Istnieją zasadniczo dwa systemy operacyjne dla systemów klimatyzacji: ręczne i automatyczne systemy klimatyzacji. W ręcznych systemach klimatyzacji temperaturę i prędkość dmuchawy reguluje się zwykle za pomocą pokręteł. Jeśli masz przycisk AUTO na klimatyzacji, jest o wiele łatwiej:
Przycisk AUTO na klimatyzatorze oznacza automatyczną kontrolę dystrybucji powietrza! W przypadku automatycznej klimatyzacji żądaną temperaturę zwykle ustawia się cyfrowo. Jeśli funkcja AUTO jest aktywna, klimatyzacja automatyczna reguluje wymaganą prędkość wentylatora i mieszankę powietrza tak, aby utrzymywana była stała temperatura.
Na przykład, jeśli jest bardzo gorąco i jedziesz przez długi tunel, automatyczna klimatyzacja automatycznie wyłączy wentylator , aby nie zrobiło się zbyt zimno. Nowoczesna klimatyzacja automatyczna reguluje również w zależności od pozycji słońca : jeśli na przykład słońce świeci od strony kierowcy, więcej chłodnego powietrza jest automatycznie rozprowadzane na stronę kierowcy niż na siedzącego w cieniu pasażera z przodu i w przeciwnym razie zamarzłoby. Zawsze zalecamy kupowanie automatycznej klimatyzacji zamiast ręcznej – ponieważ jest to o wiele wygodniejsze na dłuższą metę. W przypadku klimatyzacji ręcznej musisz stale regulować temperaturę i wentylator ręcznie. Dlatego oczywiście zalecamy jazdę zawsze w trybie AUTO.Jeśli sam regulujesz poziom dmuchawy, AUTO dezaktywuje się.
Przycisk AC w aucie znajduje się przy ustawieniach klimatyzacji i załącza sprężarkę klimatyzacji, czyli klimatyzację . AC , często także A/C , oznacza po prostu „ klimatyzację ” . Zamiast liter AC ten klucz często pokazuje po prostu płatek śniegu .
Należy tutaj dokonać podstawowego rozróżnienia: w przypadku prostego systemu klimatyzacji przycisk AC aktywuje sprężarkę, czyli samą funkcję chłodzenia. Przy automatycznej klimatyzacji , gdzie ustawiasz cyfrowo temperaturę, możesz ustawić 18 stopni latem, ale tak naprawdę chłodzi się tylko wtedy, gdy klimatyzacja jest aktywna, czyli pracuje sprężarka chłodzenia. W większości pojazdów klimatyzacja pobiera bardzo mało mocy silnika. Niemniej jednak możesz oszczędzić paliwo przyciskiem AC – jeśli nie bardzo. Podczas postoju zwykle słychać z zewnątrz pracującą sprężarkę chłodzącą.
Zimą nie trzeba wyłączać klimatyzacji w większości aut, szczególnie tych z klimatyzacją automatyczną, ponieważ kompresory chłodzenia i tak zwykle wyłączają się, gdy temperatura na zewnątrz spada poniżej 4 stopni. Wiosną i gdy temperatura wynosi około 10-20 stopni często warto włączyć klimatyzację, nawet jeśli chcemy 22 stopnie w środku: suche powietrze usuwa wilgoć z wnętrza, co oznacza, że np. szyby nie zaparowują aż tak bardzo .