Ponieważ układy paliwowe nowoczesnych pojazdów mają dobrą czułość, błąd podczas tankowania innym paliwem może znacząco wpłynąć na pracę silnika. Wynika to z odmiennego funkcjonowania DVG oraz właściwości technicznych paliw i smarów.
Wielu właścicieli interesuje się tym, co się dzieje, gdy wlewa się benzynę do silnika wysokoprężnego. Ta sytuacja jest powszechna, więc pytanie jest bardzo istotne. Każdy właściciel powinien wiedzieć, jak się zachować, a czego nie robić podczas tankowania benzyny zamiast oleju napędowego.
Różnice między benzyną a olejem napędowym
Aby zrozumieć, dlaczego pojazd może mieć problemy z niewłaściwym rodzajem paliwa, konieczne jest zbadanie różnic między benzyną a olejem napędowym.
Pomimo obecności tłoków i wałów korbowych w obu przypadkach zasada działania silnika spalinowego jest inna, co staje się głównym powodem zakazu stosowania innych paliw.
Lista różnic obejmuje:
- zasada zapłonu. W przypadku benzyny proces ten odbywa się dzięki świecom zapłonowym. Zapalają mieszankę paliwa i powietrza w cylindrze przez kolektor dolotowy. W silnikach wysokoprężnych nie ma świec zapłonowych. Paliwa i smary zapalają się poprzez silne ściskanie.
- mieszanka paliwowa. W przypadku benzyny charakterystyczne jest połączenie powietrza i paliwa, w przypadku oleju napędowego nie ma takiego procesu. W drugim przypadku wszystkie elementy odbierane są osobno.
- kompresja cylindrów. W pojazdach napędzanych olejem napędowym jest wyższy, osiągając około 20 atmosfer. Przy stosowaniu benzyny wartość ta mieści się w zakresie 9-11 atmosfer.
- właściwości palne. Olej napędowy ma liczbę cetanową, która wskazuje, jak szybko może wybuchnąć pożar. Benzyna ma przeciwną liczbę oktanową, która wskazuje na poziom odporności na zapłon.
Kolejną cechą szczególną jest system wtrysku Common Rail stosowany w silnikach wysokoprężnych, który jest smarowany samym paliwem. Jednak benzyna nie ma tej właściwości.
Wymienione różnice dowodzą, że jeśli właściciel samochodu zatankował olej napędowy benzyną, to można się spodziewać problemów z eksploatacją auta. Mogą jednak pojawić się natychmiast lub po pewnym czasie lub odległości.
Co się stanie, gdy wlejesz benzynę do oleju napędowego?
Nierzadko zdarza się, że zamiast oleju napędowego do baku wlewa się benzynę. Może to być spowodowane błędem pracownika stacji benzynowej lub własną nieuwagą kierowcy. Jednak ważne jest, aby wiedzieć, jakich konsekwencji można się spodziewać w takich okolicznościach.
Należy od razu zauważyć, że ostateczny wynik zależy od wielu czynników. Jednak zdecydowanie nie jest to zbyt dobre dla samochodu.
Kiedy właściciel samochodu staje przed takim problemem, należy przejść do tego, ile paliwa pozostało w zbiorniku. Jeśli zbiornik był prawie pełny lub w połowie pełny, wlanie 1-3 litrów benzyny nie zaszkodzi systemowi. Silnik może nie zauważyć takiej awarii.
Jeśli silnik jeszcze się nie uruchomił
Najlepsza perspektywa, jeśli błąd zostanie zauważony na czas. W takim przypadku samochód jeszcze się nie uruchomił. W takiej sytuacji benzyna nie dostanie się do silnika. Ma kontakt tylko z układem paliwowym i zbiornikiem.
Ten sam wynik występuje, gdy podjęto próbę rozruchu, ale system nie został zapalony z powodu niewystarczającego sprężenia cylindrów. Przy wymaganym wyświetlaczu 20 atmosfer benzyna może wytworzyć tylko 11. Taka sytuacja może wystąpić tylko wtedy, gdy w zbiorniku praktycznie nie ma już oleju napędowego.
Jeżeli pracownik stacji benzynowej wlewał do samochodu benzynę zamiast oleju napędowego, należy zachować paragon i inne dokumenty do naprawy. Wszystkie etapy od ewakuacji do obsługi muszą być opłacane przez kierownictwo stacji.
Silnik się uruchomił
Jeśli w zbiorniku jest wystarczająca ilość oleju napędowego, pojazd może bez problemu ruszyć, nawet jeśli do układu dostanie się benzyna. Często zdarza się, że właściciel pokonuje sporą odległość, zanim samochód wykaże pierwsze oznaki problemu – benzyna dostanie się do silnika wysokoprężnego. Pod maską słychać nietypowe odgłosy i detonacje, z tłumika wydobywa się czarny dym, temperatura gwałtownie rośnie, a moc spada. Ten ostatni objaw powstaje w wyniku tylko częściowego spalania mieszanki paliwowej.
Jednak z każdym przejechanym kilometrem układ ruchu stopniowo się pogarsza:
- z powodu braku niezbędnego smarowania wysokociśnieniowego części, zwłaszcza układ wtryskowy Common Rail, ulegają deformacji;
- pompy wysokociśnieniowej pompy paliwowej ulegną awarii ze względu na ich wysoką wrażliwość na jakość paliwa;
- Obce węglowodany z benzyny prowadzą do nieprawidłowego działania elektroniki sterującej.
Mieszając dwa rodzaje paliwa, otrzymujesz mieszankę, która maksymalnie negatywnie wpływa na wszystkie części pojazdu. W zależności od przebytej odległości, stanu silnika i innych cech, uszkodzenia mogą nie ograniczać się do wymienionych problemów, ale być znacznie większe.
Co zrobić w takim przypadku
Każdy kierowca powinien wiedzieć, co robić podczas tankowania benzyny zamiast oleju napędowego. Dlatego główną radą wszystkich specjalistów jest to, że nie można uruchomić silnika. Im więcej pracuje, tym więcej problemów, a wraz z nimi kosztów, czeka na właściciela.
W przypadku znalezienia błędu należy:
- Wezwij pomoc drogową, aby odholować pojazd do stacji obsługi. Jednocześnie na wielu dużych stacjach benzynowych, jeśli usterka leży na barkach pracownika, istnieje specjalny serwis, który przejmie wszystkie prace związane z czyszczeniem i naprawą silnika.
- Przepłucz układ paliwowy i zbiornik. Jeżeli zapłon w aucie nie był włączony, a co za tym idzie pompa nie działała, to wystarczy umyć i wysuszyć pojemnik. W przypadku dostania się benzyny do układu konieczna jest wymiana filtrów oraz czyszczenie pomp, przewodów i innych elementów.
- Wymień świece zapłonowe. Ten krok jest w końcu zakończony.
Ważne jest, aby zrozumieć, że takie zdarzenia mają miejsce również podczas wlewania benzyny do silnika wysokoprężnego. Odwrotna sytuacja jest również katastrofalna dla całego samochodu.
Zatem błąd polegający na napełnieniu układu benzyną zamiast silnika wysokoprężnego nie może być dla właściciela bez znaczenia.
Główną zasadą w tej sytuacji jest unikanie uruchamiania silnika lub zapłonu. Wtedy możesz zmniejszyć ryzyko dużej ilości odpadów, po prostu przepłukując zbiornik.
Jeśli wykryto problem podczas jazdy, należy spodziewać się poważniejszych konsekwencji, ponieważ benzyna i olej napędowy mają różne właściwości, które bezpośrednio wpływają na działanie silnika samochodu.
Nadal publikujemy artykuły z serii „Co się stanie, jeśli…”. Dzisiaj omówimy, co się stanie, jeśli zmieszasz rodzaj paliwa.
Nie będziemy się rozwodzić nad tym, jak i jak olej napędowy zastąpił benzynę, ale warto zauważyć, że nie ma tak niewielu przypadków, w których olej napędowy wlewa się do zbiornika samochodu napędzanego benzyną.
Jaka jest różnica
Zarówno paliwo, jak i silniki przeznaczone do określonego rodzaju paliwa mają zasadnicze różnice.
Podczas destylacji oleju w różnych temperaturach otrzymuje się frakcje, które po dalszej obróbce stają się:
- Benzyna,
- Nafta oczyszczona,
- Diesel,
- olej opałowy.
Tak więc benzyna i olej napędowy różnią się zarówno składem chemicznym, jak i właściwościami spalania: mają różną zawartość różnych zanieczyszczeń, różną lepkość, gęstość i temperaturę zapłonu.
Silniki spalinowe różnią się także dwoma rodzajami paliwa: w przypadku silnika benzynowego mieszanka paliwowo-powietrzna podawana jest do cylindrów, gdzie jest zapalana iskrą elektryczną. Podstawowa różnica między silnikiem wysokoprężnym (wraz z wieloma innymi różnicami) polega na tym, że mieszanka paliwowo-powietrzna jest podgrzewana i zapalana przez sprężanie w cylindrze.
Diesel zamiast benzyny
W silniku z zapłonem iskrowym ciśnienie, pod którym mieszanka paliwowo-powietrzna wchodzi do cylindrów, jest znacznie mniejsze niż potrzebne do zapłonu oleju napędowego. Tak więc, podczas gdy w układzie paliwowym pozostanie jeszcze trochę benzyny, sam proces spalania zmieni się radykalnie: olej napędowy nie spali się całkowicie i utworzą się duże ilości nagaru.
Kiedy olej napędowy dostanie się do przewodów paliwowych pojazdu benzynowego, powoduje zatykanie. Jest również bardzo prawdopodobne, że olej napędowy przedostanie się przez cylindry do skrzyni korbowej – tzn. olej silnikowy stanie się bezużyteczny.
A kiedy pozostała benzyna się zużyje, silnik zatrzymuje się.
W rezultacie:
- przepłukać i naprawić silnik przynajmniej – układ cylinder-tłok,
- Płukanie i naprawa układu paliwowego, wtryskiwaczy,
- wymiana filtra paliwa,
- wymiana oleju.
Przy okazji należy zauważyć, że silniki gaźnikowe są nieco bardziej lojalne wobec oleju napędowego niż silniki wtryskowe.
Benzyna zamiast oleju napędowego
Benzyna ma znacznie niższą smarność (a części osprzętu paliwowego są smarowane olejami będącymi częścią oleju napędowego), inną przewodność cieplną, inny tryb spalania.
Silnik wysokoprężny będzie działał nieco dłużej niż silnik benzynowy na nietypowym paliwie. Konsekwencje mogą być jednak znacznie poważniejsze: słabe smarowanie i inna temperatura spalania prowadzą do przegrzania silnika, a nawet mogą doprowadzić do jego zniszczenia.
W efekcie (jeśli oczywiście silnik ma zostać zregenerowany) połowa części będzie musiała zostać wymieniona.
Co robić natychmiast
Po zatankowaniu paliwa, co jest nietypowe dla samochodu, „niezbędne” paliwo nadal pozostaje w przewodzie paliwowym. Dlatego podczas tankowania stacji benzynowej samochód benzynowy może przejechać dłuższy dystans, podczas którego silnik ulega uszkodzeniu, czasami nieodwracalnie.
To samo dotyczy silnika wysokoprężnego z benzyną w układzie napędowym, z tą różnicą, że silnik wysokoprężny najprawdopodobniej będzie pracował do momentu krytycznego przegrzania lub wyłączenia.
Dlatego w przypadku awarii na stacji benzynowej – w żadnym wypadku nie wolno uruchamiać silnika – chroni to zarówno sam silnik, jak i układ paliwowy.
Lepiej wezwać lawetę lub odholować samochód na stację paliw, gdzie zostanie spuszczone paliwo i umyty zbiornik gazu. Płukanie zbiornika benzyny jest szczególnie ważne w przypadku silnika benzynowego, silnik wysokoprężny jest bardziej spójny z mniejszymi pozostałościami benzyny.
Więc co
Koszt naprawy bezpośrednio zależy od uszkodzeń silnika: od minimalnych (co wymaga przepłukania zbiornika i układu paliwowego) po wymianę silnika.
Zazwyczaj zestaw prac sprowadza się do:
- spuścić paliwo i przepłukać zbiornik gazu,
- przepłukać przewody paliwowe
- wymiana filtra paliwa,
- Płukanie wtryskiwaczy, wymiana świec zapłonowych,
- Wymiana oleju i filtra oleju.
1 – zbiornik paliwa; 3 – skrzynka rozprężna; 4 – korek szyjki wlewu; 5 – czujnik poziomu paliwa; 6 – linia zasilania paliwem; 7 – opróżnij przewód paliwowy; 8 – filtr paliwa; 9 – pompa paliwa; 10 – filtr siatkowy; 11 – obudowa pompy paliwa, 12 – akumulator; 13 – paleta ochronna; 14 – adsorbery
Nie wszystko jest takie straszne
Olej napędowy w aucie benzynowym to katastrofa dla silnika, ale z „dieslem” jest trochę łatwiej. Faktem jest, że jeśli silnik wysokoprężny jest wyposażony w niezbędne smarowanie (na przykład w celu dodania oleju do zbiornika), może przez pewien czas pracować na benzynie bez żadnych szczególnych strat. Oczywiście po takiej operacji należy jeszcze przepłukać przewód paliwowy.
W przypadku niektórych pojazdów z silnikiem diesla zaleca się nawet napełnianie zbiornika benzyną w chłodne dni. Ilość dodawanego benzyny zależy od temperatury otoczenia i może wynosić do 5%, a nawet do 25% całkowitej objętości .
wynik
Jeśli pełny zbiornik jest napełniony „niewłaściwym” paliwem, nie uruchamiaj silnika! Jeśli silnik nie uruchomi się, wszystko można zrobić tylko przez przepłukanie zbiornika i układu paliwowego.
Silnik benzynowy nie może być zasilany olejem napędowym. Dlatego nie ma sensu napełniać baku „po szyję” benzyną.
Natomiast silnik wysokoprężny może pracować na paliwie z domieszką benzyny (najlepiej nie więcej niż 5%). Dlatego też, jeśli do zbiornika wlano trochę benzyny, można ją rozcieńczyć silnikiem wysokoprężnym, co nie wpłynie krytycznie na osiągi.
Wydaje się, że tak trudno jest wlać olej napędowy do silnika benzynowego. Mimo to wielu kierowców stanęło w obliczu takiej sytuacji.
Niektórzy mogą być „obdarowani” ze stacji benzynowej, inni mogą po prostu pomylić pompy na nieznanej stacji benzynowej. Jeszcze inni niedawno przerobili swój samochód na model benzynowy, ale z przyzwyczajenia tankują go olejem napędowym. W końcu człowiek może jeździć kilkoma samochodami (prywatnymi, służbowymi itp.) I prędzej czy później popełni błąd.
Ogólnie rzecz biorąc, porady pomogą nie wlewać oleju napędowego do silnika benzynowego, ponieważ 100% ubezpieczenia od tego jest niemożliwe. Lepiej dowiedzieć się, jakie działania należy podjąć w przypadku wykrycia takiego nękania, aby zminimalizować straty materialne.
A jeśli zamiast benzyny wleję do baku olej napędowy?
Najpierw zdefiniujmy niebezpieczeństwo oleju napędowego. Z jednej strony ciśnienie, z jakim mieszanka paliwowa dostaje się do silnika benzynowego, nie wystarcza do zapalenia silnika wysokoprężnego. Gdy tylko olej napędowy zostanie dodany do benzyny, powstałe „paliwo hybrydowe” spala się tylko częściowo, co oznacza intensywne tworzenie się nagaru.
Ponadto olej napędowy jest bogaty w parafiny, które nieuchronnie zapychają wszystkie przewody, których konstrukcja nie przewiduje pracy z tym rodzajem paliwa. Ostatecznie procesy te prowadzą do:
- zatykanie filtrów, dysz i rur;
- asynchroniczna praca cylindra;
- nadmierna detonacja i stopniowa awaria silnika.
Krótko mówiąc, jazda na oleju napędowym jest kategorycznie przeciwwskazana na silniku benzynowym, a im szybciej podejmiesz działania, gdy zdasz sobie sprawę, że zatankowałeś olej napędowy, tym mniej niekorzystne będą konsekwencje. W każdym razie najbezpieczniej jest wcześniej skontaktować się z profesjonalistami na stacji obsługi z lawetą firmy LAT.
Jeśli silnik się nie uruchamia
Najpierw weźmy najtańszą opcję – na czas zorientowałeś się, że wlewasz olej napędowy do silnika benzynowego. Najważniejsze, żeby nie próbować teraz uruchamiać samochodu. Ponadto nie trzeba stosować się do szkodliwych porad w Internecie, napełniać zbiornik benzyną „pod szyję”, a następnie starać się ostrożnie „rozwałkować” powstałą mieszankę. Nic dobrego z tego nie wyjdzie. Nawet 5% stężenie oleju napędowego może spowodować awarię katalizatora i inne poważne uszkodzenia.
Jedynym kompetentnym rozwiązaniem jest zamówienie lawety i wyjazd do najbliższego serwisu, gdzie trzeba będzie zorganizować demontaż cysterny, a następnie jego opróżnienie i osuszenie. Jednocześnie nie musisz zgadzać się na dodatkowe prace, takie jak wymiana filtra czy czyszczenie pompy. Ponieważ nie miałeś czasu na uruchomienie samochodu, to tylko strata pieniędzy. Nawiasem mówiąc, jeśli pracownik stacji benzynowej przypadkowo wlał olej napędowy do silnika benzynowego, stacja benzynowa musi zapłacić za ewakuację i konserwację, dlatego zawsze bierz ze sobą paragon.
Inną stosunkowo tanią możliwością jest próba uruchomienia silnika, ale nie dało się go uruchomić. Dzieje się tak, gdy w zbiorniku pozostaje bardzo mało benzyny, a jej stężenie nie wystarcza do zapłonu (ponieważ w przypadku silnika wysokoprężnego wymagane jest wyższe ciśnienie). W takiej sytuacji algorytm działania jest podobny, ale nadal trzeba wyczyścić pompę paliwa.
Silnik się uruchomił
To jest złe. Tutaj ważne jest, aby jak najwcześniej mieć poczucie, że „coś jest nie tak”. Olej napędowy bardzo szybko przenika do silników benzynowych, ponieważ olej napędowy jest cięższy i natychmiast opada na dno zbiornika. Po kilkudziesięciu metrach poczujesz dziwne odgłosy i detonacje, a osoby postronne zobaczą czarne spaliny z powodu niepełnego spalania paliwa.
Przy pierwszych oznakach zachowania takiego auta należy natychmiast wyłączyć silnik i wezwać służbę ewakuacyjną. Tym razem będziesz musiał zapłacić nie tylko za spuszczenie benzyny i osuszenie baku, ale również za całkowite oczyszczenie układu paliwowego, wymianę wszystkich filtrów i diagnostykę silnika. Najważniejsze, aby nie czekać, aż samochód się zatrzyma, a tym bardziej „wypalić” olej napędowy, w przeciwnym razie nastąpi gruntowny remont.
A jeśli zamiast benzyny diesel – co robić?
Tutaj wszystko nie jest tak kategoryczne. Jeśli zorientujesz się na czas, że wlewasz benzynę do silnika wysokoprężnego i napełniasz nią bak nie więcej niż 20%, możesz wydostać się z „małą krwią”. Po prostu postępuj zgodnie z „złą radą” wspomnianą powyżej. Napełnij zbiornik 100% olejem napędowym i powoli rozprowadzaj powstałą mieszankę, okresowo dodając olej napędowy do pełnego zbiornika. Tutaj jest to dozwolone.
A jeśli zamiast oleju napędowego wylano ponad 20% benzyny – co zrobić w takim przypadku? Wszystko jest takie samo jak w przypadku oleju napędowego. Nie odpaliliśmy samochodu – po prostu opróżniasz i osuszasz zbiornik na stacji benzynowej, udało Ci się nim przejechać – zlecasz dokładne czyszczenie i diagnostykę. Należy tutaj pamiętać, że na benzynie silnik wysokoprężny nie gaśnie, ale pracuje i stopniowo się pogarsza. Dlatego wskazane jest, aby szybko zrozumieć, że wkładasz niewłaściwe paliwo, a nie tylko słabą jakość.
„Manekiny” czy „blondynki” nie zawsze znajdują się w takich sytuacjach, a nawet doświadczeni kierowcy często wpadają w tarapaty. Wiesz, sam byłem świadkiem tej sytuacji – mam znajomego, który kupił drugie auto dla swojej rodziny (ma też pracownika) – a więc tylko trzy auta. Od dawna marzył o potężnym SUV-ie – jego zdaniem, aby zaoszczędzić pieniądze, nadal zabierał silnik wysokoprężny (od dawna decydował). A stary samochód, jego sedan (nie będę reklamował marki, to nie jest esencja) zostawił żonę. Generalnie jak zawsze po naprawdę ciężkim dniu w pracy pojechałem na stację benzynową (łatwiej powiedzieć, że mózg był wyjęty) i wjechałem na stację benzynową z benzyną, czysto z bezwładności – wtedy po prostu wlałem benzynę do zbiorników silnika wysokoprężnego! Dopiero po kilku kilometrach uświadomienie sobie, że samochód zaczął drgać i zachowywać się jakoś dziwnie. Postanowiłem więc napisać artykuł na ten temat, może ktoś tego potrzebuje…
Przede wszystkim należy zauważyć, że benzyna i olej napędowy to zasadniczo różne rodzaje paliwa. Silniki działają na różnych zasadach, chociaż istnieją zarówno tłoki, jak i wał korbowy z korbowodami.
Zasady zapłonu płynów
Nie powiem ci tego samego szczegółowo dziesięć razy, przypomnijmy sobie na chwilę.
Benzyna … Najpopularniejszy typ silnika, który najpierw przypomnimy.
Chyba każdy pamięta, że jest to silnik czterosuwowy (wtrysk, sprężanie, zapłon, wydech). Ale zasada zapłonu tutaj opiera się na świecach zapłonowych, które zapalają mieszankę paliwową (benzyna + powietrze), która jest podawana przez kolektor dolotowy. Bez świec paliwo by się nie zapaliło, choć uczciwie zdarzają się „detonacje”, ale bardzo rzadko. Warto również zauważyć, że od około 9,5 do 11 atmosfer jest to ważne! Oczywiście teraz są silniki SKYAKTIV firmy MAZDA, w których kompresja dochodzi do 13,5, ale to wciąż wyjątek od reguły, a nie ogólny trend.
Olej napędowy (zwany również „paliwem napędowym” w Rosji) .
Istnieją również cztery suwy (wtrysk, sprężanie, zapłon, wydech). Ale inaczej się pali paliwo, w ogóle nie ma świec zapłonowych i wtrysk jest tu bardzo inny. Przede wszystkim chciałbym powiedzieć, że zapłon oleju napędowego następuje przez kompresję (sprężenie w silnikach wysokoprężnych osiąga 20 atmosfer). Po drugie, paliwo nie miesza się z powietrzem i nie jest dostarczane jako mieszanka paliwowa – jest oddzielne powietrze i oddzielny olej napędowy. Jak to wszystko się dzieje – tłok ściska powietrze w cylindrze, przez co bardzo się nagrzewa, po czym prawie w szczytowym momencie wtryskiwane jest paliwo pod bardzo wysokim ciśnieniem (przez dysze), po czym zapala się.
Jak widać różnice są znaczne, jednostki zewnętrznie podobne, wewnątrz bardzo różne, a układ zasilania paliwem jest tu inny.
Co się stanie, jeśli wlejesz benzynę do silnika wysokoprężnego?
Delikatnie mówiąc, niezbyt dobrze. Jednak wszystko zależy od tego ile benzyny dodałeś, zdarza się, że masz bak 100 litrów i „wylałeś” tylko 5 litrów, wtedy silnik diesla chyba po prostu nie zauważy – „żuje” jak ładny mały jeden. Rozmawiałem z doświadczonymi truckerami, więc przed pojawieniem się „” wlali trochę gazu do baku, żeby olej napędowy nie był tak gęsty na mrozie, mówią – to naprawdę pomaga. Jednak dodatek powinien mieścić się w granicach 3%, cóż, max 4 – 5, nie więcej!
Jeśli jednak napełnisz dużo, więcej niż połowę lub zwykle prawie pełny zbiornik, może to wpłynąć na silnik wysokoprężny lub jego układy. Co dzieje się na początku? Tak, wszystko oprócz twojego samochodu się zatrzyma i nie uruchomi. Chodzi o to, jak pisałem powyżej, benzyna potrzebuje iskry, ale kompresja jest jak „na bębnie”. W związku z tym normalne działanie nie będzie działać, a silnik zgaśnie.
co się stanie w środku Teraz opiszę zły wynik najlepiej, jak potrafię. WIĘC:
- W zbiorniku i układzie samochodowym znajdują się filtry dokładne i gruboziarniste, są one przeznaczone do oleju napędowego, a gdy dostanie się do nich benzyna, która jest bardziej „aktywna” i płynna, po prostu je „zabija”. Zdecydowanie zamiennik.
- Straszne słowo dla wszystkich posiadaczy silników Diesla – pompa wtryskowa (pompa paliwa wysokociśnieniowego) + powiązane wtryskiwacze, które wtryskują to paliwo do cylindrów.
Więc jesteś „naostrzony” na silnik wysokoprężny! „Jak to się manifestuje?” – ty pytasz. Tak, wszystko jest proste, nowoczesny olej napędowy jest, że tak powiem, paliwem oleistym, skład zawiera niewielką ilość smaru, smarują pompę wtryskową i wtryskiwacze zwiększając ich żywotność. Ale w benzynie nie ma czegoś takiego, wręcz przeciwnie, jest doskonałym rozpuszczalnikiem, to znaczy zmywa wszystkie smary. Ponadto benzyna jest znacznie cieńsza, ma zupełnie inną konsystencję. Tak więc te ważne elementy mogą zawieść – i jak nie tanio, jeśli samemu wymienisz wszystkie 4 dysze + pompę, to jest to około 20-30% kosztów twojego samochodu. Pamiętam, że czyszczenie jednego wtryskiwacza z demontażem w Volkswagenie TUAREG kosztowało 14 000 zł,
Ogólnie to wszystko – sam silnik nie ucierpi, układ paliwowy i filtry można „zasłonić”.
Działania po zauważeniu
Chcę Cię trochę uspokoić – jeśli zauważyłeś to od razu, na przykład na stacji benzynowej lub po kilku minutach pracy. Wtedy w 80% przypadków nic złego się nie dzieje, po prostu do układu nie można wpompować benzyny. Musisz jednak wykonać kilka prostych kroków:
- Zacinamy samochody i nie uruchamiamy ich ponownie! Trzeba się tego nauczyć!
- Wzywamy lawetę lub znajomego z kablem do holowania na stację benzynową.
- Na stacji benzynowej wyjmują zbiornik i płuczą go – trzeba, trzeba – całkowicie pozbyć się benzyny.
- Wszystko jest myte, najczęściej sprężonym powietrzem, ponownie usuwamy pozostałości z układu.
Niektórzy kierowcy napotkali taki problem podczas nalewania oleju napędowego zamiast benzyny na stacji benzynowej lub tankowania samochodu z silnikiem Diesla benzyną. Nie każdy wie, jak się zachować w takiej sytuacji, aby uniknąć poważnych problemów w przyszłości.
Silniki nowoczesnych samochodów z roku na rok stają się coraz bardziej złożone i wrażliwe na jakość wlewanego paliwa. Z tego powodu uszkodzenia układów paliwowych i silników są częstsze w nowych samochodach. Kierowcy powinni mieć świadomość, że silniki wysokoprężne i benzynowe działają na zasadniczo różnych algorytmach, dlatego problemy z uzupełnianiem niewłaściwego paliwa mogą być różne.
Co się stanie, jeśli wlejesz benzynę do baku samochodu z silnikiem Diesla?
Częściej zdarzają się sytuacje, w których pojazdy z silnikami wysokoprężnymi są tankowane benzyną. Na przykład przy przejściu na ciężkie SUV-y i przy zakupie drugiego samochodu w rodzinie preferowane są modele premium, które są zwykle wyposażone w silniki wysokoprężne. Kiedy właściciele samochodów przybywają na stację benzynową, zwykle tankują benzynę i zapominają, że silnik SUV-a jest napędzany olejem napędowym.
Co się więc dzieje, gdy benzyna wlewa się do silnika wysokoprężnego i co robić w takim przypadku? W takim przypadku uruchomienie samochodu będzie bardzo trudne, ponieważ w układzie paliwowym znajduje się olej napędowy, który wystarcza do uruchomienia silnika i pracy przez kilka minut. Nie powinno się tego robić. Przede wszystkim przed wizytą na stacji benzynowej należy pamiętać, ile paliwa było w baku i ile litrów przelano.
Jeśli przyjedziesz na stację benzynową z „palącym się światłem”, benzyna bardzo szybko dostanie się do komory spalania silnika.
Musisz wezwać pomoc drogową i zawieźć samochód na stację benzynową. Ta opcja jest najtańsza dla twojego portfela, ponieważ mechanicy zdemontują i opróżnią zbiornik, a następnie napełnią go olejem napędowym. Te działania są często wystarczające.
Jeśli nie od razu zdasz sobie sprawę, że zatankowałeś samochód z silnikiem Diesla i ruszasz, nie będziesz w stanie dużo jeździć. Po kilku kilometrach samochód się zatrzymuje i nie odpalasz. Ten scenariusz jest dla Ciebie najbardziej bezbolesny, ponieważ idąc do serwisu samochodowego wystarczy wyczyścić układ paliwowy i wymienić filtry.
W najgorszym przypadku spotkasz się z następującymi kwestiami:
- opróżnianie paliwa i płukanie zbiorników;
- płukanie układu paliwowego;
- wymiana filtra w zbiorniku;
- płukanie dysz i wymiana świec zapłonowych;
- Wymiana oleju i filtra
Co się stanie, gdy zamiast benzyny wlejesz olej napędowy
Co się dzieje, gdy do silnika benzynowego wlewa się olej napędowy? W tym przypadku jesteś w znacznie gorszej sytuacji niż w poprzednim przypadku. Benzyna ma mniejszą gęstość niż olej napędowy, dlatego podczas tankowania olej napędowy opada na dno zbiornika i szybko wsiąka w przewód paliwowy. Niemal od razu usłyszysz stukanie w silnik, poczujesz pogorszenie dynamiki, az wydechu zacznie wydobywać się czarny dym.
Pierwsze kroki w tym przypadku są takie same: konieczne jest opróżnienie zbiornika i wlanie odpowiedniego paliwa. Jednocześnie przedostanie się oleju napędowego do silnika benzynowego nie zawsze prowadzi do katastrofalnych konsekwencji.
Jeśli bak był pusty i dolałeś dużo oleju napędowego, silnik natychmiast umrze i nie dozna żadnych uszkodzeń. W takim przypadku stopień sprężania silnika i iskra ze świec zapłonowych nie wystarczają do zapalenia mieszanki paliwowej.
Jeśli bak był zatankowany przynajmniej do połowy i zatankujesz określoną ilość oleju napędowego, możesz przebyć odległość samochodem. W takim przypadku filtry przewodu paliwowego i wtryskiwaczy zapychają się, a dłuższa jazda może uszkodzić silnik, ponieważ nie będzie on w stanie normalnie zsynchronizować pracy cylindrów.