Kiedyś, jeśli chciałeś pojazdu z czterema napędzanymi kołami, ograniczałeś się do zaledwie kilku dużych ciężarówek i pełnowymiarowych SUV-ów, z których większość była używana do prac roboczych lub przygód w terenie. Ale czasy się zmieniły. Według Jato Dynamics, londyńskiej firmy wywiadowczej z siedzibą w Londynie, ponad 50% nowych pojazdów sprzedawanych w USA jest wyposażonych w napęd na wszystkie koła (AWD) lub napęd na cztery koła (4WD).
Popularność pojazdów z napędem na wszystkie koła, które mogą przesyłać moc zarówno na przednie, jak i tylne koła, jest bezdyskusyjna. Ale jaka jest różnica między AWD a 4WD? A co jest dla Ciebie odpowiednie? Terminologia AWD vs. 4WD może czasami być myląca, zwłaszcza, że systemy AWD stały się bardziej wytrzymałe, a 4WD stało się bardziej wyrafinowane, zacierając różnicę między nimi. Dodając zamieszania, różni producenci często używają tych terminów w różny sposób.
Oto jak działa każdy system oraz zalety i wady każdego z nich. Dzięki tej wiedzy możesz podjąć świadomą decyzję przy zakupie kolejnego SUV -a , sedana , samochodu osobowego lub ciężarowego.
Co to jest napęd na wszystkie koła?
Jak sama nazwa wskazuje, napędy na wszystkie koła napędzają przez cały czas zarówno przednie, jak i tylne koła. Ale w praktyce istnieją dwa rodzaje układów napędowych, które nazywają się AWD. W rzeczywistości napędza się wszystkie koła w sposób ciągły, a niektórzy producenci nazywają to pełnoetatowym napędem AWD. Drugi, często nazywany AWD w niepełnym wymiarze godzin lub automatycznym AWD, działa przez większość czasu z napędem na przednie lub tylne koła, w zależności od układu napędowego pojazdu. W tych systemach moc jest dostarczana do wszystkich czterech zakrętów tylko wtedy, gdy potrzebna jest dodatkowa kontrola trakcji.
Jak działa napęd na wszystkie koła?
Zarówno systemy pracujące w pełnym, jak i niepełnym wymiarze godzin działają na ogół bez udziału kierowcy, chociaż niektóre oferują tryby do wyboru, które pozwalają na pewien stopień kontroli nad tym, ile energii trafia do danego miejsca. Wszystkie koła uzyskują moment obrotowy za pośrednictwem szeregu mechanizmów różnicowych, sprzęgieł wiskotycznych i/lub sprzęgieł wielopłytkowych, które pomagają rozprowadzać moc na koła tak, aby zoptymalizować przyczepność samochodu. Pojazd nadal działa płynnie w normalnych warunkach.
Pełny etat AWD
W pełnym wymiarze czasu pracy AWD zarówno przednia, jak i tylna oś są napędzane przez cały czas. Na suchej nawierzchni ten rodzaj napędu na wszystkie koła może pomóc pojazdowi w lepszym prowadzeniu i zapewnić przeniesienie pełnej mocy na drogę. A na śliskich warunkach, takich jak lód, śnieg lub błoto, zapewnia zawsze gotową przyczepność, zapewniając bezpieczniejsze i pewniejsze prowadzenie. Historycznie dobrym przykładem pełnoetatowego napędu na wszystkie koła był system Quattro firmy Audi, chociaż w ostatnich latach w ofercie Audi coraz częściej pojawia się wariant Quattro Ultra na pół etatu, ponieważ jest lepszy na gazie.
AWD w niepełnym wymiarze godzin
Podczas normalnej pracy AWD w niepełnym wymiarze godzin przekazuje moment obrotowy na dwa napędzane koła, przednie lub tylne, w zależności od marki i modelu. System w niepełnym wymiarze godzin automatycznie włącza pozostałe koła, gdy warunki drogowe wymagają dodatkowej przyczepności. Nowoczesny napęd AWD w niepełnym wymiarze godzin wykorzystuje szereg czujników elektronicznych, które przekazują informacje do komputera, który kontroluje ilość mocy kierowanej na każde koło. Ta konfiguracja jest powszechnie spotykana w crossoverach samochodowych i samochodach AWD.
Zalety i wady napędu na wszystkie koła
Najlepsze w AWD jest to, że kierowca nie musi podejmować żadnych decyzji dotyczących włączenia systemu. Albo wszystkie koła są napędzane przez cały czas, albo sam system jest zaprojektowany tak, aby wykrywać utratę przyczepności i przesyłać moc tam, gdzie jest potrzebna. Napęd na wszystkie koła jest dostępny w szerokiej gamie pojazdów, od kompaktowych sedanów, przez modele wyczynowe, po SUV-y wszystkich rozmiarów, dając Ci szeroki wybór.
AWD może dobrze działać w różnych warunkach, od deszczu, przez śnieg, po lekki teren, ale przez poważnych kierowców terenowych jest uważany za mniejszy wybór. To postrzeganie zmienia się nieco, gdy nowoczesne systemy AWD stają się coraz lepsze i bardziej wydajne, ale wielu kierowców, którzy lubią zapuszczać się daleko poza utarte szlaki, woli możliwość dwubiegowej skrzyni rozdzielczej z niskim zakresem przełożeń, o których więcej poniżej. AWD zwiększa również koszt pojazdu i, w większości przypadków, zmniejsza zużycie paliwa.
Co to jest napęd na cztery koła?
Jest to bardziej tradycyjny system, który przychodzi na myśl, gdy większość ludzi myśli o układach napędowych napędzających wszystkie cztery koła pojazdu. Nic w tym dziwnego, bo zasada ta sięga niemal początków transportu zmotoryzowanego. Stereotypowy obraz pojazdu z napędem na 4 koła przedstawia ciężarówkę z dużym prześwitem, osłoniętym podwoziem, hakami holowniczymi i dużymi, szorstkimi oponami. I prawdą jest, że ten system znajduje się przede wszystkim w ciężarówkach i SUV-ach.
Ale z biegiem lat inżynieria 4WD stawała się coraz bardziej wyrafinowana i chociaż generalnie nadal nadaje się do poważniejszego użytkowania w terenie, teraz można ją znaleźć w szerszej gamie wygodnych, a nawet luksusowych modeli. Systemy 4WD dostarczają moment obrotowy za pośrednictwem szeregu przednich, tylnych i środkowych mechanizmów różnicowych, skrzyń rozdzielczych i sprzęgieł, które pozwalają pojazdowi działać z maksymalną przyczepnością w różnych warunkach.
Jak działa napęd na cztery koła?
Podobnie jak systemy AWD, 4WD ma na celu maksymalizację przyczepności z przodu iz tyłu. Ale systemy 4WD wydają się być bardziej wytrzymałe niż te AWD i generalnie mogą poradzić sobie z bardziej nierównym terenem. I one również występują w dwóch rodzajach: w pełnym i niepełnym wymiarze godzin.
Tradycyjne systemy 4WD mają dwubiegową skrzynię rozdzielczą z trybami wysokiego i niskiego zakresu, które kierowca może wybrać za pomocą przełącznika elektronicznego lub dźwigni mechanicznej. Ustawienie niskiego zakresu zwielokrotnia moment obrotowy, aby zapewnić maksymalną przyczepność w warunkach terenowych o niskiej prędkości. Ustawienie wysokiego zasięgu jest przydatne w mniej wymagających warunkach terenowych, a także w śliskich warunkach drogowych, takich jak ubity śnieg, lód, luźny piasek lub żwir.
Napęd na cztery koła w pełnym wymiarze godzin
Pełnoetatowy napęd na 4 koła działa jak pełnoetatowy system AWD, przy czym wszystkie cztery koła otrzymują moc w sposób ciągły. Dobrym przykładem są nowsze modele Toyoty Land Cruiser — domyślnie wysyłają moc zarówno z przodu, jak i z tyłu, więc nie ma standardowego trybu napędu na dwa koła (w przeciwieństwie do typowych samochodów ciężarowych 4×4 z ich systemami pracującymi w niepełnym wymiarze godzin), ale jest również do wyboru niski zakres dla naprawdę trudnych rzeczy terenowych. W niektórych projektach kierowca może mieć dodatkową opcję kontrolowania rozdziału mocy na przednią i tylną oś poprzez wybierane tryby i blokowane mechanizmy różnicowe.
Napęd na cztery koła w niepełnym wymiarze godzin
Ten typ jest prawdziwym tradycjonalistą napędu na cztery koła i najczęściej można go znaleźć w ciężarówkach i SUV-ach, które są zaprojektowane do pracy i zabawy w ekstremalnych warunkach. W takim przypadku pojazd jest domyślnie wyposażony w napęd na tylne koła, więc system napędu na cztery koła wymaga, aby kierowca włączył się, naciskając przycisk lub przesuwając dźwignię. Blokowanie środkowych dyferencjałów jest normalne, ale wiele systemów 4WD w niepełnym wymiarze godzin pozwala również kierowcy na zablokowanie tylnego mechanizmu różnicowego pojazdu, co zapewnia, że oba tylne koła otrzymują moc bez względu na wszystko. Hardcorowe konfiguracje pozwalają również zablokować przedni mechanizm różnicowy — jest to uświęcona konfiguracja z potrójną blokadą, która oznacza, że utkniesz tylko wtedy, gdy wszystkie cztery koła nie będą miały przyczepności.
Zalety i wady napędu na cztery koła
Nic nie zastąpi prawdziwego napędu na cztery koła w trudnych warunkach terenowych. Mimo że systemy 4WD są teraz dostępne w dobrze wyposażonych luksusowych ciężarówkach i SUV-ach, w gruncie rzeczy są zaprojektowane z myślą o wytrzymałości i maksymalnej przyczepności, gdy jest to najbardziej potrzebne, więc są właściwym wyborem w trudnym terenie.
W dzisiejszych czasach projekt 4WD staje się coraz bardziej dopracowany, podobnie jak projekty pojazdów, które można z nim zamówić. Jednak, w zależności od marki i modelu, pojazdy 4WD często zapewniają sztywniejszą jazdę niż ich odpowiedniki z napędem na dwa koła. Systemy te mają również szkodliwy wpływ na oszczędność paliwa i zwiększają początkowy koszt pojazdu.