Czy kiedykolwiek jechałeś samochodem w korku i w pewnym momencie nagle na desce rozdzielczej samochodu pojawił się komunikat „Błąd czujnika ciśnienia w oponach”?
Jeśli odpowiedź brzmi „tak”, prawdopodobnie zadawałeś sobie wiele pytań dotyczących tego komunikatu na pokładzie i prawdopodobnie stworzyłeś już scenariusze z serwisem swojego samochodu. Prawdopodobnie przewidziałeś już bardzo wysoki koszt rozwiązania problemu.
Ale czy zastanawiałeś się kiedyś, czy komunikat „błąd czujnika ciśnienia w oponach” znika z deski rozdzielczej zaraz po napompowaniu opon? W dalszej części tego artykułu omówimy inne ważne szczegóły dotyczące tego komunikatu, który może pojawić się na desce rozdzielczej samochodu.
Co to jest wada „czujnika ciśnienia w oponach”?
Przede wszystkim powinieneś wiedzieć, że „Błąd czujnika ciśnienia w oponach” to komunikat, który pojawia się, gdy w systemie monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) pojawia się kod błędu.
Ten kod usterki ma na celu poinformowanie, że ciśnienie w oponach jest niższe lub wyższe niż powinno. Ten kod usterki może również informować, że opona jest uszkodzona.
Istnieje również możliwość, że ten komunikat zostanie wyświetlony na desce rozdzielczej pojazdu, ponieważ jest wadliwa jednostka sterująca TPMS lub TPMS wymaga potwierdzenia. Mogą być nawet uszkodzone kable, które mogą powodować ten komunikat.
Jednak w celu wykrycia wszystkich tych problemów konieczne jest użycie skanera OBD2, aby można było odczytać wszystkie kody usterek obecne w ECU samochodu.
Zasada działania TPMS
W zależności od wieku pojazdu systemy TPMS mają dwie zasady działania. Nowsze auta z 2007 roku są wyposażone w ten system, więc zaznaczamy, że są różne modele samochodów, które posiadają taki czujnik w każdej oponie, a odpowiednie czujniki wyczuwają ciśnienie powietrza w oponach, a następnie przekazują ciśnienie do jednostki TPMS – Kierowanie.
Jeżeli ciśnienie powietrza w kołach będzie za niskie lub za wysokie, centralka nie będzie w stanie skomunikować się z czujnikami iw ten sposób na desce rozdzielczej pojazdu pojawi się komunikat: „Błąd czujnika ciśnienia w oponach”.
Ale są też samochody, które nie mają czujników w oponach. W przypadku tych samochodów należy wspomnieć, że używają one czujników ABS do obliczania obrotu koła. W obliczu niskiego ciśnienia średnica kół staje się mniejsza i muszą kręcić się szybciej niż inne, aby osiągnąć tę samą prędkość.
W takim przypadku, jeśli tylko jedno koło ma taki problem, kod błędu zostanie zapisany w systemie TPMS lub ABS i na desce rozdzielczej samochodu pojawi się komunikat „błąd czujnika ciśnienia w oponach”, więc trzeba stać i zapłacić swoją uwagę na skaner OBD2 do odczytywania błędów.
Jak naprawić kod błędu czujnika ciśnienia w oponach?
Przede wszystkim niezwykle ważne jest upewnienie się, że wszystkie 4 opony są prawidłowo napompowane i dlatego ważne jest, aby w tym celu skorzystać z manometru. Bardzo ważne jest również, aby wspomnieć, że musisz sprawdzić etykietę ciśnienia w oponach, aby znaleźć wymagane ciśnienie w kołach samochodu.
W zależności od marki i modelu pojazdu, etykietę tę można znaleźć na karoserii za drzwiami kierowcy, a jeśli nie można jej znaleźć, można poszukać informacji w książeczce serwisowej pojazdu.
Bardzo ważnym szczegółem, o którym należy pamiętać, jest to, że musisz napompować koła do niższego ciśnienia niż reklamowane. Bardzo ważne jest również, aby wiedzieć, że ciśnienie powietrza w kołach zmienia się znacznie w zależności od temperatury opon.
Jeśli etykieta zaleca napompowanie opon do 2,2 bara, a ciśnienie powietrza w kołach spadnie poniżej tego ciśnienia, system TPMS pojazdu zapisze kod błędu.
Jeśli jednak napompujesz koła do 2,2 bara, gdy są gorące, ciśnienie powietrza może spaść do zaledwie 2 barów, gdy koła ostygną i z tego powodu kod błędu zostanie ponownie wywołany.
Teraz prawdopodobnie zastanawiasz się, co robić. Cóż, w takich warunkach konieczne jest napompowanie kół do nieco wyższego ciśnienia niż zaleca etykieta. Po napompowaniu kół i zalecanym ciśnieniu powietrza należy ręcznie zresetować system.
Są samochody z przyciskiem resetowania lub są samochody, które muszą jechać przez około 15 minut, aby lampka ostrzegawcza zgasła. Aby dowiedzieć się, jak zresetować system TPMS we własnym samochodzie, dobrze jest bardzo dokładnie zapoznać się z instrukcją obsługi samochodu.
Jeśli jednak zresetujesz system TPMS pojazdu, ale problem będzie się powtarzał, zdecydowanie musisz przeczytać wszystkie kody usterek systemu TPMS, aby dowiedzieć się dokładnie, jakie są kody usterek. Problemem może być błąd komunikacji z jednym z czujników ciśnienia powietrza w kole lub taki czujnik może być uszkodzony.
Zdarzają się sytuacje, w których połączenie między kontrolerem a czujnikami zostaje utracone i należy je przywrócić za pomocą kompatybilnego z samochodem narzędzia aktywacji TPMS.
Gdzie znajdują się czujniki ciśnienia w oponach?
W większości przypadków należy zauważyć, że czujniki te znajdują się wewnątrz opony samochodowej. Są one zwykle widoczne, gdy spojrzysz na zawór opony.
Aby wiedzieć, czy samochód ma taki czujnik, czy nie, należy sprawdzić, czy wokół zaworu jest zamontowana nakrętka. Są małe wyjątki, w których samochody mają te czujniki, ale brakuje odpowiednich nakrętek.
Ale najłatwiejszym sposobem sprawdzenia, czy samochód ma czujniki ciśnienia powietrza w oponach, jest zdjęcie opon z felgi.
Wnioski
Gdy na desce rozdzielczej pojazdu pojawi się komunikat o błędzie czujnika ciśnienia powietrza w kole, należy najpierw sprawdzić prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach, a następnie zresetować system TPMS.
Dodawaj trochę więcej powietrza niż zalecane za każdym razem, gdy napompujesz koła samochodu, ponieważ gdy opony są zimne, ciśnienie powietrza w kołach będzie niższe.
Istnieją sytuacje, w których konieczne jest aktywowanie lub przeprogramowanie czujników TPMS za pomocą narzędzia specjalnie zaprojektowanego do aktywacji TPMS.
Odczytaj pamięć kodów usterek skanerem OBD2 i poznaj w ten sposób przyczynę pojawienia się komunikatu o błędzie czujnika ciśnienia w oponach na desce rozdzielczej.
Oto niektóre z najważniejszych szczegółów, które musisz wiedzieć o ciśnieniu powietrza w samochodzie.