Nowoczesne samochody są napędzane przez wydajne skomputeryzowane systemy, które stale monitorują osiągi pojazdu. W przypadku wykrycia usterki na desce rozdzielczej zaświeci się kontrolka Check Engine (CEL), aby powiadomić kierowcę o wykryciu problemu. Niestety sama kontrolka nie mówi kierowcy w czym jest problem – może to być cokolwiek od luźnego korka na zbiorniku gazu do problemu z katalizatorem. Na szczęście, gdy kontrolka check engine zaświeci się, jednostka sterująca silnika (ECU) zarejestruje jeden lub więcej kodów, które mogą pomóc mechanikom znaleźć źródło problemu.
Kontrolka check engine nie zawsze oznacza duży problem lub kosztowną naprawę. Jednak w zależności od problemu, jazda samochodem z włączonymi światłami może oznaczać dalsze uszkodzenie silnika. Zawsze najlepiej jest jak najszybciej sprawdzić pojazd.
Luźny lub brakujący korek gazowy
Jeśli korek wlewu paliwa pojazdu jest poluzowany lub go brakuje, komputer pojazdu może zarejestrować to jako problem z układem wydechowym. Benzyna w zbiorniku może odparować i zmniejszyć przebieg pojazdu. Ten problem jest zwykle bardzo łatwy do naprawienia. Jeśli korek jest poluzowany, kontrolka check engine powinna zgasnąć dzień lub dwa po dokręceniu. Wymiana nasadki jest również bardzo tania; Niektóre warsztaty samochodowe dostarczą nawet nowy za darmo.
Problemy z elektronicznym układem wtrysku paliwa
Silniki składają się z wielu systemów, które współpracują ze sobą, aby zapewnić doskonałą wydajność w normalnych warunkach. Zdecydowana większość nowoczesnych samochodów jest napędzana przez system elektronicznego wtrysku paliwa (EFI), który wykorzystuje szereg zaworów i czujników, aby zapewnić odpowiednią ilość powietrza i paliwa kierowaną do komór tłoka, aby stworzyć odpowiednią mieszankę spalania. Czujnik przepływu masowego i czujnik tlenu (O2) są kluczowymi elementami tego układu, a awaria każdego z nich może spowodować zapalenie się lampki. Problemy w EFI mogą dotyczyć innych systemów, w tym katalizatora, dlatego ważne jest, aby je natychmiast naprawić.
Zużyte świece zapłonowe
Czas zapłonu jest również sterowany elektronicznie. Jeśli świece zapłonowe są zużyte lub nie świecą, mogą powodować szarpanie samochodu podczas przyspieszania. Złe lub zerwane przewody mogą również powodować przerwy w zapłonie. Zarówno świece, jak i przewody są stosunkowo łatwe do wymiany i mogą poprawić osiągi samochodu.
wyciek próżni
Innym zdarzeniem, które często jest odpowiedzialne za zapalenie się kontrolki check engine, jest wyciek podciśnienia. Przewód elastyczny lub kolanko może być poluzowany lub pęknięty, zaburzając stosunek powietrza do paliwa w silniku. Pomocna może być kontrola wizualna, ale w niektórych przypadkach wyciek próżni może być bardzo trudny do zlokalizowania. Niektóre warsztaty oferują test dymu, w którym układ wlotu powietrza i węże są wypełniane dymem, a następnie dokładnie monitorowane, aby zobaczyć, gdzie ucieka. Wycieki podciśnienia, które mogą wywołać światło, obejmują lepki zawór recyrkulacji spalin (EGR) lub, co gorsza, przepaloną uszczelkę głowicy.
Problemy z katalizatorami
Katalizator jest częścią układu wydechowego i zamienia gazy powstałe podczas spalania w silniku na mniej szkodliwe spaliny. W regularnie serwisowanych samochodach ta część rzadko zawodzi. Jeśli jednak inne części, takie jak czujniki O2 lub świece zapłonowe ulegną awarii i nie zostaną wymienione, mogą uszkodzić katalizator. To bardzo kosztowna naprawa, ale samochód nie może bez niej jeździć.
diagnoza problemu
Istnieje wiele możliwych przyczyn zapalenia się lampki kontrolnej silnika, więc użycie czytnika do odczytania kodów diagnostyki pokładowej (OBD) może być pomocne, jeśli problem nie jest od razu oczywisty. Nawet jeśli lampka świeci tylko na chwilę, kod jest przechowywany w ECU do późniejszego przywołania. W większości samochodów mechanik, a nawet właściciel samochodu, łatwo jest podłączyć czytnik kodów do odpowiedniego portu i uzyskać te informacje. Kod można następnie wykorzystać do zdiagnozowania problemu.