca może obliczyć odległość do przeszkód za pomocą czujników laserowych lub radarowych wbudowanych w chłodnicę lub zderzak samochodu oraz, w zależności od technologii, dodatkowej kamery na przedniej szybie. Jeśli bezpieczna odległość nie zostanie osiągnięta, system ostrzega przed autonomiczną ingerencją w sterowanie silnikiem i hamulcami. Jednak w zależności od sytuacji i technologii istnieją różnice w sposobie działania asystentów hamowania awaryjnego:
- Jeśli odległość jest zbyt mała, asystent hamowania awaryjnego ostrzega akustycznie, zanim uderzenie w tył jest zbyt bliskie.
- Jeśli kolizja jest nieunikniona, włącza się alarm dźwiękowy i w obszarze okien zapala się czerwony migający sygnał lub na wyświetlaczu kierowcy zapala się symbol ostrzegawczy.
- Jeśli odległość bezpieczeństwa gwałtownie się zmniejsza, asystent interweniuje krótkim impulsem hamowania, aby ponownie zwiększyć odległość do przodu.
- W celu skrócenia drogi hamowania system hamowania awaryjnego przygotowuje nastawy układu hamulcowego do działania.
- Aby chronić pasażerów w razie wypadku, technologia ta może automatycznie napiąć pasy na przednich siedzeniach przed uderzeniem i przesunąć elektrycznie regulowane siedzenia w bezpieczniejszą pozycję.
- W razie niebezpieczeństwa system inicjuje hamowanie awaryjne, aby uniknąć kolizji lub zmniejszyć prędkość uderzenia.
Kiedy asystent hamowania awaryjnego hamuje?
To, kiedy asystent hamowania awaryjnego interweniuje w samochodzie, może się różnić w zależności od technologii, producenta i warunków środowiskowych. Jeżeli np. powstaje wrażenie, że system hamuje bez powodu , nie musi to być błąd techniczny. Często wyjaśnieniem jest po prostu, że producent kalibruje lub dostraja swoje systemy tak, aby reagowały i interweniowały szybciej niż ludzie. Ponadto istnieją różnice w tym, jakie samochody z zaawansowanym systemem hamowania awaryjnego wykrywają jako przeszkodę i jakie obszary mogą monitorować ich czujniki i/lub kamery. Stosowane są te systemy:
- Automatyczne hamowanie awaryjne (AEB) to międzynarodowa nazwa technologii w samochodach, w których zainstalowany jest autonomiczny asystent hamowania awaryjnego.
- Zaawansowane systemy hamowania awaryjnego (AEBS) odnoszą się do systemów z zaawansowaną technologią monitorowania, na przykład do wykrywania pieszych.
- Systemy te mają różne oznaczenia, takie jak miejski asystent hamowania awaryjnego czy autonomiczny, aktywny i adaptacyjny asystent hamowania.
- Niektórzy producenci samochodów opracowali własne technologie i używają nazw takich jak Front Assist (marki Grupy Volkswagen), pre sense (Audi), Active Guard (BMW), Pre-Safe (Mercedes), City Safety (Volvo) czy Active City Zatrzymaj się (Ford).
- W zależności od zakresu monitorowania czujników i kamer autonomiczne systemy hamowania awaryjnego mogą wykrywać pojazdy z przodu, pieszych, rowerzystów, ruch poprzeczny i przeszkody za pojazdem.
Kiedy samochody z asystentem hamowania awaryjnego staną się obowiązkowe?
W klasie ciężkich pojazdów użytkowych technologia hamowania awaryjnego dla nowych typów pojazdów będzie wymagana prawnie od listopada 2013 roku. Od 6 lipca 2022 roku asystent hamowania awaryjnego będzie wówczas obowiązkowy dla wszystkich nowych serii samochodów osobowych. Od lipca 2024 roku będzie to generalnie dotyczyło wszystkich nowych samochodów, a tym samym także modeli ze starszych serii. Aby spełnić wymagania prawne, w 2022 r. wystarczy prostszy City Emergency Brake Assist, który rozpoznaje przeszkody przed pojazdem. Istnieją jednak plany, aby w przyszłości obowiązywała bardziej rozbudowana technologia bezpieczeństwa z wykrywaniem pieszych i rowerzystów.
Czy można wyłączyć asystenta hamowania awaryjnego?
Asystenta hamowania awaryjnego można zwykle włączać i wyłączać w samochodzie za pomocą menu sterowania systemami wspomagania kierowcy . Ze względów bezpieczeństwa nie jest to rozwiązanie trwałe, ale może okazać się konieczne, jeśli samochód nagle zahamuje bez powodu lub gdy zadziałają ci na nerwy alarmy dźwiękowe i czerwone światło. Zamiast na stałe dezaktywować system poprzez wybór menu w komputerze pokładowym, lepiej natychmiast sprawdzić problem. Ponieważ błędy w kalibracji lub brudne czujniki często są przyczyną fałszywych alarmów.
Jak niezawodne są systemy hamowania awaryjnego w samochodach?
Czujniki i kamery są łącznikiem między systemem hamowania awaryjnego a otoczeniem. Ponieważ dostarczają niezbędnych danych do obliczania np. odległości bezpieczeństwa, drogi hamowania i czasu hamowania. Aby jednak móc wykryć nieruchome przeszkody, samochody jadące zbyt blisko z przodu lub, w przypadku zaawansowanych asystentów hamowania awaryjnego, pieszych i rowerzystów, dane środowiskowe muszą być również prawidłowo określone.
Działa to najlepiej w świetle dziennym, na dobrze oświetlonych drogach i przy niskich prędkościach , np. w ruchu miejskim. W teście z 2021 r. badania amerykańskie wykazują do 30% mniej wypadków z obrażeniami w tych warunkach, jeśli samochody mają na pokładzie system hamowania awaryjnego z wykrywaniem pieszych.
Gdzie są granice autonomicznych układów hamulcowych?
Nie należy polegać na automatycznej interwencji hamulców, zwłaszcza na ciemnych drogach i w złych warunkach pogodowych . Motocykle, piesi wychodzący zza pojazdów, małe dzieci czy szybciej poruszający się rowerzyści również nie zawsze są niezawodnie rozpoznawani przez technologię. Poniższe wskazówki pomagają lepiej ocenić działanie automatycznych asystentów hamowania awaryjnego i ich ograniczenia:
- Czujniki dostarczają wiarygodnych danych tylko wtedy, gdy brud jest usuwany tak szybko, jak to możliwe i są regularnie czyszczone.
- Kamera na przedniej szybie może monitorować otoczenie tylko wtedy, gdy obiektyw ma dobrą widoczność. Dlatego szybę w obszarze kamery należy regularnie czyścić środkiem do czyszczenia szyb, który zapobiega powstawaniu smug i zacieków.
- Śnieg na czujnikach i ulewny deszcz przed optyką kamery wpływają na dane pomiarowe i mogą tymczasowo sparaliżować system lub wywołać fałszywe alarmy.
- Jeśli opony są śliskie lub zużyte, drogi hamowania obliczone przez elektronikę na podstawie dostępnych danych niekoniecznie są wartościami rzeczywistymi.
- Jeśli hamujesz bez powodu, powinieneś sprawdzić kalibrację czujników i kamery.
- Po zmianie szyby przedniej systemy należy ponownie skalibrować i wyregulować za pomocą odpowiednich urządzeń pomiarowych.
Jakie samochody są dostępne z asystentem hamowania awaryjnego?
Mercedes S-Class i Lexus LS były już standardowo wyposażone w asystentów hamowania awaryjnego w latach 2002/2003, odgrywając pionierską rolę w klasie luksusowej. Technologia ta jest obecnie stosowana w prawie wszystkich klasach pojazdów i przez wszystkich głównych producentów. Używają do tego różnych terminów, takich jak Pre-Safe w Mercedes-Benz lub Front Assist w VW i pre sense w Audi. Istnieją również różne etapy rozbudowy, od prostszej funkcji hamowania awaryjnego w mieście po asystentów hamowania awaryjnego z wykrywaniem rowerzystów i pieszych.
Modele Audi z asystentem hamowania awaryjnego
Audi nazywa swojego asystenta hamowania awaryjnego pre sense i instaluje go w różnych wersjach.
W Audi technologia autonomicznych układów hamulcowych nosi nazwę pre sense i jest dostępna w różnych zakresach funkcjonalnych w zależności od serii modelowej, roku produkcji i opcji wyposażenia. Funkcja bezpieczeństwa jest już w programie większości większych serii Audi na rok 2010/2011. Od 2015 roku system pre sense z przednią kamerą, skonfigurowany do wykrywania pieszych, będzie dostępny w standardzie lub jako opcja. Firma z Ingolstadt oferuje te technologie, od A1 przez Audi Q3 do elektrycznego SUV-a Audi e-tron do swoich systemów hamowania awaryjnego:
- pre sense basic: wersja podstawowa inicjuje automatyczne środki bezpieczeństwa w przypadku hamowania awaryjnego. Obejmuje to włączanie świateł awaryjnych, zamykanie otwartych okien i zapinanie pasów bezpieczeństwa.
- pre sense front: od 2011 roku asystent hamowania Audi może mierzyć odległość od poprzedzającego pojazdu. Jeśli odległość bezpieczeństwa jest zbyt mała, system najpierw ostrzega cię akustycznie, a następnie krótkim szarpnięciem hamulców, zanim zacznie aktywnie hamować.
- pre sense rear: odległość do przeszkód z tyłu można również mierzyć za pomocą tylnych czujników. W przypadku kolizji pasy bezpieczeństwa są automatycznie napinane, a szyby zamykane, aby złagodzić skutki uderzenia w tył pojazdu.
- pre sense plus: pełna wersja aktywnie interweniuje poprzez częściowe lub całkowite hamowanie przed kolizją i może zmniejszyć prędkość o maksymalnie 40 km/h przed uderzeniem, aby ograniczyć uszkodzenia.
- pre sense city: na przykład od 2015 roku asystent hamowania awaryjnego z przednią kamerą będzie standardem w Audi A4 . Rozpoznaje pieszych i inne pojazdy w odległości do 100 metrów przy prędkości do 85 km/h, aby móc automatycznie ostrzegać i hamować w przypadku ryzyka kolizji. W ten sposób można uniknąć wypadku przy prędkości do 40 km/h.
Modele VW z asystentem hamowania awaryjnego
Funkcje bezpieczeństwa w nowszych modelach do hamowania awaryjnego są również dostępne w VW.
W Volkswagenie system hamowania awaryjnego Front Assist ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i wizualnym oraz krótkim szarpnięciem hamulców, jeśli odległość do przodu jest zbyt mała. W nowszych modelach, takich jak VW Tiguan , VW Passat czy VW Touareg , system można również połączyć z wykrywaniem pieszych. Jednak to, jakie funkcje VW Front Assist oferuje fabrycznie lub jako opcja, zależy od roku produkcji, serii modeli i linii wyposażenia. W ten sposób Wolfsburg Front Assist buduje VW Golf 7tylko standard, począwszy od wersji wyposażenia Comfortline. Ponadto Front Assist jest zawarty w wielu pakietach wspomagania kierowcy oraz w modelach VW z automatyczną regulacją odległości ACC. Następujące funkcje bezpieczeństwa hamowania awaryjnego są dostępne w VW:
- Front Assist: System przygotowuje VW do kolizji, zmieniając ustawienie układu hamulcowego, jeśli odległość do przodu jest zbyt mała, aby móc szybciej zahamować pojazd. Najpierw rozlega się dźwiękowy i wizualny sygnał ostrzegawczy, a następnie krótkie szarpnięcie hamulców przed rozpoczęciem hamowania awaryjnego. Nowsze generacje Front Assist, na przykład w Golfie 7 i Golfie 8, również mają wykrywanie pieszych.
- Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście: system reaguje również przy niskich prędkościach i automatycznie hamuje samochód, jeśli z przodu pojawią się przeszkody lub ludzie. Samochody elektryczne VW T-Cross lub VW ID mają w standardzie funkcję awaryjnego hamowania w mieście. Poza tym jest dostępny dla wszystkich modeli z wyjątkiem VW up! dostępny.
- Emergency Assist: System awaryjny interweniuje, gdy elektronika nie rejestruje już żadnej aktywności związanej z kierowaniem. Po ostrzeżeniu akustycznym i wizualnym samochód automatycznie zatrzymuje się na swoim pasie.
- Multi-Collision Brake: system automatycznie wyhamowuje samochód do zatrzymania po wypadku.
Modele BMW z asystentem hamowania awaryjnego
W nowszych modelach BMW integruje asystenta hamowania awaryjnego z różnymi funkcjami w swoim pakiecie Driving Assistant.
Już w 1997 roku Bawarczycy uzupełnili ABS o dodatkową kontrolę hamowania w zakrętach, która umożliwiała aktywną interwencję podczas hamowania, aby pojazd był bardziej stabilny na zakrętach. W nowszych modelach BMW integruje asystenta hamowania awaryjnego z różnymi funkcjami w pakiecie Driving Assistant , który jest dostępny od BMW serii 1 do BMW serii 7 i SUV-ów serii X. Asystent hamowania awaryjnego Active Guard jest montowany standardowo na przykład w aktualnych BMW serii 3 i BMW serii 5 . Poza tym te warianty hamowania awaryjnego są w programie bawarskiego producenta:
- Active Guard Plus: BMW łączy manualnego asystenta ograniczenia prędkości z ostrzeżeniem o zmianie pasa i przed kolizją. Zintegrowana jest funkcja awaryjnego hamowania w mieście z ostrzeganiem o kolizji i pieszych.
- Active Protection: System obejmuje napinacze pasów z przodu i automatycznie zamyka szyby i szyberdach w niebezpiecznych sytuacjach. Po zderzeniu BMW jest również hamowane automatycznie.
- Asystent kierowcy: kamera i czujniki monitorują odległość, utrzymanie pasa ruchu i przestrzeganie ograniczeń prędkości. Ponadto z systemem zintegrowane są przednie, tylne i poprzeczne ostrzeżenia o ruchu drogowym. Jeśli istnieje ryzyko zderzenia czołowego, BMW ostrzega przed kolizją z pojazdami lub ludźmi iw razie potrzeby automatycznie włącza hamulce.
- Driving Assistant Professional: tutaj aktywny tempomat, asystent jazdy w korkach, asystent ograniczenia prędkości, asystent kierowania i utrzymywania pasa ruchu, asystent omijania, rozpoznawanie znaków drogowych i ostrzeganie o ruchu poprzecznym z funkcją hamowania w mieście współpracują ze sobą w jednym systemie. Asystent hamowania awaryjnego działa przy prędkościach do 85 km/h i rozpoznaje również ruch poprzeczny, na przykład na skrzyżowaniach.
Modele Mercedesa z asystentem hamowania awaryjnego
Asystenci hamowania awaryjnego Mercedes-Benz są dostępni w różnych wariantach i kombinacjach.
Dzięki asystentowi hamowania awaryjnego Pre-Safe dla swojej Klasy S w 2002 roku, Mercedes jest pionierem w dziedzinie technologii bezpieczeństwa, a następnie zainstaluje ten system jako standard w Mercedes-Benz E-Class od 2006 roku . Obecnie jest on rozwijany fabrycznie lub jest dostępny jako opcja we wszystkich seriach modelowych, od Klasy A po samochody elektryczne EQ. Te warianty i kombinacje obejmują:
- Pre-Safe: klasyczny, radarowy asystent hamowania awaryjnego Mercedesa inicjuje hamowanie awaryjne w przypadku zbliżającego się zderzenia czołowego. Klasa S jeździła nim już w 2002 roku, Mercedes Klasy E z 2006 roku.
- Innowacje Pre-Safe: Od 2008 roku system Pre-Safe został rozszerzony o dodatkowe funkcje bezpieczeństwa, takie jak automatyczny napinacz pasa i funkcje automatycznego zamykania okien. Nowsze modele Mercedesa z asystentem hamowania awaryjnego mają również dodatkowe funkcje bezpieczeństwa i ostrzegania. Syczący dźwięk z głośników ma na celu przygotowanie i zaalarmowanie kierowcy akustycznie na zbliżającą się kolizję. W Mercedesach z elektrycznie regulowanymi wielokonturowymi siedzeniami przednie siedzenia są również umieszczone w pozycji chroniącej nadwozie, a boczne wózki są wypełnione powietrzem.
- Pre-Safe Plus: System Plus został rozszerzony o wykrywanie ruchu poprzecznego, pieszych i rowerzystów. Ponadto system Pre-Safe Plus interweniuje również w przypadku zbliżającej się kolizji tylnej, ostrzegając samochody jadące za zbliżającą się kolizją, aktywując światła awaryjne.
Modele Forda z asystentem hamowania awaryjnego
Systemy te są wykorzystywane przez Forda jako asystenci hamowania awaryjnego: Safety Brake Assist, Active City Stop, Pre-Collision Assist.
Podczas gdy marki premium lubią oferować nowe technologie jako pierwsze w klasie luksusowej, firma z Kolonii prezentuje nowe funkcje bezpieczeństwa, takie jak Active City Stop wprowadzony w 2011 r. na premierę swojego kompaktowego modelu Ford Focus . Od tego czasu Active City Stop jest centralnym elementem koncepcji bezpieczeństwa Forda. Obecnie system jest dostępny jako opcja lub fabrycznie w Fordach Fiesta i Fordach serii Kuga , B-Max i C-Max , a także w wersjach Connect Forda Transita i Forda Tourneo . Systemy te są wykorzystywane przez firmę Ford jako asystenci hamowania awaryjnego:
- Wspomaganie hamowania awaryjnego: Wspomaganie hamowania awaryjnego (EBA) rozpoznaje na podstawie nacisku na pedał gazu, gdy zastosowano hamowanie awaryjne i pomaga szybciej wytworzyć pełne ciśnienie hamowania. W ten sposób można skrócić drogę hamowania i zapobiec kolizji od tyłu lub zminimalizować jej konsekwencje.
- Active City Stop (do 2014 r.): Wprowadzony w 2011 r. system Active City Stop wykorzystuje czujniki laserowe do pomiaru odległości, a pierwsza generacja działa przy prędkościach do 30 km/h. Jeśli odległość bezpieczeństwa do przodu jest zbyt mała, kolizjom z tyłu można zapobiec poprzez ingerencję w osiągi silnika i automatyczne hamowanie.
- Active City Stop (od 2015 r.): W nowszych modelach, takich jak Ford Kuga czy Ford Focus produkowany od 2015 r., miejski asystent hamowania awaryjnego działa również przy wyższych prędkościach do 50 km/h.
- Pre-Collision Assist: Zaawansowany system hamowania awaryjnego jest dostępny jako opcja dla Forda Kuga lub Forda Fiesty lub jest standardem w wyższych liniach wyposażenia i działa w różnych zakresach prędkości w zależności od serii. W zależności od wyposażenia, Ford Pre-Collision Assist łączy system ostrzegania przed kolizją, wyświetlacz odległości z ostrzeżeniem i aktywny asystent hamowania awaryjnego, który może zatrzymać Forda dzięki hamowaniu awaryjnemu przed zbliżającą się kolizją.
Modele z układem wspomagania nagłego hamowania Nissana
Nissan buduje swojego asystenta hamowania awaryjnego pod nazwą Intelligent Emergency Breaking (IEB).
Japończycy instalują swojego asystenta hamowania awaryjnego pod nazwą Intelligent Emergency Breaking (IEB) w różnych seriach modelowych, w zależności od wersji wyposażenia fabrycznego lub jako opcja. Takich jak kompaktowy SUV Nissan Qashqai , większy SUV Nissan X-Trail , samochód elektryczny Nissan Leaf czy podstawowy model Nissan Micra. W modelach z tej serii, które zjechały z linii produkcyjnej między końcem 2016 roku a połową 2019 roku, wystąpiły problemy z asystentem hamowania awaryjnego Nissana. Na przykład, dotknięty problemem Nissan Qashqai J11 lub Nissan Micra K14 otrzymał aktualizację oprogramowania w latach 2020/2021, aby dostosować kalibrację systemu hamowania awaryjnego. Z drugiej strony Nissan Qashqai J12 zajął drugie miejsce w teście systemów hamowania awaryjnego w 2021 roku.
Modele Mazdy z asystentem hamowania awaryjnego
Mazda oferuje również technologie hamowania awaryjnego dla nowszych modeli.
W ramach swoich systemów asystujących i-Activsense Japończycy łączą całą gamę pomocy ratunkowych, które mogą interweniować automatycznie i zapobiegać wypadkom lub zmniejszać szkody. Asystenci hamowania awaryjnego są dostępni w różnych zakresach funkcjonalnych np. dla Mazdy 2 , Mazda 3 i Mazda 6 , a także dla serii SUV Mazda CX/ MX-30 , CX-5 i CX-60 . Mazda oferuje te technologie dla nowszych modeli:
- Alarm odległości i prędkości (DSA): Jeśli pojazd poprzedzający zbliża się zbyt szybko, system automatycznie zmniejsza prędkość, aby zachować wymaganą odległość.
- Asystent hamowania awaryjnego w mieście (SCBS): System współpracuje z czujnikami do pomiaru odległości, a w nowszych generacjach może również wykrywać pieszych za pomocą przedniej kamery do prędkości 30 km/h. Z drugiej strony czujniki mierzą do 80 km/h i jeśli odległość jest zbyt krótka, dają sygnał o przygotowaniu układu hamulcowego i, w razie potrzeby, o możliwości automatycznego hamowania.
- City Emergency Brake Assist Plus (SCBS-R): dodatkowo zainstalowane tylne czujniki mierzą odległość do tylnych przeszkód. W razie niebezpieczeństwa system ostrzega akustycznie i wizualnie oraz w razie potrzeby samodzielnie inicjuje proces hamowania.
- Intelligent Speed Assist (ISA): Technologia rozpoznaje znaki drogowe i hamuje Mazdę do dozwolonej prędkości po osiągnięciu ograniczenia prędkości.
- Asystent hamowania awaryjnego (SB) z wykrywaniem pieszych i rowerzystów: Kamera i czujniki współpracują ze sobą, aby ostrzec zbliżających się pieszych lub rowerzystów. Dzieje się to akustycznie i za pomocą polecenia „Hamulec” na wyświetlaczu. W sytuacji awaryjnej Mazda hamuje automatycznie dzięki tej funkcji bezpieczeństwa.
- System bezpieczeństwa przedzderzeniowego (SBS): Do prędkości 160 km/h system ostrzega o zbyt małej odległości i wydaje polecenie hamowania w przypadku niebezpieczeństwa.
Modele Toyoty z asystentem hamowania awaryjnego
Systemy bezpieczeństwa Toyoty są dostępne w nowszych modelach i obejmują takie elementy, jak system przedkolizyjny i system przedkolizyjny z wykrywaniem pieszych
Safety Sense to nazwa koncepcji, w której Toyota łączy różne systemy bezpieczeństwa, w tym asystenta hamowania awaryjnego . Są one dostępne dla nowszych modeli w seriach, takich jak Toyota Yaris , Corolla , RAV4 czy Land Cruiser i obejmują następujące elementy:
- System Pre-Collision (PCS): System koordynuje czujniki laserowe do pomiaru odległości za pomocą przedniej kamery w celu wykrywania przeszkód przed pojazdem. Ostrzeżenie Toyoty o kolizji czołowej włącza się, gdy odległość bezpieczeństwa do przodu staje się zbyt mała. Następnie, przed autonomicznym hamowaniem Toyoty lub, w razie niebezpieczeństwa, automatycznie rozpoczyna hamowanie awaryjne, a dźwiękowe i wizualne ostrzeżenie.
- System Pre-Collision with Pedestrian Detection: Rozszerzenie Toyota PCS umożliwia rozpoznawanie nie tylko samochodów z przodu, ale także osób na drodze. Sygnały świetlne i dźwiękowe ostrzegają o ryzyku wypadku, zanim samochód zahamuje samoczynnie lub przed rozpoczęciem hamowania awaryjnego.
Modele Renault z asystentem hamowania awaryjnego
W Renault asystent hamowania awaryjnego jest dostępny na życzenie od małych samochodów po SUV-y.
Francuzi zbudowali asystenta hamowania awaryjnego w nowszych generacjach modeli w małym samochodzie Renault Clio oraz w SUV- ie Renault Kadjar . Tam aktywny system wspomagania hamowania awaryjnego współpracuje z fotoradarem zintegrowanym w pasie przednim, który mierzy odległość od poprzedzającego pojazdu. Jeśli minimalna odległość nie zostanie osiągnięta, Renault Kadjar & Co. ostrzega za pomocą sygnału dźwiękowego i zapala się czerwona lampka kontrolna na wyświetlaczu kierowcy. Przed nieuchronnym zderzeniem czołowym Renault jest aktywnie hamowane lub unieruchamiane. System hamowania awaryjnego działa w zakresie prędkości od 30 do 140 km/h.
Modele Peugeot z asystentem hamowania awaryjnego
Peugeot wyposaża swoje pojazdy w tzw. Active Safety Brake System.
Peugeot wyposaża swoją serię od Peugeota 208 do flagowego SUV-a 5008 w nowszych generacjach w Active Safety Brake. W ciągu dnia system może rejestrować ruchome lub nieruchome przeszkody przed samochodem w zakresie prędkości od 10 do 80 km/h. Piesi na drogach są również rozpoznawani, jeśli Peugeot nie jedzie szybciej niż 60 km/h. W niebezpiecznych sytuacjach, Peugeot Active Safety Brake uruchamia hamowanie awaryjne przed zbliżającą się kolizją, aby zapobiec zderzeniu lub je złagodzić.
Modele Kia i Hyundai z asystentem hamowania awaryjnego
Hyundai stosuje aktywne systemy bezpieczeństwa, aby uniknąć wypadków w nowszych generacjach modeli.
Siostrzane marki z Korei Południowej stosują aktywne systemy bezpieczeństwa, aby uniknąć wypadków w nowszych generacjach modeli, które w zależności od wyposażenia są dostępne w standardzie lub jako opcja dla Kia Sportage lub Kia Ceed i Hyundai i30 lub Hyundai Tucson . W wyższych liniach wyposażenia producenci instalują systemy z bardziej rozbudowanymi funkcjami. To wszystko w programie dla Kia i Hyundai:
- Autonomiczny asystent hamowania awaryjnego (AEB/FCA): System współpracuje z zamontowanymi z przodu czujnikami radarowymi, które lokalizują pojazdy lub osoby przed samochodem. Aby zapobiec nieuchronnej kolizji, system inicjuje automatyczne hamowanie awaryjne. Rozszerzenia funkcjonalne z wykrywaniem pieszych i/lub rowerzystów są również dostępne dla samochodów elektrycznych dwóch marek lub modeli, takich jak Hyundai i30 i Hyundai Tucson.
- Ostrzeżenie przed kolizją czołową (FCW): Jako uzupełnienie AEB, nowsze modele Kia i Hyundai są wyposażone w system ostrzegania przed kolizją czołową, który ostrzega akustycznie i wizualnie, jeśli samochód jadący z przodu hamuje lub gdy odległość bezpieczeństwa staje się zbyt mała. W niebezpiecznych sytuacjach technologia AEB przejmuje kontrolę i hamuje automatycznie.
Modele Opla z asystentem hamowania awaryjnego
Ostatnio pojazdy Opla są standardowo wyposażone nawet w system ostrzegania przed kolizją czołową.
Opel opiera się na łączonych technologiach bezpieczeństwa w swoich nowszych seriach i wyposaża modele takie jak Opel Insignia czy Opel Corsa F w standardzie w system ostrzegania o kolizji czołowej, który jest również skonfigurowany do wykrywania pieszych. System jest aktywny przy toczeniu od 5 km/hi monitoruje zasięg 100 metrów przed Oplem za pomocą radaru i kamery. Jeśli pojazd z przodu zbliża się zbyt szybko, technologia ostrzega Cię sygnałem dźwiękowym i symbolem odległości na wyświetlaczu kierowcy. Do 40 km/h samochód jest automatycznie całkowicie hamowany w niebezpiecznych sytuacjach, a asystent hamowania awaryjnego Opla wspomaga hamowanie w zakresie od 40 do 80 km/h.
Wniosek: dlaczego asystent hamowania awaryjnego jest ważny w samochodzie?
Od lata 2022 r. samochody osobowe z nowszych serii muszą mieć na pokładzie co najmniej jeden miejski system hamowania awaryjnego, a dwa lata później technologia autonomicznego hamowania stanie się również wymogiem prawnym dla nowych samochodów ze starszych serii . Nie trzeba jednak czekać na działanie ustawodawcy, bo samochody z asystentami hamowania awaryjnego są na rynku od 2002 roku, a obecne generacje niosą ze sobą nowe funkcje.
Testy wielokrotnie potwierdzały, że autonomiczne układy hamulcowe mogą zapobiegać wypadkom lub ograniczać ich konsekwencje. Ale jeśli chcesz jak najlepiej wykorzystać zalety bezpieczeństwa, powinieneś przyjrzeć się bliżej, jakie technologie oferują producenci w różnych modelach i latach budowy. Ponieważ istnieją opcje z połączoną technologią czujników i kamer, aby połączyć asystentów hamowania awaryjnego z wykrywaniem pieszych i rowerzystów . Jest to szczególnie zalecane w ruchu miejskim.
Systemy hamowania awaryjnego sprawiają, że codzienne życie jest bezpieczniejsze, ale nie zastępują własnej przewidywalnej jazdy i osobistej uwagi w ruchu drogowym. Każdy, kto korzysta z automatycznego wspomagania hamowania, musi również znać swoje ograniczenia. Ciemne ulice i duże prędkości, jadące przed siebie motocykle lub ludzie nagle wysiadający zza zaparkowanych samochodów powodują problemy dla technologii. Ale nawet jeśli opony są śliskie lub mają mały profil, droga hamowania może być dłuższa niż obliczona przez komputer pokładowy.