Silniki TSI to wariant silnika spalinowego Volkswagen AG. Oznaczenie TSI oznacza „Twincharged Stratified Injection” i „Turbocharged Stratified Injection”. W tłumaczeniu oznacza to dwustopniowe/turbodoładowane uwarstwione doładowanie silnika. Silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem jest wyposażony w turbosprężarkę lub dwie różne ładowarki. Odmienne znaczenie oznaczenia wynika z następujących postępów technicznych:
Twincharged Stratified Injection – pierwszy stopień silnika TSI
Ogólnym celem przy opracowywaniu silników TSI jest zmniejszenie wartości zużycia i poprawa wydajności. Osiąga się to poprzez zmniejszenie przemieszczenia i związaną z tym redukcję strat tarcia. Zmniejszone straty wymiany gazowej w zakresie częściowego obciążenia również w znacznym stopniu przyczyniają się do osiągnięcia celu podstawowego.
Ponieważ czystemu zmniejszeniu pojemności skokowej towarzyszyłaby utrata osiągów, strata ta jest połączona z doładowaniem silnika. Oprócz zastosowanej turbosprężarki spalin zastosowano również mechaniczną sprężarkę, aby zrekompensować słabość rozruchu (turbo lag) turbosprężarki spalin i dostarczyć do silnika wystarczającą ilość powietrza nawet przy niskich prędkościach.
Mechaniczna sprężarka to sprężarka z napędem pasowym. Jest to szczególnie ważne przy niskich prędkościach. Dodatkowa turbosprężarka spalin ze sterowaniem zaworem wastegate włącza się, gdy wymagane są wyższe osiągi lub wyższe prędkości. W tym zakresie prędkości sprężarka i turbosprężarka spalin są wtedy aktywne i połączone szeregowo.
W zakresie wysokich obrotów silnika do doładowania silnika wykorzystywana jest tylko turbosprężarka spalin ze względu na wystarczającą ilość energii w wypływających spalinach. W tym przypadku sprężarka jest odsprzęgana od strony napędowej silnika za pomocą sprzęgła magnetycznego. Technologia ta jest opisana w oznaczeniu modelu silnika oznaczeniem „Twincharged”.
W 2005 roku VW opracował silnik o pojemności 1,4 litra, który reprezentuje pierwszą serię generacji TSI i charakteryzuje wariant „Twincharged”.
Turbocharged Stratified Injection – Dzisiejszy wariant silnika TSI
Od 2008 roku VW używa terminu TSI również w odniesieniu do silników z czysto turbodoładowaniem. Oznacza to, że jest to tylko nazwa marki, a nie ogólna identyfikacja stojącej za nią technologii. Ze względu na dalszy wzrost osiągów silnika zrezygnowano ze stosowania kompresora. Przede wszystkim przyniosło to tę korzyść, że silnik nie był już pozbawiony mocy z powodu brakującej sprężarki. Jednocześnie udało się osiągnąć zmniejszenie całkowitej masy pojazdu i objętości konstrukcji.
TSI – Technologia w rozwoju
Technologia silników TSI jest w Volkswagenie stale rozwijana. W ostatnim czasie silnik został rozbudowany o dezaktywację cylindrów, co ma na celu dalsze zmniejszenie wartości emisji silnika w zakresie obciążenia częściowego.
Litrowa moc silników TSI wynosi do 122 KM. To jasno pokazało, że wzrost osiągów silnika można osiągnąć pomimo zmniejszenia pojemności skokowej. Stanowi to ważny element budulcowy dla zmniejszenia zużycia i globalnych wartości emisji.