Czy kiedykolwiek jechałeś samochodem do pracy lub w długą podróż z najbliższymi i zobaczyłeś na desce rozdzielczej lampkę ostrzegawczą o nazwie „SRS”?
Jeśli kiedykolwiek napotkałeś ten problem, najprawdopodobniej zastanawiałeś się, dlaczego na pokładzie pojawiła się lampka ostrzegawcza i jak rozwiązać problem.
Oczywiście zastanawiałeś się również, ile kosztowałoby rozwiązanie problemu.
Niezależnie od tego, czy przeszedłeś taką sytuację, czy nie, dowiedz się więcej o lampkach ostrzegawczych SRS poniżej.
SRS reprezentuje dodatkowy system ograniczania lub ograniczania ruchu.Dla jasności wskazujemy, że ta kontrola jest związana z systemem poduszek powietrznych.
Są producenci samochodów, którzy używają dedykowanej lampki ostrzegawczej poduszki powietrznej, podczas gdy inni używają lampki ostrzegawczej SRS. Zasadniczo jest to ta sama lampka ostrzegawcza o dwóch różnych nazwach. Kiedy ta lampka ostrzegawcza zapala się na pokładzie, oznacza to problem z poduszką powietrzną, który należy szybko rozwiązać.
System poduszek powietrznych samochodu składa się z systemu kontroli poduszek powietrznych, kilku czujników awaryjnych i różnej liczby poduszek powietrznych w zależności od samochodu.
Czujniki awaryjne znajdują się z przodu i po bokach pojazdu. Gdy czujnik wykryje kolizję, zaalarmuje jednostkę sterującą poduszki powietrznej, aby skierowała swoje działanie.
Gdy informacja zostanie odebrana przez jednostkę sterującą poduszek powietrznych, przekazuje ją do poduszek powietrznych, które się uruchamiają. Wszystko rozwija się błyskawicznie (dokładniej w mniej niż 0,4 sekundy poduszka rozwija się i jednocześnie opróżnia).
Mówi się, że lampka ostrzegawcza SRS może pojawić się na pokładzie z różnych powodów. Aby zidentyfikować przyczynę, która spowodowała uruchomienie lampki ostrzegawczej, zaleca się użycie skanera OBD2, który odczytuje cały system poduszek powietrznych.
W zależności od marki i modelu samochodu korzystanie z takiego skanera może kosztować więcej pieniędzy, niż początkowo oczekiwałeś.
Ten pomiar skanerem OBD 2 można również przeprowadzić w autoryzowanym serwisie samochodowym, ponieważ wszystkie kody błędów w kontrolce SRS opisują problem doskonale i są bardzo dokładne.
Najczęściej problemy te są spowodowane nieprawidłowymi gniazdami lub połączeniami. Jednostki sterujące monitorują i mierzą poduszki powietrzne w zakresie od 2 do 5 omów. Jeśli jednak rezystancja elektryczna przekroczy 5 omów z powodu nieprawidłowego podłączenia, lampka ostrzegawcza SRS poinformuje o wystąpieniu tego problemu.
Gdy ten wskaźnik zaświeci się, wskaźnik pozostanie w pojeździe, nawet jeśli sam rozwiążesz problem lub oddasz samochód do serwisu samochodowego, aż ręcznie skasujesz kody usterek za pomocą powyższego skanera ODB2.
Podczas pracy z systemem SRS ważne jest, aby odłączyć akumulator samochodowy.
Kolejnym bardzo ważnym aspektem, o którym musimy pamiętać, jest to, że wśród możliwych przyczyn zapalenia się lampki ostrzegawczej SRS na pokładzie znajdują się również uszkodzone czujniki prędkości, czujniki deszczu i inne, ale także uszkodzenia elektryczne, wadliwe połączenia na złączach poduszek powietrznych.
Uszkodzona poduszka powietrzna
Często zdarza się, że poduszka powietrzna ulega awarii z powodu złączy pod przednimi siedzeniami pojazdu. Zwykle są żółte.
Należy zauważyć, że te elementy (złącza poduszek powietrznych) poruszają się za każdym razem, gdy siedzenia są przesuwane do przodu lub do tyłu, lub gdy są podnoszone lub opuszczane dalej do tyłu.
Z tego powodu prawdopodobieństwo niektórych niewłaściwych połączeń znacznie wzrasta, a to prowadzi do kodu błędu.
W celu wyeliminowania tych problemów na pewno chcemy zatroszczyć się o wszystko osobiście, najlepiej jednak, aby auto jak najszybciej trafiło w ręce serwisanta.
Jest to ważne, ponieważ poduszki powietrzne nie będą działać, jeśli lampka ostrzegawcza SRS na pokładzie jest włączona. Jeśli spróbujesz sam rozwiązać problem i zrobisz coś źle, możesz uruchomić poduszki powietrzne.
Jeśli nadal chcesz spróbować samodzielnie rozwiązać problem, wiedz, że nie musisz mierzyć poduszek powietrznych miernikiem uniwersalnym podczas pracy z systemem SRS. Będziesz także musiał usunąć złącza baterii.
Jeśli podejmujesz taką naprawę, musisz przestrzegać wymagań określonych w instrukcji naprawy i nie możesz próbować odbiegać od tych wymagań. Każde niewielkie odstępstwo od wymagań określonych w instrukcji może spowodować zadziałanie poduszek powietrznych w ruchu drogowym, powodując w ten sposób wypadek drogowy.
Ponadto wszelkie odstępstwa od wymagań określonych w książce mogą spowodować, że poduszki powietrzne nie będą działać w wypadku.
Dlatego niektóre wnioski dla tych omówionych powyżej byłyby następujące:
• Zapalenie się pokładowej lampki ostrzegawczej SRS wskazuje na problem z poduszką powietrzną.
• System poduszek powietrznych nie może działać z powodu wbudowanej lampki ostrzegawczej SRS. Jeśli więc lampka ostrzegawcza SRS zapali się podczas wypadku drogowego, poduszki powietrzne nie zapewnią ochrony.
• Dla własnego bezpieczeństwa wskaźnik SRS należy jak najszybciej usunąć z deski rozdzielczej.
• Zawsze odłączaj złącze urządzenia i nie mierz poduszek powietrznych miernikiem uniwersalnym podczas pracy z systemem SRS. Wyeliminuj kody błędów po pracy z tym systemem. Nie wolno nam zapominać, że problemy z SRS mogą być również spowodowane niewłaściwymi połączeniami pod przednimi siedzeniami samochodu.
• Aby naprawić system SRS, zapoznaj się z instrukcją naprawy i nie improwizuj dla własnego bezpieczeństwa. Istnieje ryzyko, że w przypadku usterki poduszka powietrzna zostanie uruchomiona.
Oto kilka ważnych szczegółów, które musisz wiedzieć o SRS.
SRS w Mercedes-Benz
Powiedzmy również, skąd pochodzi SRS, aby skrót pochodził od Uzupełniającego Systemu Ograniczenia. Gdy ta lampka ostrzegawcza zapala się w Mercedesie, oznacza to ten sam problem, co w innych markach.
Innymi słowy, problem dotyczy poduszek powietrznych pojazdu lub niektórych elementów układu SRS. Na przykład poduszki powietrzne mogą uruchomić się bez powodu (to rzadko się zdarza) lub, co gorsza, w przypadku kolizji poduszki powietrzne nie będą działać.
Jeśli ta lampka ostrzegawcza pozostaje na pokładzie Twojego Mercedesa, powinieneś skontaktować się z centrum serwisowym, aby prawidłowo zdiagnozować ten problem. Po uruchomieniu samochodu ta lampka ostrzegawcza zwykle zapala się na kilka sekund, a następnie gaśnie. Jeśli tak nie jest, nie należy jeździć ani nie opóźniać sterowania systemem SRS w celu jak najszybszego rozwiązania problemu.
Komponenty systemu SRS są często sprawdzane podczas uruchamiania silnika. Dopiero w przypadku problemu z jednym z elementów systemu zapali się kontrolka SRS w pojeździe.
Niestety kontrolka SRS nie resetuje się sama i potrzebujesz do tego skanera. Czasami ta lampka ostrzegawcza zapala się, gdy akumulator pojazdu jest „pusty”. Niestety lampka ostrzegawcza musi zostać zresetowana nawet po wymianie baterii na nową.