Wybór silnika i układu napędowego jest bardzo ważny przy zakupie samochodu i na szczęście jest też wiele opcji. W zależności od tego, gdzie mieszkasz i czego potrzebujesz od pojazdu, powinieneś dokładnie przemyśleć wybór napędu, ponieważ istnieją trzy rodzaje napędu . Jest napęd na przednie koła, napęd na tylne koła i napęd na wszystkie koła. Napęd na przednie koła jest obecnie dominującą formą napędu, ponieważ jest tańszy ze względów produkcyjnych, a zatem bardziej przystępny cenowo dla klienta.
Napęd na tylne koła znajduje się głównie w samochodach sportowych i wysokiej jakości. Jest droższy w produkcji i zakupie, ale ma dobre wyniki w obu obszarach. Trzeci rodzaj napędu to napęd na wszystkie koła. Można to znaleźć w pojazdach przeznaczonych do jazdy po śniegu, błocie i drogach gruntowych. Należą do nich pojazdy użytkowe, pojazdy rolnicze i odpowiadające im samochody osobowe lub SUV-y, pick-upy i inne pojazdy, takie jak kombi, crossovery i niektóre sedany. Każdy z tych rodzajów napędu ma swoje zalety i wady, ale ogólnie można powiedzieć, że wszystkie pojazdy z wyższymi silnikami są wyposażone w napęd na tylne lub na wszystkie koła, gdyż lepiej radzą sobie z dużymi prędkościami w zakrętach niż pojazd z Napęd na przednie koła. Ale co może się stać, jeśli jedziesz samochodem z napędem na przednie koła zbyt szybko na zakręcie?
Jakie są główne cechy różnych napędów?
Główną cechą w przypadku napędu na przednie koła jest to, że skrzynia biegów jest krótsza niż w przypadku napędu na tylne koła, ponieważ jest zamontowana poprzecznie. W rezultacie można zaoszczędzić pieniądze w produkcji , ponieważ można zrezygnować z mechanizmu różnicowego, a tym samym z wału Cardana. Ponadto tył pojazdu z napędem na przednie koła nie może „wyłamać się” na mokrych lub oblodzonych drogach , jeśli zbyt mocno kierujesz lub przyspieszasz.
Aż do lat 70. napęd na tylne koła był standardową formą napędu we wszystkich pojazdach. W przeciwieństwie do napędu na przednie koła, skrzynia biegów jest montowana wzdłużnie z silnikiem i przekazuje moc przenoszoną przez silnik na mechanizm różnicowy za pośrednictwem wału Cardana. To z kolei przekazuje moc na dwa tylne koła za pośrednictwem wałów napędowych. Dzięki korzystnym stosunkom przestrzeni i masy napęd na tylne koła sprawdził się w pojazdach z wyższymi silnikami, ponieważ można zagwarantować wygodniejszy i stabilniejszy styl jazdy.
Napęd na wszystkie koła to połączenie obu rodzajów napędu, silnik i skrzynia biegów są zwykle montowane wzdłużnie. Moc przekazywana do skrzyni biegów jest przekazywana przez wał Cardana do mechanizmu różnicowego, a tym samym do tylnych kół. Moc przenoszona jest również z przekładni na przednie koła za pośrednictwem skrzynki rozdzielczej. Napęd na wszystkie koła zapewnia maksymalną przyczepność i kontrolę w złych warunkach pogodowych, ale zużycie paliwa i utrata mocy są wyższe niż w przypadku pozostałych dwóch trybów jazdy.
Co może zrobić samochód z napędem na przednie koła, jeśli za bardzo przyspieszasz na zakręcie?
Przede wszystkim główną rolę odgrywają odpowiednie opony i odpowiednie warunki pogodowe. Ale powyżej pewnej prędkości czynniki te nie odgrywają już większej roli. A co się stanie, jeśli skręcisz zakręt z wyższą, ale stałą prędkością, a potem dodasz gazu? Zasadniczo pojazd zacznie „ podsterowność ”. O podsterowności mówi się, gdy pojazd zaczyna wyjeżdżać na zewnątrz. Wtedy ma się wrażenie, że pojazd jest wypychany na zewnątrz . Na przykład jedziesz w prawo o dużym promieniu ze stałą prędkością. Gdy tylko naciśniesz pedał przyspieszenia, ale utrzymasz kierownicę w tej samej pozycji, pojazd skręci w lewo. Więc to jest jak pojazdjeździ prosto . Im większy kąt skrętu, tym silniejszy jest ten efekt.
Dzieje się tak, ponieważ przy określonej prędkości i kącie skrętu kąt poślizgu przednich kół jest większy niż tylnych kół. Tak więc następuje zmiana obciążenia z osi przedniej na oś tylną. Ponieważ jest to sztywne i nie można nim sterować, pojazd jest wypychany na wprost, tj. wyjeżdża z zakrętu. Aby temu przeciwdziałać, masz dwie możliwości. W przypadku pierwszej opcji po prostu zdejmiesz nogę z pedału gazu , a pojazd wyzdrowieje. Jest to nie tylko łatwe, ponieważ wymaga niewielkiej inicjatywy, ale także jest bardzo skuteczne. Zmiana obciążenia kończy się, gdy przednie koła nie są już napędzane przez silnik. Zmniejsz drugą opcjękąt skrętu. Jednak często nie jest to konieczne na łuku i dlatego powinno być wykonywane tylko w wyjątkowych przypadkach.