„Znany również jako napęd na cztery koła, 4WD to system rozdzielający moc równomiernie na wszystkie cztery koła i jest najbardziej odpowiedni do warunków terenowych”.
Wprowadzenie do napędu na cztery koła (4WD)
Często określany jako 4WD, cztery na cztery, 4×4 lub napęd na wszystkie koła, napęd na cztery koła rozdziela moc na wszystkie cztery koła w taki sposób, że każde koło obraca się z tą samą stałą prędkością. System jest najczęściej stosowany w pojazdach zaprojektowanych i zbudowanych do radzenia sobie w warunkach terenowych.
Siła 4WD |
---|
Doskonała trakcja i kontrola w warunkach terenowych |
Można go wyłączyć w celu zwiększenia efektywności paliwowej |
Większy prześwit pojazdu |
Uznana, solidna technologia |
Tryby 4WD
Napęd 4WD rozdziela moc na wszystkie cztery koła, ale niekoniecznie będą one napędzane w tym samym czasie. Różne systemy 4WD obejmują:
1) Pełnoetatowy napęd na cztery koła (lub stały napęd na cztery koła) : Moc jest stale dostarczana do wszystkich czterech kół, zwykle z przesunięciem mocy między przednią a tylną osią, gdy jest to konieczne. W pełnym wymiarze godzin na 4 koła kierowcy mogą cieszyć się maksymalną przyczepnością niezależnie od warunków jazdy (suchej lub śliskiej). Do jego aktywacji nie są wymagane dodatkowe działania.
2) 4WD w niepełnym wymiarze godzin : W przypadku 4WD w niepełnym wymiarze godzin kierowcy muszą przełączać się między 2WD a 4WD zapewnianymi przez pojazd, zwykle za pomocą dźwigni lub przełącznika – a 4WD w niepełnym wymiarze godzin pozwala kierowcy na to podczas jazdy. Blokada między przodem a tyłem zapewnia kierowcom lepszą przyczepność na śliskich nawierzchniach. Chociaż jest to najlepsza opcja w prawie wszystkich warunkach terenowych, jazda z napędem na 4 koła w niepełnym wymiarze godzin na suchych i/lub gładkich drogach nie jest zalecana.
3) Automatyczny napęd na 4 koła : Podczas gdy domyślnie jest to 2WD (przód lub tył), system w pełnym wymiarze godzin oceni, kiedy 4WD lub AWD jest potrzebny i automatycznie przekieruje moc na wszystkie cztery koła – w razie potrzeby zmieniając rozdział między przednią i tylną osią. Poślizgowe koło jest najczęstszym aktywatorem zmiany biegów, ale bardziej wyrafinowany system sprawi, że zmiana będzie wyprzedzać ten poślizg.