Pasek rozrządu jest tak ważną częścią, że nigdy nie należy go lekceważyć. Zaniedbany pasek, który pęka, spowoduje katastrofalne uszkodzenie silnika.
Konsekwencje zerwania paska zębatego
• zawory zakrzywione;
• pęknięte tłoki;
• Głowica cylindra uderzona lub nawet pęknięta.
Silnik na ogół ma 2 bardzo ważne wały, wał korbowy i wałek rozrządu, a niektóre silniki są wyposażone w 2 wałki rozrządu.
Pasek napędowy jest najpierw uruchamiany przez wał korbowy i przenosi ruch na wałek rozrządu, uruchamiając zawory dolotowe i wydechowe.
W końcu zawory są zsynchronizowane z tłokami, a silnik pracuje zgodnie z czasami otwarcia i zamknięcia zaworów.
Zasadniczo pasek jest tym, który mówi silnikowi, co ma robić, więc jest to niezwykle ważna część. Pominięta synchronizacja spowoduje natychmiastowe uszkodzenie silnika, a nieprawidłowa lub niewspółosiowa synchronizacja spowoduje nieprawidłowe działanie silnika.
Objawy zerwania paska rozrządu
Pasek rozrządu wykonany jest z gumy, naturalnego materiału, który z czasem twardnieje i traci swoje właściwości sprężyste.
Przed ustąpieniem pasa może skrzypieć lub po prostu pęknąć bez wcześniejszego wskazania.
Najlepiej przeprowadzać kontrolę wzrokową paska co 60 000 km. Ty lub mechanik możecie to sprawdzić po przyjeździe samochodem do serwisu.
Większość producentów zaleca wymianę paska rozrządu po 100 000 km, chociaż niektórzy wytrzymują do 160 000 km. Najbezpieczniej jest sprawdzić częstotliwość wymiany paska w książce samochodu.
Jeśli chodzi o zerwanie paska rozrządu, módl się, aby twój silnik był bez zakłóceń. Istnieją dwa typy silników, z zakłóceniami i bez.
Silniki z zakłóceniami są całkowitymi odpisami. Ponad 70% dzisiejszych samochodów jest wyposażonych w silniki zakłócające.
Stan techniki ma również swoje wady, ponieważ w celu zaoszczędzenia miejsca i zmniejszenia masy silnika, w silniku interferencyjnym zawory poruszają się wewnątrz cylindra, a jeden zawór pozostaje zablokowany przez nieregularny rozkład. W mniej niż sekundę tłok uderza w ten zawór, który w tej chwili powinien znajdować się w swojej obudowie.
W tym momencie pęka tłok, korbowody mogą pęknąć skrzynię korbową lub kąpiel olejową samochodu i ostatecznie silnik ulega całkowitemu zniszczeniu bez możliwości naprawy.
Powiedziałem powyżej, że należy się modlić, aby twój silnik był wolny od zakłóceń, ponieważ w tym przypadku jest luz między zaworami a tłokami.
Gdy pasek rozrządu pęknie, tłok wygina zawór i ten zawór uderza w głowicę cylindra. W takim przypadku trzeba wymienić zawór lub wygięte zawory, naprawić głowicę i jeden lub dwa tłoki, ale silnik można odbudować.
Nie należy zaniedbywać paska rozrządu w samochodzie, więc upewnij się, że zostanie on wymieniony na czas i na oryginalny pasek, w przeciwnym razie będziesz musiał wyremontować silnik lub kupić nowy.
Dlatego zaleca się natychmiastową wymianę paska rozrządu przy zakupie używanego samochodu do pojazdów powyżej 60 000 km.