Automatyczna skrzynia biegów staje się coraz bardziej popularna. Wynika to również z faktu, że ulepszenia techniczne zmniejszyły oznaki zużycia. Wiele osób lubi automatyczną zmianę biegów, ponieważ denerwująca zmiana biegów podczas jazdy nie jest już konieczna. Niemniej jednak niektóre biegi są wymagane, a w niektórych przypadkach konieczna jest również ręczna zmiana przełożeń. Nawet automatyczna zmiana biegów nie obejdzie się bez biegów. W przypadku automatycznych skrzyń biegów na arenie międzynarodowej utrwaliły się cztery oznaczenia kół zębatych. Tylko w rzadkich przypadkach odbiegają.
Oto jak znaleźć automatyczną zmianę biegów:
- P-do parkowania
- R- „wsteczny” dla biegu wstecznego;
- N- „neutralny” na biegu jałowym
- D- „drive” do pracy ciągłej (jazda do przodu z automatycznym przełączaniem biegów)
Do czego potrzebujesz pozycji „N”?
W samochodach z manualną skrzynią biegów nazywa się to wysprzęglaniem. To omija sprzęgło i umożliwia pracę silnika bez przykładania siły do kół, a hamowanie silnikiem jest również omijane.
Pozycja N w automatycznej skrzyni biegów jest odpowiednia np. do pchania auta. Jeśli nadepniesz na gaz, silnik wyje bez ruchu pojazdu.
Co oznacza „M”?
Nie każdy samochód z automatyczną skrzynią biegów ma tryb M. Tylko nowe skrzynie biegów mają ręczną klapę wywrotu (Tiptronic).
W trybie M przerzutka jest zablokowana. Na przykład może to wyglądać tak: Kierowca włącza normalny bieg D, a następnie przełącza się w tryb M, dzięki czemu określany jest aktualnie włączony bieg. Umożliwia to np. bardzo czuły start na 3. biegu, co może być bardzo pomocne np. na śniegu.
W przypadku ręcznej zmiany biegów bez trybu M, biegi są ograniczone tylko w górę, tzn. przy przejściu na 3. bieg, biegi 1 i 2 są również zmieniane automatycznie. W trybie M bieg jest ograniczony w górę iw dół, bieg jest praktycznie stały.