Samochody elektryczne są zasilane energią elektryczną z sieci publicznej i nie tankują paliwa jak konwencjonalne pojazdy benzynowe lub wysokoprężne. Tak jak podłączasz telefon komórkowy lub laptopa, aby go naładować, robisz to samo z samochodem elektrycznym. Wyjątkiem są pojazdy hybrydowe typu plug-in, ale tylko dlatego, że potrafią jedno i drugie: mają pod maską silnik benzynowy lub wysokoprężny, który trzeba zatankować jak poprzednio, ale też mały akumulator, który można podłączyć do gniazdka pod klapkę w korpusie można naładować.
Ale w przeciwieństwie do laptopów i telefonów komórkowych, prawdopodobnie nie będziesz w stanie użyć domowej wtyczki do ładowania samochodu.
Wyjaśnienie rodzajów ładowarek do samochodów elektrycznych
We wczesnych latach rozwoju samochodów elektrycznych jednym z największych problemów było to, jakiego typu gniazdek ładowania i kabli użyć. Chociaż pompy gazu od dawna są standaryzowane w różnych krajach, producenci samochodów elektrycznych początkowo opracowali różne wtyczki, które najlepiej pasują do akumulatorów ich pojazdów. Jednak w Europie pojawił się duży nacisk na uproszczenie. W 2014 roku Komisja Europejska zdecydowała, że wszystkie nowe pojazdy plug-in i wszystkie nowe stacje ładowania muszą być wyposażone we wtyczkę typu 2 .
gniazdko w gospodarstwie domowym
Większość pojazdów elektrycznych jest wyposażona w przewód podłączany bezpośrednio do domowego gniazdka elektrycznego. Jedynym ograniczeniem jest to, że maksymalna moc, jaką można pobrać z większości domów, wynosi 3 kW, co oznacza, że pełne naładowanie samochodu elektrycznego zajmuje w najlepszym razie cały dzień, a być może nawet dłużej. Nie wszystkie gniazdka mogą niezawodnie dostarczać 3 kW: często moc spada do 2 kW, co dodatkowo wydłuża czas ładowania. Kolejnym minusem jest to, że gniazdka nie zawsze znajdują się w pobliżu podjazdu, więc prawdopodobnie będziesz musiał użyć przedłużacza. Niektórzy producenci zalecają, aby nie używać przedłużacza, jeśli to możliwe,
Gniazdo CCS
Jest to złącze szybkiego ładowania DC opracowane przez konsorcjum niemieckich i amerykańskich producentów samochodów, takich jak VW, Audi, Porsche, General Motors, Ford, Mercedes-Benz i BMW. CCS oznacza Combined Charging System i jest ulubieńcem europejskich producentów, a także niektórych azjatyckich producentów, takich jak Hyundai. Można je znaleźć tylko na publicznych stacjach ładowania, które zwykle działają z mocą 50 kW lub większą.
Gniazda CHAdeMO
Podczas gdy CCS to technologia szybkiego ładowania DC opracowana przez niemieckich i amerykańskich producentów, CHAdeMO jest jej japońskim odpowiednikiem. Opracowany przez Nissana, Toyotę, Mitsubishi i wielu producentów urządzeń elektronicznych, CHAdeMO to japońska odpowiedź na szybkie ładowanie wtyczek DC.
Tak używa się ładowarki Wallbox do samochodu elektrycznego w domu
Większość właścicieli samochodów typu plug-in instaluje ładowarkę typu wallbox , aby ułatwić ładowanie pojazdu. Możesz kupić urządzenie na uwięzi, w którym kabel ładujący jest podłączony do pudełka, lub urządzenie bez uwięzi z tylko jednym gniazdkiem, do którego musisz samodzielnie podłączyć kabel.
Jak korzystać z publicznej ładowarki do samochodów elektrycznych
Publiczne stacje ładowania różnią się nieco w użytkowaniu od domowych stacji ładowania. Przede wszystkim do uzyskania dostępu potrzebny jest abonament lub karta RFID. W dzisiejszych czasach wszyscy są zobowiązani do oferowania płatnego dostępu, choć ci, którzy wykupują członkostwo lub abonament często korzystają z preferencyjnych cen.