zawartość
- Co to jest asystent zmiany pasa ruchu?
- Jak działa asystent zmiany pasa w samochodzie?
- Jakie systemy wspomagające kierowcę służą do zmiany pasa ruchu?
- Jakie są samochody z asystentem zmiany pasa?
- Wnioski: Jakie są zalety samochodów z asystentami zmiany pasa ruchu?
Co robi asystent zmiany pasa?
Czujniki i kamery stale monitorują obszar za i z boku samochodu. W ten sposób elektronika może wykryć przeszkody w martwym polu, które w innym przypadku jest trudne do zauważenia. Jeśli kolizja jest nieuchronna, system ostrzega przed zmianą pasa lub aktywnie interweniuje impulsami hamowania lub kierowania.
Jak działa asystent martwego pola?
Producenci samochodów oferują technologię wykrywania pojazdów na kolejnym pasie np. jako wyposażenie standardowe lub indywidualne, zwykle pod nazwami Blind Spot Warner lub Blind Spot Assist .
Ta prosta forma asystenta zmiany pasa ruchu wykorzystuje czujniki i kamery do rejestrowania przeszkód i zwraca na nie uwagę migającym symbolem światła w obszarze lusterek zewnętrznych. W zależności od technologii, sygnały ostrzegawcze, takie jak dźwięki alarmowe lub wibracje kierownicy, mogą być również wyzwalane, jeśli istnieje ryzyko kolizji i włączony jest kierunkowskaz.
Jak działa asystent zmiany pasa?
Aby móc rozpoznawać pojazdy w okolicy, asystenci zmiany pasa z większym zakresem funkcji współpracują również z czujnikami i kamerami. Wykorzystują czujniki ultradźwiękowe do monitorowania tylnego bliskiego zasięgu lub czujniki radarowe i laserowe . Są w stanie przejąć większy sektor, który może osiągnąć około 100 metrów.
Technologia rozpoznawania sensorycznego asystentów kierowcy jest wspierana przez kamery. W zależności od instalacji skanują ruch na sąsiednim pasie, za lub przed pojazdem. Zebrane dane są następnie przetwarzane przez jednostkę sterującą, która uruchamia mechanizm ostrzegania lub inne systemy.
Gdzie jest asystent zmiany pasa?
Kamera do wykrywania przeszkód w bocznym obszarze pojazdu montowana jest zwykle na lewym i prawym lusterku zewnętrznym lub na ich belkach. Istnieją również modele z kamerami zintegrowanymi w tylnych lub przednich fartuchach. Czujniki znajdują się w tylnym zderzaku i w zależności od konstrukcji mogą sięgać do tylnej części bocznej.
W każdym razie ogólny układ umożliwia wykrycie przeszkód obok i za samochodem. Jednak sposób, w jaki kamery i czujniki mogą mierzyć tam dane, zależy również od tego, jakiego rodzaju asystenta zmiany pasa jest używany i jakie funkcje pełni.
Jakie są systemy wspomagania kierowcy do zmiany pasa?
System ostrzegania o martwym polu jest dostępny jako asystent zmiany pasa bez interwencji kierownicy , często w połączeniu z asystentem parkowania, systemem ostrzegania o ruchu poprzecznym i systemem ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu. Aktywni asystenci zmiany pasa ruchu, systemy utrzymania pasa ruchu lub asystenci wyprzedzania nie tylko ostrzegają, ale mogą również interweniować autonomicznie.
Co to jest aktywny asystent zmiany pasa?
Dzięki obsłudze kamery i połączeniu z innymi elektronicznymi systemami sterowania technologia asystentów zmiany pasa ruchu i utrzymywania pasa ruchu może być wykorzystywana do autonomicznej jazdy . W zależności od modelu i roku produkcji dostępne są aktywne asystenty zmiany pasa ruchu na różnych etapach rozbudowy. Na przykład, aktywne systemy utrzymywania pasa ruchu mogą najpierw akustycznie wskazać, że pojazd przekracza pas środkowy lub twardy, zanim pojazd zostanie aktywnie utrzymywany na pasie ruchu za pomocą impulsów automatycznego kierowania.
Jeśli aktywny asystent zmiany pasa jest połączony w sieć z systemami adaptacyjnego dystansu i tempomatu, można go również rozszerzyć w asystenta wyprzedzania. Gdy tylko włączony jest kierunkowskaz, technologia kontroluje układ kierowniczy, silnik i siłę hamowania, aby niezależnie zmieniać pasy i wyprzedzać. Producenci oferują tę opcję, zwłaszcza w klasie luksusowej.
Kiedy asystenci zmiany pasa staną się obowiązkowi w samochodach?
Od 6 lipca 2022 r. instalacja systemu ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu będzie obowiązkowa dla nowo zatwierdzonych serii modeli w całej UE. System musi być skonfigurowany tak, aby automatycznie kontr-sterować, gdy tylko samochód grozi zjechaniem z drogi lub zjechaniem z nadjeżdżającego pasa. Od lipca 2024 będzie obowiązkowa dla wszystkich nowych samochodów w UE, w tym samochodów ze starszych serii.
Czy samochód można doposażyć w asystenta zmiany pasa ruchu?
W nowszych generacjach pojazdów posiadających łącze internetowe, komunikację car-to-car oraz sieciowanie z bazami danych producenta istnieje możliwość doposażenia auta w asystenta zmiany pasa ruchu . Wyposażenie, takie jak urządzenia nawigacyjne i asystenci pasa ruchu, można następnie aktywować bezprzewodowo, nawet w używanych samochodach.
Ponadto producenci oferują indywidualne funkcje lub kompletne pakiety asystentów kierowcy za wyższe koszty. Jeśli przynajmniej czujniki i komputery pokładowe są już zainstalowane, asystenta zmiany pasa można alternatywnie doposażyć i skalibrować w starszych modelach poprzez aktualizację oprogramowania w warsztacie.
Czy asystenta zmiany pasa można naprawić w przypadku problemów?
Problemy z asystentem zmiany pasa w aucie mogą wystąpić np. gdy czujniki są zabrudzone, nie ma oznaczeń pasa ruchu lub jest mokry. Fałszywe alarmy niekoniecznie oznaczają, że technologia wymaga naprawy. Każdy, kto przestrzega poniższych instrukcji konserwacji i zna słabe punkty systemu, będzie w stanie lepiej ocenić problemy w każdym przypadku:
- Deszcz i woda na drodze mogą ograniczać funkcjonalność asystentów zmiany pasa ruchu. Jeśli gęsty rozprysk otacza tył pojazdu przy dużych prędkościach na autostradzie, system może bez powodu ostrzegać o przeszkodach.
- Brakujące lub uszkodzone oznaczenia drogowe, na przykład na placach budowy, nie zawsze są niezawodnie wykrywane przez kamery pokładowe. W takim przypadku systemy automatycznego utrzymywania pasa ruchu nie mogą prawidłowo reagować, gdy samochód skręca z pasa.
- Brudne czujniki i obiektywy aparatu oślepiają systemy wspomagania. Dlatego ważne jest, aby natychmiast usunąć przynajmniej grubsze zabrudzenia i regularnie czyścić optykę kamery, na przykład środkiem do czyszczenia szkła.
- Jeśli nie ma powodu do alarmu lub nie ma ostrzeżeń, pomoc w konserwacji w warsztacie może pomóc. W tym celu czujniki można ponownie skalibrować. Może to być również konieczne po naprawach karoserii lub naprawie szyby przedniej.
Jakie samochody są dostępne z asystentem zmiany pasa?
Niezależnie od tego, czy jest to system informacji martwego pola (BLIS) w Volvo, czujnik martwego pola i asystent boczny w VW i Audi, czy też kompletny pakiet w BMW Driving Assistant – asystent zmiany pasa jest teraz standardem w wielu modelach lub jest dostępny jako opcja. Podczas gdy małe samochody często radzą sobie z podstawowymi funkcjami, technologia jest coraz bardziej nastawiona na autonomiczną jazdę od klasy średniej wzwyż.
Modele Mercedesa z asystentem zmiany pasa ruchu
Aktywny asystent zmiany pasa świętuje swoją premierę w Mercedesie Klasy E, a system ostrzegania o nagłym zjechaniu z pasa jest instalowany fabrycznie od Mercedesa Klasy A.
Już od 2007 roku modele Mercedesa są opcjonalnie dostępne z asystentem martwego punktu. W 2010 roku Szwabii po raz pierwszy zaoferowali aktywnego asystenta martwego pola i aktywny system ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu z interwencją hamulców, na przykład dla Mercedesa Klasy C lub Mercedes-Benz Klasy S. W 2016 roku w Mercedesie Klasy E swoją premierę świętował aktywny asystent zmiany pasa , natomiast w 2022 roku od Mercedesa Klasy A wprowadzono fabrycznie system ostrzegania o awaryjnym zjechaniu z pasa ruchu . Systemy te są dostępne w Mercedesie z bieżących lat budowy:
- Aktywny asystent utrzymania pasa ruchu: Standardowy system we wszystkich nowoczesnych Mercedesach ostrzega o przekroczeniu linii przerywanej lub ciągłej za pomocą wibracji kierownicy. Jeśli istnieje ryzyko kolizji, Active Lane Keeping Assist może również hamować automatycznie.
- Asystent martwego punktu: dostępny jako opcja dla Klasy A i standardowo dla Mercedesa Klasy C z pakietem Advantage. Asystent ostrzega przed przeszkodami w martwym polu za pomocą podświetlanego symbolu w lusterkach zewnętrznych i akustycznie. W nowszych Mercedesach system jest nadal aktywny trzy minuty po wyłączeniu silnika. Może również ostrzegać o zbliżaniu się do przeszkód obok lub za pojazdem podczas wysiadania z pojazdu.
- Pakiet pasa ruchu: W tym pakiecie Mercedes łączy aktywnego asystenta utrzymywania pasa ruchu i asystenta martwego pola z ostrzeżeniem o wysiadaniu.
- Pakiet wspomagania jazdy: ten kompletny pakiet łączy w sobie aktywnego asystenta zmiany pasa ruchu, asystenta hamowania, asystenta niewidocznego kierowania, ostrzegania o martwym polu, asystenta odległości i funkcje asystenta hamowania awaryjnego Pre-Safe Plus.
Mini modele z asystentem zmiany pasa ruchu
Mini wykorzystuje technologię macierzystej marki BMW i instaluje różne systemy dla bezpieczniejszych zmian pasów ruchu.
Mini wykorzystuje technologię macierzystej marki BMW i instaluje różne systemy dla bezpieczniejszych zmian pasów ruchu. Są one dostępne jako część opcjonalnego asystenta jazdy we wszystkich seriach modelowych, od Mini One i Mini Countryman po samochód elektryczny Mini Cooper SE . Oprócz miejskiego asystenta hamowania awaryjnego z ostrzeganiem o pieszych i kolizjach, pakiet obejmuje ostrzeżenie o zjechaniu z pasa ruchu, które jest aktywowane przez sygnały świetlne i wibracje kierownicy.
Modele Opla z asystentem zmiany pasa ruchu
Funkcje bezpieczeństwa monitorowania martwego pola są standardem w nowszych modelach firmy Rüsselsheim. Obejmuje to również asystenta utrzymania pasa ruchu z podstawowymi funkcjami, który działa w zakresie prędkości od 60 do 180 km/h.
Począwszy od modeli podstawowych serii Opel Corsa F, funkcje bezpieczeństwa monitorowania martwego pola są standardowo dostępne w nowszych modelach firmy Rüsselsheim. Obejmuje to również asystenta utrzymania pasa ruchu z podstawowymi funkcjami , który działa w zakresie prędkości od 60 do 180 km/h. System ostrzega kierowcę przed opuszczeniem pasa za pomocą symbolu na wyświetlaczu kierowcy i podejmuje aktywne środki zaradcze w przypadku ryzyka kolizji. Opel stosuje te technologie w popularnych seriach:
- Opel Insignia : Jeśli potrzebujesz dodatkowych funkcji w Oplu Insignia oprócz systemu ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu, otrzymasz więcej opcji, począwszy od linii wyposażenia Elegance. Ponieważ wtedy na pokładzie znajduje się ostrzeżenie o martwym polu, które jest zintegrowane z asystentem zmiany pasa w pakiecie Park & Go.
- Opel Zafira : W Oplu Zafirze wyprodukowanym do 2018 roku w wyższych liniach wyposażenia, takich jak innowacje lub 120 lat, opcjonalnie dostępne jest ostrzeżenie o martwym polu i asystent pasa ruchu.
- Opel Zafira Life : Nowy Opel Zafira Life jest standardowo wyposażony w asystenta utrzymania pasa ruchu. System ostrzegania o martwym polu jest zawarty w pakiecie komfortowym Premium i pakiecie innowacyjnym.
Modele Mazdy z asystentem zmiany pasa ruchu
Mazda instaluje system bezpieczeństwa i-ActiveSense jako standard w swoich nowszych generacjach pojazdów, który obejmuje asystenta utrzymywania i zmiany pasa ruchu (LAS i BSM).
Mazda instaluje system bezpieczeństwa i-ActiveSense jako standard w swoich nowszych generacjach pojazdów , który obejmuje asystenta utrzymania i zmiany pasa ruchu (LAS i BSM). Obie technologie są instalowane fabrycznie w Mazdzie2 (łączne zużycie energii: 4,7-4,4 kWh/100 km; emisja CO2 106-101 g/km²) i Mazda3 , a także w modelach SUV-ów serii CX-3 / CX-5 lub samochody elektryczne Mazda. Te systemy są dostępne w Mazdzie 2022:
- LAS: Aktywny system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu ze wspomaganiem kierowania, który emituje ostrzeżenie dźwiękowe i podświetlany symbol w lusterkach zewnętrznych, gdy opuszczasz swój pas.
- LDWS: Oparte na kamerze ostrzeżenie o zjechaniu z pasa ruchu bez interwencji kierownicy jest aktywowane od 65 km/h i ostrzega kierowcę sygnałami wizualnymi i dźwiękowymi przed opuszczeniem pasa.
- BSM: Asystent zmiany pasa ruchu Plus, który współpracuje z czujnikami radarowymi, działa jako asystent martwego pola z symbolem LED w lusterkach zewnętrznych, ostrzegając o przeszkodach na sąsiednim pasie. Jeśli włączony jest kierunkowskaz, system ostrzega kierowcę alarmem dźwiękowym przed zmianą pasa.
Modele BMW z asystentem zmiany pasa ruchu
Pomocnicy, tacy jak Driving Assistant i Driving Assistant Professional, są dostępni dla modeli podstawowych, a także sedanów BMW G20 i G21 Touring serii 3, BMW serii 5 oraz SUV-ów serii X.
W ostatnich latach budownictwa Bayern udostępnia technologię umożliwiającą bezpieczną zmianę pasa w ramach opcji Driving Assistant lub jako część wyposażenia kombinowanego, takiego jak pakiet innowacji. Istnieją różnice w zakresie funkcji systemów, które w zależności od technologii mogą ostrzegać lub aktywnie interweniować podczas kierowania. Na przykład następujący pomocnicy są dostępni dla modeli podstawowych, a także sedanów BMW G20 i G21 Touring serii 3 , BMW serii 5 lub SUV-ów serii X :
- Driving Assistant: obejmuje pasywnych asystentów zmiany pasa w ramach radarowego i opartego na kamerze ostrzegania o zjechaniu z pasa ruchu oraz ostrzegania o zmianie pasa z asystentem martwego pola.
- Driving Assistant Professional: obejmuje aktywne ostrzeganie o zjechaniu z pasa ruchu z aktywną ochroną przed kolizją boczną z interwencją układu kierowniczego w zakresie prędkości od 30 do 210 km/h. Dostępny jest również asystent kierowania i pasa ruchu z aktywną interwencją w kierowanie, aby utrzymać pojazd na pasie ruchu.
Modele Skody z asystentem zmiany pasa ruchu
System ostrzegania o zjechaniu z pasa ruchu Lane Assist jest standardem w Skodzie Fabia i Skoda Fabia Combi 2022.
Czeska filia Volkswagena korzysta z technologii Lane Assist z Wolfsburga , z której korzystają również siostrzane marki VW, Audi i Seat. System pasywnego ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu jest standardem w większej serii Skody. Ale są też aktywni asystenci zmiany pasa, którzy są dostępni jako opcja dla wyższych linii wyposażenia.
Co Skoda wbudowuje fabrycznie w wybrane serie lub opcjonalnie w celu zwiększenia bezpieczeństwa podczas zmiany pasa, pokazuje spojrzenie na popularne modele w nowych samochodach Skoda 2022:
- Skoda Fabia : ostrzeżenie o zjechaniu z pasa ruchu jest standardem w Skodzie Fabia i Skodzie Fabia Combi 2022.
- Skoda Superb i Skoda Octavia : Pakiet Travel Assist z Lane Assist Plus jest dostępny jako opcja dla duetu Skoda 2022 ze średniej półki, począwszy od wyposażenia Ambition. Adaptacyjny system ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu wysyła aktywne impulsy do kierowania, aby Skoda wróciła na tor.
Modele VW z asystentem zmiany pasa
Asystent zmiany pasa będzie dostępny dla poszczególnych serii VW w 2022 roku, np. asystent pasa ruchu, asystent zmiany pasa ruchu, czujnik martwego pola, asystent pasa ruchu i asystent boczny.
Asystent zmiany pasa ruchu Lane Assist jest również używany w VW. Ale firma z Wolfsburga oferuje kilka dodatkowych etapów rozbudowy, zwłaszcza w przypadku większych modeli. Oto wybór poszczególnych serii modeli dla VW z asystentem zmiany pasa ruchu 2022:
- Czujnik martwego pola: asystent martwego pola z funkcją ostrzegania jako opcja dla modeli takich jak VW Polo , VW Golf , VW T-Cross lub VW Sharan .
- Lane Assist: Aktywne ostrzeżenie o zjechaniu z pasa ruchu dla wszystkich serii jako opcja.
- Side Assist: Ostrzeżenie o martwym polu z podświetlanym symbolem w lusterkach zewnętrznych, ostrzegającym przed pojazdami na sąsiednim pasie. W przypadku niebezpieczeństwa symbol miga, ostrzegając o kolizji. Dostępny jako opcja w takich gamach jak VW Touran , VW Tiguan , VW Touareg i VW Arteon .
Modele Renault z asystentem zmiany pasa ruchu
W świeżo zaktualizowanych modelach lub nowych seriach Francuzi standardowo budują system ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu.
Dostępna przez Renault technologia wspomagania pasa ruchu zależy od serii modelowej i roku produkcji. W świeżo zaktualizowanych modelach lub nowych seriach Francuzi standardowo budują system ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu. Na przykład w odnowionym w 2019 roku Renault Clio , które już na tym korzysta w roku modelowym 2022 w podstawowym wariancie Equilibre. Z kolei Renault Megane 2022 i Renault Megane Grandtour oferują technologię bezpieczeństwa tylko w wyższych wersjach wyposażenia Intens. Ponadto, jako opcje dla Renault Megane lub Renault Kadjar , dostępne są ostrzeganie o opuszczeniu pasa ruchu i ostrzeganie o martwym polu.
Wniosek: Jakie korzyści oferują samochody z asystentami zmiany pasa?
Czujniki i kamery monitorują przestrzeń za i z boku samochodu, ostrzegając o zagrożeniach w martwym polu. Technologia ta pomaga rozpoznać zbliżające się pojazdy na sąsiednim pasie, a także pieszych lub rowerzystów wcześniej i dzięki temu uniknąć kolizji. O 26% mniej wypadków przy zmianie pasa odnotowano w badaniach amerykańskich z 2008 r., w których zaobserwowano samochody z asystentami zmiany pasa podczas testów (źródło: Insurance Institute for Highway Safety, Crash Avoidance Potentials of Five Vehicle Technologies, IIHS 2008).
Od tego czasu technologia rozwinęła się i istnieją aktywni asystenci zmiany pasa ruchu z interwencją układu kierowniczego lub wspomaganiem hamulców, którzy wykazują swoje zalety zwłaszcza przy wyższych prędkościach. Jeśli często jeździsz autostradą i chcesz odciążyć się dzięki systemom do jazdy półautonomicznej, zdecydowanie warto zainwestować w technologię zmiany pasa ruchu z aktywnymi funkcjami.
W wyższej klasie średniej i wyższej zalecany jest również asystent zmiany pasa z funkcją wyprzedzania dla często kierowców. Który może być nawet wprowadzony do samochodu bezprzewodowo jako asystent zmiany pasa do modernizacji w nowszych używanych samochodach.
Systemy wspomagania kierowcy wspierają i zwiększają bezpieczeństwo, ale nie zastępują własnej uwagi. Patrzenie w lustro i przez ramię przed zmianą pasa musi zatem nadal być częścią rutyny. Ponadto zawsze należy mieć świadomość, gdzie są granice technologii. Gęste fontanny wody za pojazdami na mokrych autostradach lub brakujące oznaczenia, na przykład na terenach robót drogowych, mogą utrudniać pracę asystenta zmiany pasa. Ponadto błoto pośniegowe lub uporczywy brud mogą wywołać fałszywe alarmy.
Jeśli chcesz uniknąć częstych problemów z asystentem zmiany pasa w samochodzie, powinieneś również zadbać w pierwszej kolejności o konserwację technologii. Nie tylko czujniki i kamery muszą być utrzymywane w czystości. Po naprawie karoserii lub po wymianie przedniej szyby trzeba też pamiętać o ponownej kalibracji układu.