Przypadkowo użyłeś niewłaściwej pompy podczas tankowania, a teraz masz benzynę w pojeździe z silnikiem Diesla? Nasi eksperci z Tokheim Services wyjaśniają, co oznacza niewłaściwe paliwo i co należy zrobić, aby zapobiec uszkodzeniu pojazdu.
Benzyna w oleju napędowym – dlaczego jest szkodliwa
Zarówno benzyna, jak i olej napędowy są wytwarzane z ropy naftowej. Jeżeli są spalane w odpowiednich silnikach, można z nich pozyskać energię. Istnieją jednak znaczne różnice w sposobie spalania tych dwóch paliw – i to jest kluczowy punkt. Absorpcja i nieprawidłowe spalanie benzyny w silniku Diesla może poważnie uszkodzić Twój pojazd.
Silniki Diesla są niezwykle wrażliwe na benzynę. Olej napędowy jest olejem, dzięki czemu zapewnia niezbędne smarowanie w układzie paliwowym pojazdu, zwłaszcza w pompie wysokociśnieniowej. Jednak benzyna zachowuje się jak rodzaj rozpuszczalnika. Jeśli benzyna dostanie się do silnika wysokoprężnego, spłukuje film smarny. Suche metalowe części ocierają się o siebie i ostatecznie ulegają uszkodzeniu. Niestety efekt ten pojawia się bardzo szybko, już po włączeniu silnika.
Ponieważ benzyna działa jak rozpuszczalnik, wielu zakłada, że odrobina benzyny w pojeździe z silnikiem Diesla w zimie może pomóc w zapobieganiu „napadom padaczkowym”. Jednak to założenie jest błędne i może prowadzić do wspomnianych szkód. Możesz dowiedzieć się, co należy zrobić, aby zapobiec zawaleniu się zimowego oleju napędowego w instrukcji obsługi pojazdu. W niektórych starszych modelach z dieslem wirowym lub z komorą wstępną może się okazać, że minimalna ilość benzyny w silniku wysokoprężnym nie spowoduje żadnych uszkodzeń. Jednak rzadko tak się dzieje. Z instrukcji obsługi dowiesz się, czy Twój samochód jest wyposażony w silnik wirowy, czy wstępną komorę diesla.
Niewłaściwe paliwo – należy to zrobić z benzyną w pojeździe z silnikiem Diesla
Czy zauważyłeś błąd przed wyruszeniem? Bardzo dobrze! Nigdy nie uruchamiaj silnika. Jeśli silnik ulegnie awarii, zwykle wystarczy wypompować niewłaściwe paliwo i wyczyścić zbiornik. Robi to albo dana stacja benzynowa, albo informujesz warsztat lub specjalną pompę.
Odpompowując, przywracasz stan pierwotny, tak jakby w oleju napędowym nigdy nie było benzyny. Oznacza to, że po włączeniu silnika nie mogą wystąpić żadne uszkodzenia, ponieważ silnik nie ma benzyny do spalenia. Nadal może dojść do uszkodzenia układu wtryskowego.
Jeśli kierowcy uruchomią samochód z silnikiem diesla pomimo posiadania benzyny, silnik zostanie tak poważnie uszkodzony, że będzie trzeba go wymienić, w tym katalizator, układ wtryskowy, pompę wysokiego ciśnienia, wtryskiwacze, przewód paliwowy i zbiornik. Może to kosztować kilka tysięcy euro. Dopóki kierowca sam odpowiada za niewłaściwe zatankowanie, koszty naprawy nie będą objęte żadnym ubezpieczeniem.
Nawet jeśli wypompowywanie jest uciążliwe i pochłania czas i pieniądze, nadal jesteś po bezpiecznej stronie i oszczędzasz znacznie wyższe koszty, które wynikałyby z uszkodzenia silnika.
Niestety, jak już wyruszysz, późniejsze wypompowanie już nie pomoże, a wymienione elementy są już uszkodzone.
Benzyna w oleju napędowym – podsumowanie
Benzyna w pojeździe z silnikiem wysokoprężnym jest bardzo szkodliwa dla silnika i różnych innych elementów. Jeśli zauważyłeś nieprawidłowe tankowanie, wykonaj następujące czynności, aby uniknąć kosztownych napraw:
Zostaw silnik wyłączony (lub zatrzymaj samochód w bezpiecznym miejscu, a następnie wyłącz silnik)
Zadzwoń do warsztatu i zapoznaj się z instrukcją obsługi samochodu
Opróżnij i wyczyść zbiornik