Napęd na wszystkie koła (AWD) to system, w którym silnik przez cały czas przekazuje moc na wszystkie cztery koła, co ma zalety w zakresie przyczepności i niskich temperatur.
Co to jest napęd na wszystkie koła i jak to działa?
Napęd na wszystkie koła (AWD) odnosi się do systemu, w którym silnik samochodu wysyła moc do poruszania wszystkimi czterema kołami. AWD, jak sama nazwa wskazuje, przekazuje moc na każde koło, aby zapewnić lepszą jazdę pojazdu niż pojazd z napędem na przednie lub tylne koła na śliskich, pokrytych lodem drogach.
W rzeczywistości istnieją dwa rodzaje systemów AWD. Jeden system, zwany „pełnym napędem AWD”, polega na tym, że samochód napędza wszystkie cztery koła jednocześnie. Drugi system ma możliwość dostarczania mocy do wszystkich opon, ale robi to tylko wtedy, gdy jest to wymagane. Przez większość czasu działa w trybie napędu na dwa koła. To jest powód, dla którego ten ostatni system nazywa się „AWD w niepełnym wymiarze godzin”.
Zarówno systemy AWD w pełnym, jak i niepełnym wymiarze godzin zwykle działają bez wskazówek kierowcy. Wszystkie cztery koła, zamiast dwóch, otrzymują moment obrotowy przez zestaw osi i obracają się jednocześnie z różnymi prędkościami. Pojazdy z napędem na cztery koła są uwielbiane szczególnie przez osoby mieszkające w obszarach, w których pogoda zwykle bywa śnieżna i deszczowa. Ponieważ system AWD zapewnia dodatkową przyczepność na śliskich drogach, jest bezpieczniejszy i zapewnia kierowcom większą pewność prowadzenia. Przyspieszenie może być również łatwiejsze, ponieważ trakcja jest przenoszona równomiernie na wszystkie cztery opony, przy mniejszym poślizgu. Ponieważ Twój samochód może jeździć stabilnie, rzadko czujesz się zdenerwowany z powodu nagłego poślizgu. Ponadto jego doskonała kontrola trakcji sprawia, że jest popularny w pojazdach o wysokich osiągach.
Różnice między AWD a 4WD
AWD i 4WD (napęd na cztery koła) są często używane zamiennie w świecie motoryzacyjnym, ale te dwa terminy reprezentują dwa różne układy napędowe. Napęd 4WD jest zwykle odpowiedni do jazdy w terenie, ponieważ zapewnia wszechstronność w pokonywaniu każdego rodzaju terenu. Z drugiej strony AWD sprawdza się dobrze w różnych sytuacjach drogowych, z wyjątkiem warunków terenowych. Aby lepiej zrozumieć różnice między AWD i 4WD, opisaliśmy, w jaki sposób każdy z nich może Ci przynieść korzyści, ich indywidualne wady i mało znane fakty na temat obu.
AWD vs. 4WD w różnych warunkach jazdy
Ponieważ napęd AWD i 4WD wysyłają moc na wszystkie cztery zakręty, oba układy napędowe mają przewagę w sytuacjach śnieżnych lub deszczowych, zwłaszcza gdy masz skłonność do utraty przyczepności. Dlatego warto zainwestować w którykolwiek z tych systemów, jeśli mieszkasz w obszarach, gdzie droga jest często pokryta lodem lub jest śliska od deszczu. Jednak w chłodniejszych warunkach pogodowych, na przykład w regionach zalegających cały czas śnieg, system AWD ma większą przewagę niż inne. Obecnie większość systemów AWD pozwala kierowcy wybrać tryb „śnieg” lub „niska przyczepność” w zależności od sytuacji na drodze, ale nawet jego automatyczny system może w razie potrzeby podjąć szybsze działanie niż Ty. Jeśli jesteś entuzjastą jazdy terenowej, 4WD może być lepszą opcją. Napęd na 4 koła doskonale sprawdza się w warunkach terenowych, takich jak podróżowanie po głębokiej wodzie lub wspinanie się po stromych wzgórzach.
Plusy i minusy AWD i 4WD
Największą zaletą systemu AWD jest to, że nie trzeba ręcznie przełączać trybów. W systemach AWD wszystkie cztery koła obracają się cały czas, a gdy nastąpi nagła utrata przyczepności, natychmiast przekazuje moc tam, gdzie jest potrzebna. Napęd na wszystkie koła jest stosowany w szerokiej gamie pojazdów, od małych sedanów po SUV-y wszystkich rozmiarów, zapewniając mnóstwo opcji. AWD działa płynnie w różnych sytuacjach, od suchych przez deszczowe po śnieżne, ale jest uważany za mniej skuteczny w górzystych, trudnych terenach. Wręcz przeciwnie, napęd na 4 koła jest optymalny dla nieutwardzonych dróg, w tym szutrowych, piaszczystych, a nawet szlaków usianych głazami. Obecnie wiele systemów 4WD jest automatycznych, więc pojazdy mogą w razie potrzeby samodzielnie przełączać się między 2WD i 4WD. Ogólnie rzecz biorąc, jeśli zwykle jedziesz w niepogodę, AWD lub 4WD może być dobrym wyborem. Jednak oba układy napędowe są mniej oszczędne, ponieważ zazwyczaj zwiększają masę pojazdu, zmniejszając w ten sposób zużycie paliwa i prowadząc do wyższych kosztów paliwa.
Mniej znane fakty dotyczące AWD i 4WD
Większość ludzi wie, że AWD jest przydatne na śniegu i lodzie, ale mniej wiadomo, że AWD może również pomóc na suchych drogach lub w warunkach pogodowych wymienionych powyżej. AWD może pomóc Ci w szybszym przyspieszaniu, ponieważ wszystkie cztery koła zapewniają moc i przyczepność, sprawiając, że niektóre samochody sportowe skłaniają się ku AWD. Na przykład w Kia Stinger GTS zastosowano dynamiczny system AWD, który obejmuje tryb driftu, przyciągając kierowców, którzy lubią „przyjemną jazdę”. Chociaż model zawiera system AWD od zwykłego Stingera, różni się on wysyłaniem pewnej ilości mocy na tylne koła, gdy włączony jest tryb Sport. Tymczasem elektroniczny system AWD jest coraz częściej stosowany w luksusowych markach samochodów w celu utrzymania stabilnych osiągów i poprawy efektywności paliwowej. System ten przenosi większość swojej mocy na tylne koła podczas normalnych warunków jazdy, na przykład na suchej drodze. Jednak w obliczu oblodzonej drogi pojazd automatycznie rozdziela moment obrotowy na przód i tył, aby zachować stabilność. Dzięki elektronicznemu napędowi na wszystkie koła, więcej kierowców może teraz cieszyć się zwinnością napędu na cztery koła i jednocześnie bezpieczeństwem napędu na wszystkie koła.