Skróty i oznaczenia różnych systemów i typów producentów pojazdów są często mylące. Zwłaszcza, gdy różni producenci stosują różne terminy dla tego samego systemu. Na przykład ten sam typ napędu określany jest przez niemieckich producentów jako 4MOTION, Quattro, 4MATIC i xDrive. Nic dziwnego, że te terminy powodują zamieszanie wśród konsumentów. Ale co właściwie oznaczają xDrive i sDrive w BMW?
Co oznacza xDrive w BMW?
W BMW xDrive to oznaczenie własnego napędu na cztery koła w samochodach osobowych. W przypadku napędu na wszystkie koła wszystkie cztery koła pojazdu są napędzane w zasadzie jednocześnie. Pakiet jest oferowany zarówno dla pojazdów z napędem na przednie, jak i tylne koła dla prawie wszystkich modeli producenta.
xDrive to stały napęd na wszystkie kołaktóry działa w większości modeli producenta z rozkładem momentu obrotowego 40 procent na oś przednią i 60 procent na oś tylną. Bardziej dominujący rozkład na tylną oś daje kierowcy poczucie w normalnych warunkach jazdy, że nadal jeździ klasycznym BMW z napędem na tylne koła. Jednak xDrive oferuje zalety pojazdu z napędem na wszystkie koła, które obejmują bardziej stabilną i komfortową jazdę, a także lepsze trzymanie się drogi w złych warunkach.
Co oznacza sDrive w BMW?
sDrive to nazwa układu napędowego, który BMW instaluje w niektórych modelach swoich pojazdów. Jednak w przeciwieństwie do xDrive nie jest to stały napęd na wszystkie koła, ale raczej „ tymczasowy ” napęd na wszystkie koła, ponieważ zawsze napędzana jest tylko jedna oś i nigdy obie osie jednocześnie. Zachowanie jezdne pojazdu z sDrive jest wyjątkowe ze względu na wymienną formę napędu, ponieważ wielu kierowców ma wrażenie, że samochód jest „ciągnięty” do przodu w pojeździe z napędem na przednie koła. Ale w przypadku klasycznego samochodu z napędem na tylne koła wydaje się, że jest on „pchany” do przodu. Która oś jest używana jako napęd jest określana przez tak zwany „system wektorowania momentu obrotowego” w języku niemieckim ”System dystrybucji momentu obrotowego ” zdecydował. W zależności od obciążenia aktualnie napędzanej osi system decyduje, czy kontynuować napędzanie osi, czy przenieść moment obrotowy na drugą oś. Zwykle w samochodach z rozdziałem momentu obrotowego moment obrotowy jest rozdzielany tylko na dwa koła na jednej osi, dlatego sDrive jest wyjątkowy.
Jak działa napęd na przód, tył i na wszystkie koła?
W pojeździe z napędem na tylne koła silnik jest montowany wzdłużnie, a skrzynia biegów jest montowana w tym samym kierunku, bezpośrednio za silnikiem. Po nim następuje wał kardana do przenoszenia mocy. To solidny „pręt”, który obraca się wokół własnej osi w momencie przekazania mocy z gearboxa. Ta moc jest następnie przekazywana z wału kardana do mechanizmu różnicowego. W mechanizmie różnicowym moc przekazywana jest z kolei na dwa tylne koła za pośrednictwem dwóch wałów napędowych .
W pojazdach z napędem na przednie koła silnik montowany jest poprzecznie , a skrzynia biegów również poprzecznie i, w zależności od producenta, po lewej lub prawej stronie silnika. Sposób działania jest znacznie prostszy, ponieważ nie ma wału kardana i mechanizmu różnicowego. Moc przekazywana jest bezpośrednio z silnika do skrzyni biegów i wreszcie na dwa przednie koła za pośrednictwem wałów napędowych .
Te dwa rodzaje napędu łączą się w napędzie na wszystkie koła. W zasadzie większość pojazdów z napędem na wszystkie koła ma napęd na tylne koła . Dodatkowe przeniesienie mocy na przednie koła odbywa się za pośrednictwem tak zwanej skrzyni rozdzielczej. Znajduje się na skrzyni biegów, w której wał Cardana łączyłby się z napędem na tylne koła. Ze skrzyni rozdzielczej jeden wał Cardana trafia do tyłu, a jeden do przodu do mechanizmu różnicowego. To z kolei przenosi moc na dwa przednie koła za pośrednictwem dwóch wałów napędowych.
Samochody z napędem na przednie koła są na ogół bardziej ekonomiczne i łatwiejsze do kontrolowania, zwłaszcza dla początkujących kierowców. Samochody z napędem na tylne koła często zapewniają kierowcy sportowy charakter, ponieważ mają większą kontrolę nad pokonywaniem zakrętów. Jeśli chcesz jeździć w najtrudniejszych warunkach, tj. po śniegu, lodzie i luźnych drogach, powinieneś skorzystać z pojazdu z napędem na wszystkie koła.
sDrive czy xDrive – co jest bardziej opłacalne?
Generalnie tych dwóch typów napędu nie można ze sobą porównywać, ponieważ zależy to od zamierzonego obszaru zastosowania. xDrive zapewnia większy komfort i jest przeznaczony przede wszystkim dla kierowców, którym zależy na zaletach pojazdu z napędem na wszystkie koła, ale jednocześnie na poczuciu napędu na tylne koła. Jednak sDrive może być przydatny, gdy wydajność jest problemem, a samochód ma być bardziej pojazdem użytkowym lub codziennym.